Pagina 3 van 3

Re: Zelfbouw Silentlager met kogellagers (concept)

Geplaatst: 27 aug 2019, 22:11
door AGB
en just daarom mijn bedenking over onbalans op dit punt

Re: Zelfbouw Silentlager met kogellagers (concept)

Geplaatst: 27 aug 2019, 22:53
door loe
Presies.
Soms lykt iets heel mooi op papier maar in de prakryk niet te werken.
Ik vind t ook heel typiesch dat er vroeger meer van die brommers met van die krukassen met contragwichten waren.
En dat je tegenwoordig alleen nog maar volle krukassen ziet.
Das nie voor niks.

Re: Zelfbouw Silentlager met kogellagers (concept)

Geplaatst: 27 aug 2019, 23:39
door Marco
loe schreef:
27 aug 2019, 22:53
En dat je tegenwoordig alleen nog maar volle krukassen ziet.
Das nie voor niks.
Dat is om wat meer carterdrukte creëren

Re: Zelfbouw Silentlager met kogellagers (concept)

Geplaatst: 28 aug 2019, 00:17
door loe
En een constantere druk.minder trillen .
Een brommer is gewoon een pomp.

Re: Zelfbouw Silentlager met kogellagers (concept)

Geplaatst: 28 aug 2019, 07:55
door loe
Het wordt tyd om silentlagers voor het stuur te ontwerpen frank. :D

Re: Zelfbouw Silentlager met kogellagers (concept)

Geplaatst: 28 aug 2019, 08:16
door Franky
Eh nee Loe. Het is bedoeld om de dode ruimte in het carter te verminderen waardoor je beter kan pompen, precies zoals Marco zegt. Ik heb bij die volle krukassen wel eens gezien dat er in het contragewicht (dat zit er namelijk nog steeds in) zelfs inserts inzitten zodat het beter als contragewicht werkt. Of deze inserts lood of wolfraam zijn weet ik niet. Maar ze zijn wel degelijk bezig een contragewicht te maken. Dit is zeker nodig!

Re: Zelfbouw Silentlager met kogellagers (concept)

Geplaatst: 28 aug 2019, 09:05
door PantinNL
Ik heb laatst nog enkele brommers onder handen gehad, die vreemde kuren vertoonden. Achteraf blijk dat vreemde of magische aspect vooral in het hoofd van de eigenaar te zitten, want het was gewoon logisch dat die brommers niet wilden lopen.
Nadat ik mijn werk had gedaan liepen ze weer prima. Mij viel op hoe mooi deze motortjes na al die jaren nog liepen; kennelijk hadden zij nooit veel kilometers gedraaid.
Ook herinner ik mij dat vroeger de EEG-tjes die uit de winkel kwamen stil waren en nagenoeg trillingsvrij liepen.
Verwacht niet dat een brommer met veel kilometers achter de rug en allerlei spelingen op de ketting, lagers, zuiger, cilinder en krukas geruisloos kan lopen. Ik rijd heel comfortabel meer dan 300 km op een dag met een geheel gereviseerde brommer zonder volle krukas.
Het kan dus wel! :thumbup:

Als je stuur verschrikkelijk trilt, dan is er gewoon sprake van een flinke onbalans in een van de roterende delen. Misschien is er ook door toepassing van niet-originele delen een van de eigenfrequenties naar een vervelende plek in het toerengebied verschoven. Soms is het oplossen van een trillingsprobleem simpel als je weet waar de onbalans zit. Een snaarschijf op een kromme as kan ook een trilling aan het stuur doorgeven en verder kunnen loszittende spatborden en schermen gaan resoneren. Het blijft fascinerend hoe een beetje onbalans een heleboel geluid en trillingen kan veroorzaken.
Henk

Re: Zelfbouw Silentlager met kogellagers (concept)

Geplaatst: 28 aug 2019, 09:49
door Franky
Ik ken het Henk. Hoeveel heb ik op dit forum destijds geklaagd over trillingen bij mijn AV50. Het kost wat tijd, maar uiteindelijk vind je de problemen wel. Mijn AV50 heeft zeer minimale trillingen tegenwoordig. Ik ben er zeer tevreden mee :D De aanhouder overwint.

Re: Zelfbouw Silentlager met kogellagers (concept)

Geplaatst: 28 aug 2019, 15:46
door loe
Ik heb weer wat trilling verwyderd.
Door de snaarschyf waar de v snaar in loopt met een klein braamsteentje te bewerken.
Door ouderdom zaten er wat roestplekjes, bultjes en andere onzuiverheden in.
Ook zag ik gelyk dat het metaal niet zuiver pas was ,maar dat er een ,al was t minimaal ,een slytgroef in was gekomen.die er lekker uit geslepen .

Re: Zelfbouw Silentlager met kogellagers (concept)

Geplaatst: 28 aug 2019, 16:15
door PantinNL
Als de as rammelt in zijn bussen dan betekent dit extra trillingen, want ook de snaarschijf beweegt mee.
Henk