rot spatbord herstellen

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

rot spatbord herstellen

Ongelezen bericht door Harrie » 22 mei 2012, 16:06

Beste forumleden,

Oude spatborden van mobylettes uit de jaren vijftig zijn vaak door de tand des tijds aangevreten.
Een nieuw exemplaar vinden is moeilijk en vind je er eentje dan is die ook meestal slecht.
Wat kan je er aan doen?
Er zijn veel oplossingen zoals een nieuw stuk inzetten met CO2-lassen, zilversolderen en repareren met glasvezel en polyester.
Een leuke oplossing heeft ons forumlid Gerard uit Nijmegen bedacht.
Hij gebruikt gewoon koperplaatjes voor de zwakke en gescheurde delen. De weggevreten zijkanten restaureert hij met messingdraad rond 3mm.
Hoe gaat dat in zijn werk:
- spatbord schoonmaken.
- weghalen van de verrotte randen
- vertinnen van de zwakke delen. Als vloeimiddel S39 of het vloeimiddel dat voor RVS wordt verkocht.
- aanbrengen van de messingdraad aan de zijkant; deze wordt plaatselijk geklemd met tangen en de goede resten van de randen.
- plaatjes en draden vastsolderen.
- Naspoelen, naspoelen en de dag erna nog eens naspoelen met schoon water.
- Nabewerken van de randen, zodat alles mooi glad is.

Het spatbord zag er mooi strak uit en van kromtrekken was geen sprake.
Wellicht kunnen jullie hiermee je voordeel doen. Het lijkt me voor spatborden, die niet aan al te zware krachten en trillingen bloot worden gesteld, een goede oplossing.
Groet,
Harrie
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: rot spatbord herstellen

Ongelezen bericht door Franky » 22 mei 2012, 16:49

Zo, knap staaltje werk!

svec
Berichten: 72
Lid geworden op: 17 aug 2011, 14:25
Locatie: Hasselt België

Re: rot spatbord herstellen

Ongelezen bericht door svec » 22 mei 2012, 20:27

Ooit kocht ik een VW karmann type 3. Zijn bodem was op ongeveer dezelfde manier " gerestaureerd". Goede oplossing voor een spatbord van een mobylette maar minder geschikt voor de vloer van de auto. Sven

Mobywiek
Berichten: 22
Lid geworden op: 01 mei 2011, 22:00
Locatie: Meijel (Limburg)

Re: rot spatbord herstellen

Ongelezen bericht door Mobywiek » 28 mei 2012, 20:51

Ziet er goed uit , maar is mij niet bekend deze methode. Lijkt me prima als alles goed schoon gemaakt wordt en dan met de etsende grondlak afgewerkt wordt.
Ik heb wel eens een oldtimer (auto) gezien die ze ontroest hebben in een zuurbad maar na het spuiten kwamen er toch problemen met met de aflak.
Het lassen aan zo een spatbord heeft geen enkele zin want het is veel te dun. Dus weer wat geleerd. :idea:

Plaats reactie