Breuk beugel van ventilatorkap
Breuk beugel van ventilatorkap
Ik blijf me verbazen over allerlei constructies bij Motobécane.
Soms zijn de oplossingen geniaal, maar onvervalste poor engineering komt ook voor.
Bij het opbouwen van een geheel nieuwe motor voor een SP98 (Nicasil) kom ik een afgebroken ventilatorkapsteun 17979 tegen.
Deze was al eens gerepareerd, maar kennelijk trilt het toch op het zwakke punt stuk; ondanks het feit dat hier gaat om een rustig lopende motor.
Er zit bij het grote bevestigingsgat wel erg weinig vlees. Ik heb de moeite niet genomen om stad en land af te zoeken naar een nieuwe steun. Zou hij ergens liggen dan
zijn er maar weinig mensen die de moeite nemen om te gaan kijken. Je moet zo'n ding opzoeken, opsturen en misschien heb je die steun in de toekomst zelf nog nodig.
Dus heb ik besloten om er "even" enkele te maken. Nou dat even viel vies tegen. Ik ben een halve dag bezig geweest voor 3 van die beugels; het resultaat stemde tot tevredenheid en als ze straks terugkomen van de verzinkerij dan gaat de mooiste op mijn brommer.
Waarom was dit een lastige beugel?
Er zit speciale schroefdraad M5 x 0,9 in en die komt in de 2mm plaat.
Je moet de plaat dus ter plaatse verdikken door een gat van 1 mm met een doorn op te rekken tot circa 4mm. Eigenlijk een mindere oplossing, want je komt dan amper tot 3mm draadlengte. We zien die truc ook bij de beugels voor de motorschermen, waarvan de draadgaten na verloop van tijd niet meer goed functioneren.
Nu zit er 6mm draad door toepassing van een speciale kraagmoer. Plaatselijk is de boel wat verstevigd en het resultaat is een sterke beugel. De beugel is ook nog gebogen zodat deze goed in de kap ligt. De tekening geeft e.e.a. niet goed weer. Overigens is het koelsysteem in vergelijking met Flandria maar matig. Later paste men bij Motobécane een grote cilinderkop toe zoals bij het model 99z.
Vervelend allemaal?
Welnee; ontwerp en productietechniek passen prima bij een bromfietshobby.
Bij mooi weer lekker toeren en bij slecht weer lekker in mijn werkplaats bezig zijn.
Met deze prachtige hobby verveel je je nooit.
Groet,
Harrie
Soms zijn de oplossingen geniaal, maar onvervalste poor engineering komt ook voor.
Bij het opbouwen van een geheel nieuwe motor voor een SP98 (Nicasil) kom ik een afgebroken ventilatorkapsteun 17979 tegen.
Deze was al eens gerepareerd, maar kennelijk trilt het toch op het zwakke punt stuk; ondanks het feit dat hier gaat om een rustig lopende motor.
Er zit bij het grote bevestigingsgat wel erg weinig vlees. Ik heb de moeite niet genomen om stad en land af te zoeken naar een nieuwe steun. Zou hij ergens liggen dan
zijn er maar weinig mensen die de moeite nemen om te gaan kijken. Je moet zo'n ding opzoeken, opsturen en misschien heb je die steun in de toekomst zelf nog nodig.
Dus heb ik besloten om er "even" enkele te maken. Nou dat even viel vies tegen. Ik ben een halve dag bezig geweest voor 3 van die beugels; het resultaat stemde tot tevredenheid en als ze straks terugkomen van de verzinkerij dan gaat de mooiste op mijn brommer.
Waarom was dit een lastige beugel?
Er zit speciale schroefdraad M5 x 0,9 in en die komt in de 2mm plaat.
Je moet de plaat dus ter plaatse verdikken door een gat van 1 mm met een doorn op te rekken tot circa 4mm. Eigenlijk een mindere oplossing, want je komt dan amper tot 3mm draadlengte. We zien die truc ook bij de beugels voor de motorschermen, waarvan de draadgaten na verloop van tijd niet meer goed functioneren.
Nu zit er 6mm draad door toepassing van een speciale kraagmoer. Plaatselijk is de boel wat verstevigd en het resultaat is een sterke beugel. De beugel is ook nog gebogen zodat deze goed in de kap ligt. De tekening geeft e.e.a. niet goed weer. Overigens is het koelsysteem in vergelijking met Flandria maar matig. Later paste men bij Motobécane een grote cilinderkop toe zoals bij het model 99z.
Vervelend allemaal?
Welnee; ontwerp en productietechniek passen prima bij een bromfietshobby.
Bij mooi weer lekker toeren en bij slecht weer lekker in mijn werkplaats bezig zijn.
Met deze prachtige hobby verveel je je nooit.
Groet,
Harrie
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Breuk beugel van ventilatorkap
Weer een knap stukje huisvlijt, Harrie. Bij de motorschermen van mijn EEG, heb ik ónder de beugels M6 moeren gelast (of eigenlijk, laten lassen ) Dat werkt prima.
Re: Breuk beugel van ventilatorkap
Hallo Harrie
Tijdens het demonteren van de kettingkast vielen er opeens twee stukjes metaal uit.
Wat bleek twee van de drie bevestegingsbeugels waren afgebroken waarschijnlijk door de spanning en de trillingen.
Als je de las bekeek was dit zeer slecht gelast.
Gelukkig ken ik ondertussen iemand die beroepsmatig tig lassen uitoefend aan auto's.
Zo zie je maar dat alles niet degelijk is wat van de fabriek afkomt.
Gr Polle
Tijdens het demonteren van de kettingkast vielen er opeens twee stukjes metaal uit.
Wat bleek twee van de drie bevestegingsbeugels waren afgebroken waarschijnlijk door de spanning en de trillingen.
Als je de las bekeek was dit zeer slecht gelast.
Gelukkig ken ik ondertussen iemand die beroepsmatig tig lassen uitoefend aan auto's.
Zo zie je maar dat alles niet degelijk is wat van de fabriek afkomt.
Gr Polle
Re: Breuk beugel van ventilatorkap
Net zoals tegenwoordig werden de diverse onderdelen door toeleveringsbedrijven aangeleverd. Vaak blijkt achteraf de constructie en of kwaliteit van het onderdeel slecht te zijn. Een ander geval van poor engineering is de buddyseat van dit model.
Bij het demonteren van dit onderdeel indertijd bleek het metaal erg aangetast te zijn. Oorzaak: weinig of geen grondlak en veel te dun inferieur materiaal gebruikt. Ik heb toen de onderplaat gewoon maar opnieuw opgebouwd.
Groet,
Dick
Bij het demonteren van dit onderdeel indertijd bleek het metaal erg aangetast te zijn. Oorzaak: weinig of geen grondlak en veel te dun inferieur materiaal gebruikt. Ik heb toen de onderplaat gewoon maar opnieuw opgebouwd.
Groet,
Dick
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Breuk beugel van ventilatorkap
Beste Dick,
Het lijkt wel of die buddy seat drager uit de Titanic afkomstig is en daarna met hagel op geschoten is.
Maakt ons allemaal weinig uit. We maken het gewoon na en meestal beter, omdat we niet elke cent hoeven om te draaien.
Dat is bij massaproductie wel het geval. Elke cent besparing moet je met met een factor van 100.000 of meer vermenigvuldigen.
Groet,
Harrie
Het lijkt wel of die buddy seat drager uit de Titanic afkomstig is en daarna met hagel op geschoten is.
Maakt ons allemaal weinig uit. We maken het gewoon na en meestal beter, omdat we niet elke cent hoeven om te draaien.
Dat is bij massaproductie wel het geval. Elke cent besparing moet je met met een factor van 100.000 of meer vermenigvuldigen.
Groet,
Harrie
- Franky
- Berichten: 6212
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Breuk beugel van ventilatorkap
Kijk. Je bent weer lekker bezig geweest Harrie! Goed gedaan!
Ik heb ook al het nodige verbouwd wegens poor engineering Hoort erbij. Dat maakt het ook uitdagend deze hobby
Ik heb ook al het nodige verbouwd wegens poor engineering Hoort erbij. Dat maakt het ook uitdagend deze hobby
Re: Breuk beugel van ventilatorkap
Beste Harrie,
Een aspect wat ook toen meespeelde was de geplande levensduur van de gemiddelde bromfiets.
Ik weet dat in de jaren zestig de meeste bromfietsen na een jaar of 4 al afgeschreven werden en 2e hands weinig waard waren.
Eind jaren zestig kon je hele leuke (werkmans) brommers zoals Batavus, Sparta, Berini etc. naast de vuilnisbak vinden. Een keer per week werd doorgaans het grove vuil opgehaald.
Groet,
Dick
Een aspect wat ook toen meespeelde was de geplande levensduur van de gemiddelde bromfiets.
Ik weet dat in de jaren zestig de meeste bromfietsen na een jaar of 4 al afgeschreven werden en 2e hands weinig waard waren.
Eind jaren zestig kon je hele leuke (werkmans) brommers zoals Batavus, Sparta, Berini etc. naast de vuilnisbak vinden. Een keer per week werd doorgaans het grove vuil opgehaald.
Groet,
Dick
Re: Breuk beugel van ventilatorkap
Hallo Dick
En toch zijn de bromfietsen op leeftijd soms in een zeer goede staat als men ze aankoopt.
Goed onderhouden of weinig gebold.
Ik merk wel als je in Nederland een bromfiets aanschaft hij meestal een stuk beter onderhouden is dan bij ons in vlaanderen.
Hier zijn ze echt verrot gereden zoals jullie zeggen.
Gr Polle
En toch zijn de bromfietsen op leeftijd soms in een zeer goede staat als men ze aankoopt.
Goed onderhouden of weinig gebold.
Ik merk wel als je in Nederland een bromfiets aanschaft hij meestal een stuk beter onderhouden is dan bij ons in vlaanderen.
Hier zijn ze echt verrot gereden zoals jullie zeggen.
Gr Polle