Zadel onderhoud

Wijnand
Berichten: 198
Lid geworden op: 07 mar 2011, 15:10
Woonplaats: Drechterland
Locatie: West Friesland

Zadel onderhoud

Ongelezen bericht door Wijnand » 31 mar 2013, 19:58

Beste forumleden,
Wie heeft er tips om het rubberdek van een zadel weer enigszins soepel te krijgen. Ik ben bang dat een nu nog gaaf zadel, waarvan het dek door ouderdom, is verhard, zal scheuren . Ik heb wel eens gehoord over insmeren met handcreme. Wie weet raad!
Groet Wijnand.

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Zadel onderhoud

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 31 mar 2013, 21:55

Beste Wijnand,

Ik heb mijn Knoop zadel met hand creme ingesmeerd, maar dat durf ik niet meer. Dit rubber is zeer gevoelig voor olie, WD 40 enz. Dan krijg je grote problemen. Heb bij een automaterialen-zaak een zachte neutrale, niet agressieve was gehaald speciaal voor rubber.

Een nachtje laten weken in lauw water met wat Dreft deed bij mijn zadel ook wonderen. En dan met een zacht borstelen reinigen.

Gr. Joop

NB: ook de onderkant/achterkant smeer ik in.

Wijnand
Berichten: 198
Lid geworden op: 07 mar 2011, 15:10
Woonplaats: Drechterland
Locatie: West Friesland

Re: Zadel onderhoud

Ongelezen bericht door Wijnand » 03 apr 2013, 22:58

Hoi Groenekan,
Dat was een goede tip, waarvoor dank. Ik heb het zadel ongeveer 5 uur in een lauw sop met "fijn" wasmiddel gezet. Het resultaat is verbluffend, het rubber is heel soepel geworden.
Groet, Wijnand.

Donnie
Berichten: 263
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:21
Locatie: Schagerbrug Noord Holland Noord

Re: Zadel onderhoud

Ongelezen bericht door Donnie » 04 apr 2013, 09:39

Nu al het oude vuil is verwijderd zou ik het zadel nog behandelen met siliconenspray dan blijft hij soepel.

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Zadel onderhoud

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 04 apr 2013, 10:12

Donnie, met siliconenspray heb ik slechte ervaringen. Er is speciaal spul bij de automaterialenhandel voor natuurrubber. Tast het rubber niet aan. Eventueel kan ik Wijnad een beetje per post toesturen, heb nog een hele pot. Gr. Joop

Plaats reactie