benzinetank av3 uit elkaar halen

ranchero
Berichten: 29
Lid geworden op: 31 dec 2013, 23:27
Locatie: Deurne / Antwerpen

benzinetank av3 uit elkaar halen

Ongelezen bericht door ranchero » 11 jan 2014, 19:42

Hey Mensen,

Weet er soms iemand of zo'n tankje gesoldeerd of gebraseerd is?
Ik zou dat uit elkaar willen halen om de binnenkant te verzinken.
Verzinkte stukken kan je probleemloos terug solderen.
Vind het zo een "vies" zicht met die sealer erin maar als het niet anders kan zal ik het ook wel moeten gebruiken.
Groetjes en tot schrijfs.

Frank B

ranchero
Berichten: 29
Lid geworden op: 31 dec 2013, 23:27
Locatie: Deurne / Antwerpen

Re: benzinetank av3 uit elkaar halen

Ongelezen bericht door ranchero » 18 jan 2014, 16:41

Ok, vandaag tankje eens grondig bekeken en dat ziet er vanbinnen niet fris uit.
Het ding is dus wel degelijk "gelast" en kan niet uit elkaar gehaald worden.
Ook heeft iemand er in het verleden tankcure in gekieperd maar het niet goed gedaan en nu zijn er roestige plekken te zien waar het hars loslaat.
Hoe krijg ik dat spul eruit op een deftige manier zonder verdere schade toe te brengen?
Groetjes en tot schrijfs.

Frank B

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: benzinetank av3 uit elkaar halen

Ongelezen bericht door Polle » 18 jan 2014, 17:08

Informeer bij een firma die tank cure verkoop
Zij weten vast raad

Gr Polle

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: benzinetank av3 uit elkaar halen

Ongelezen bericht door ruudk » 18 jan 2014, 20:03

Hoi,
Ik heb van de week een AV3-tankje van vastgekoekte olieresten (sinds 1957 niet meer gelopen) en roest ontdaan door het tankje met kokend heet water en een verzameling moeren (niet te groot) twee uur lang te schudden.
Af en toe een scheutje afwasmiddel en wat koffiedik erdoor. Ik heb er nu nog spierpijn van maar het is brandschoon geworden. Ik weet niet zeker of tankcure ook loslaat op deze manier, maar het is het proberen waard.
De laatste keer met alleen heet water schudden, tankje goed legen en even met de dop eraf op een warme kachel laten drogen. Dan snel weer benzine o.i.d. erin doen want het roest snel weer, dat blanke metaal.
Een firma die tank cure verkoopt, heeft misschien wel beter advies.
Mvg Ruud

as2000
Berichten: 29
Lid geworden op: 21 mei 2013, 13:38

Re: benzinetank av3 uit elkaar halen

Ongelezen bericht door as2000 » 21 jan 2014, 01:43

Deze stond op de site van tank cure zelf aangegeven.

http://www.polyservice.nl/Tank-Cure-Epo ... 16695.html

ranchero
Berichten: 29
Lid geworden op: 31 dec 2013, 23:27
Locatie: Deurne / Antwerpen

Re: benzinetank av3 uit elkaar halen

Ongelezen bericht door ranchero » 30 mar 2014, 12:41

Hoy mensen,
Eerst en vooral mijn excuses voor de tijd die is verstreken ivm met de laatste reactie.
Deze week eens bezig geweest met het benzinetankje, heb er al de epoxy uitgekregen.
Moet wel zeggen dat die epoxy remover niet echt werkt hoor, deze is op basis van verfstripper gemaakt, de dunste schilfertje epoxy laten wel los maar de dikkere stukken blijven mooi zitten.
Dan er een week acetone in laten zitten wat ook geen resultaat gaf.
Dan maar de elektrische verfschroeier erop gezet tot het metaal redelijk warm was en met een lange schroevendraaier de dikke stukken eruit gepulkt.
Dat werkte nog het beste.
Na enig opzoekwerk op het internet kan zink dus ook niet tegen E5 houdende benzine.
Momenteel lijken de 98 ron benzines nog ethanolvrij, zijn wel duurder maar als het probleem daarmee opgelost kan worden zal ik met plezier deze benzine gebruiken.
Ik heb nog een pas restaureerde Yamaha rd 125 Dx in de stal staan met klassieke carburatoren en die verdragen dus ook geen E5 benzine.
Lees anders deze site eens, staat veel op uitgelegd: http://www.vincentsmotorhuis.eu/brandstof/
Dus, mijn plan om de tank aan de binnenkant te behandelen met zink elektrolise zal niet doorgaan omdat zink niet tegen de moderne benzine kan.

Groetjes en tot schrijfs.

Frank B

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: benzinetank av3 uit elkaar halen

Ongelezen bericht door Franky » 30 mar 2014, 13:24

Interessant site. Wel direct een waarschuwing over die site. De tekst is niet up to date. Ik vermoed dat hij in 2012 geschreven is. Hierdoor kunnen adviezen omtrent brandstoffen incorrect zijn.

ranchero
Berichten: 29
Lid geworden op: 31 dec 2013, 23:27
Locatie: Deurne / Antwerpen

Re: benzinetank av3 uit elkaar halen

Ongelezen bericht door ranchero » 05 apr 2014, 12:02

Kleine update aangaande ethanol in de benzine.
Ik heb paar vrienden die op de onderzoeks afdeling zitten om de klopvastheid van de brandstoffen te testen en die weten dus wat er allemaal in zit.
Dit is het antwoord dat ik van hen gekregen heb en is dus zo actueel als het maar kan zijn.

Dag Frank

Alleen in de pré-95 kan er ethanol gemengd worden momenteel en dan is dat beperkt tot 4.5 % vol. Ik dacht dat de pré-95 van bij ons naar Nederland en Noord-Frankrijk gaat maar ik zal eens informeren of die ook al op de Belgische markt is. Wij maken alvast evenveel gewone 95 als 95-om-nog-ethanol-bij-te-doen. De ethanol wordt maar in de depots toegevoegd, niet op de raffinaderij.
In de 98 zit nooit ethanol (momenteel)
In beide (95 en 98) wordt er wel ether toegevoegd (een speciale hoor - niet die van de apotheek - namelijk methyl-tertiair-butyl-ether)

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.

groetjes
Hilde

Deze site laat de prijsevolutie zien.
http://brandstofprijzen.vroom.be/index.php/super95
Let hierbij hoeveel de btw en accijnsen bedragen.....

Groetjes en tot schrijfs.

frank B

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: benzinetank av3 uit elkaar halen

Ongelezen bericht door Polle » 05 apr 2014, 16:13

Dus is de boodschap om problemen te vermijden met weggesmolten benzinedarmen en filters

Tank 98

Gr Polle

GROENEKAN
Berichten: 3766
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: benzinetank av3 uit elkaar halen

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 05 apr 2014, 19:06


Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: benzinetank av3 uit elkaar halen

Ongelezen bericht door ruudk » 21 jun 2014, 17:20

Hallo ranchero,
Nog even een correctie op mezelf: het gebruiken van afwasmiddel was geen goed advies van me: er kunnen zouten in afwasmiddel zitten die het roesten juist weer bevorderen.
Het was me na een keer of tien al wel opgevallen dat mijn velgen na een wasbeurt met warm water met afwasmiddel sneller gingen roesten.
Dus: vergeet mijn tip. Bij deze heb ik het weer rechtgezet.
Groeten,
Ruud

Plaats reactie