Schokdempers

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Schokdempers

Ongelezen bericht door Harrie » 18 mei 2014, 00:41

Goede schokdempers vinden voor mobylette valt niet mee.
Soms duikt er nog een setje op, maar dat wordt steeds minder.
Onlangs schreef ik over de toepassing van Yamaha schokdempers voor de FS1. Deze worden geleverd door JMPB.
Ze zien er goed uit en zijn vooral geschikt voor de modellen: SP93 , SP94TT en sport 50 en SP95TT.
Ik had overigens een bijkomend probleem: diverse draadgaten in het frame met de afmeting M8 x 1 waren bij mij uit geleuterd.
Dichtlassen en opnieuw draadtappen was een van de opties. Uiteindelijk heb ik gekozen voor een andere oplossing.
Een draadeind met borst zorgt voor een stabiel ophangpunt en ik hoef nu niets te demonteren of te lassen.
De schokbreker met een gat van 10 mm zit dus op de borst van circa 10mm
Komt het bij jullie ook voor dat de schroefdraad voor de schokdempers in het frame beschadigd is?
Groet,
Harrie
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Schokdempers

Ongelezen bericht door Franky » 18 mei 2014, 09:47

Ik heb nog geen uitgelubberde draad aangetroffen bij de schokdempers. Ik zal het in ieder geval wel gaan controleren.
Over vernielde draad. Je kan ook een helicoil plaatsen. Maar ik neem aan dat je bekend bent met die oplossing.
Ik ben het preventief plaatsen van helicoils in mijn boite relais aan het overwegen. Ik heb al 1 bout gehad die afbrak omdat die helemaal klem geroest is.

pille
Berichten: 213
Lid geworden op: 04 sep 2013, 17:01
Locatie: brugge

Re: Schokdempers

Ongelezen bericht door pille » 18 mei 2014, 10:47

op de av92 heb ik het ook! de vorige eigenaar heeft dan maar het gat doorgeboord en met een borgmoer aan de binnen van het frame gewerkt!
Zou dat setje dan ook passen op mijn brommer?
Deze van mijn zijn niet beter dan een fietspomp :D

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Schokdempers

Ongelezen bericht door Harrie » 18 mei 2014, 14:28

De AV92 heeft de schokdemper uitvoering zonder de externe veer.
In principe past die Yamaha schokdemper wel. Er is voldoende ruimte bij de meeste mobylettes zowel boven als onder.
Op Marktplaats wordt één nieuwe demper aangeboden voor de AV92.
Afbeelding
De reparatiesetjes bestaande uit: twee verschillende draadeinden, 4 moeren en 8 speciale ringen, heb ik (nog) niet op voorraad. Mocht er voldoende belangstelling voor bestaan, dan kan ik een serie aanmaken en meenemen naar een evenement of beurs. Ik heb overigens gekozen voor M8 x 1,25 i.p.v. M8 x 1. , omdat ik standaard Nyloc M8-moeren toepas bij de bovenste bout. De voorste moeren worden wel sterk afgerond in Motobécane stijl.
Harrie

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Schokdempers

Ongelezen bericht door MobyJoost » 18 mei 2014, 15:15

Ik heb deze schokbrekers ook gekocht, voor m'n Mobyclub. Helaas zitten de motorschermen zo dicht op de originele schokbrekers, dat de nieuwe niet passen. Koop deze dus niet voor AV85, 88 en 89. Jammer.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Schokdempers

Ongelezen bericht door Harrie » 18 mei 2014, 21:58

Indd dat puntje van dat type scherm raakt de schokdemper bijna.
Helaas niet bruikbaar, maar wellicht is er iets anders te koop wat dunner is.
Harrie

Plaats reactie