Trapperas montage av76

Sandman
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 jun 2014, 18:12

Trapperas montage av76

Ongelezen bericht door Sandman » 01 feb 2015, 16:11

Beste leden weet iemand de juiste volgorde van mn trapperas av76 .De trapper met tandwiel schaaft langs mn frame,iets ontbreekt of ik heb iets verkeerd geplaats in de verkeerde volgorde.ik snap er niks meer van!!!
Trapperas is 16,5 cm lang origineel

Gebruikersavatar
mobydilz
Berichten: 1862
Lid geworden op: 15 jan 2013, 12:40
Locatie: zaltbommel

Re: Trapperas montage av76

Ongelezen bericht door mobydilz » 01 feb 2015, 17:33

Persoonlijk ken ik de AV76 niet, maar als hij op kogels loopt moet de langste kan met eventuele smeernippel links.
Als hij op glijlagers loopt moet je goed opletten of de sleuven van de seegerringen links zitten en allemaal met de
vulringen aanwezig zijn. dan moet het passen.
hierbij een frans plaatje, zo te zien loopt hij op glijlagers met seegerringen links en rechts van het snaarwiel en bovendien 3
waarschijnlijk redelijk dikke ringen.
http://tobeconline.fr/assets/av78_77_75_016.jpg

hopelijk geeft het vastigheid groet mobydilz

Sandman
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 jun 2014, 18:12

Re: Trapperas montage av76

Ongelezen bericht door Sandman » 01 feb 2015, 17:41

Dat plaatje heb ik ook want die is voor meerdere verscillende mobylette'swant ik heb geen trappasbusje van plastic.
Ik snap niet waarom het niet past,ik heb ook een ring die conisch is aan beide kanten maar die kan ik nergens vinden in dat plaatje maar volgens mij moet dat tussen de naafschijf en mn trapper.En mn trapper met tandwiel tikt tegen mn ontsteking deksel aan en niet zo'n klein beetje ook....enig idee?? Is mn as te kort??? Verkeerde trapper met tandwiel?? Want die is vervangen!!

Sandman
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 jun 2014, 18:12

Re: Trapperas montage av76

Ongelezen bericht door Sandman » 01 feb 2015, 17:42

mobydilz schreef:Persoonlijk ken ik de AV76 niet, maar als hij op kogels loopt moet de langste kan met eventuele smeernippel links.
Als hij op glijlagers loopt moet je goed opletten of de sleuven van de seegerringen links zitten en allemaal met de
vulringen aanwezig zijn. dan moet het passen.
hierbij een frans plaatje, zo te zien loopt hij op glijlagers met seegerringen links en rechts van het snaarwiel en bovendien 3
waarschijnlijk redelijk dikke ringen.
http://tobeconline.fr/assets/av78_77_75_016.jpg

hopelijk geeft het vastigheid groet mobydilz

Dat plaatje heb ik ook want die is voor meerdere verscillende mobylette'swant ik heb geen trappasbusje van plastic.
Ik snap niet waarom het niet past,ik heb ook een ring die conisch is aan beide kanten maar die kan ik nergens vinden in dat plaatje maar volgens mij moet dat tussen de naafschijf en mn trapper.En mn trapper met tandwiel tikt tegen mn ontsteking deksel aan en niet zo'n klein beetje ook....enig idee?? Is mn as te kort??? Verkeerde trapper met tandwiel?? Want die is vervangen!!

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Trapas montage av76

Ongelezen bericht door Harrie » 01 feb 2015, 17:53

Ik heb in het verleden veel met trapassen gestoeid, maar ik snap hier geen barst van.....
Zit er wel de juiste as in, verkeerde crank, montagepositie onjuist et cetera.
Een foto plaatsen zou kunnen helpen of een expert uit de buurt laten kijken.
Waar woon je ergens Zutphen?
Harrie
Laatst gewijzigd door Harrie op 02 feb 2015, 20:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Sandman
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 jun 2014, 18:12

Re: Trapperas montage av76

Ongelezen bericht door Sandman » 01 feb 2015, 17:57

Harrie schreef:Ik heb in het verleden veel met trapassen gestoeid, maar ik snap hier geen barst van.....
Zit er wel de juiste as in, verkeerde crank, montagepositie onjuist et cetera.
Een foto plaatsen zou kunnen helpen of een expert uit de buurt laten kijken.
Waar woon je ergens Zutphen?
Harrie
Ik woon in Epe maar het is juist een originele as en ook al schuif ik een beetje met de as maar dan kom ik aan 1 kant ruimte te kort om mn trapper te plaatsen,weetje wat die gekke ring is(dat soort van conische ring aan beide kanten)


Btw ik kan geen foto's sturen ivm te grote foto's,zal is proberen via dropbox.

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6323
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: Trapperas montage av76

Ongelezen bericht door MobyJet » 01 feb 2015, 17:59

Sandman schreef: Btw ik kan geen foto's sturen ivm te grote foto's,zal is proberen via dropbox.
Je kunt ze ook linken vanaf een externe website, inderdaad zoals dropbox.
Als je de link dan tussen [img]en[/img] zet, komen de foto's in je post te staan.

Sandman
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 jun 2014, 18:12

Re: Trapperas montage av76

Ongelezen bericht door Sandman » 01 feb 2015, 18:06

MobyJet schreef:
Sandman schreef: Btw ik kan geen foto's sturen ivm te grote foto's,zal is proberen via dropbox.
Je kunt ze ook linken vanaf een externe website, inderdaad zoals dropbox.
Als je de link dan tussen [img]en[/img] zet, komen de foto's in je post te staan.


https://www.dropbox.com/s/fdd7r8hf3zsxz ... 4.jpg?dl=0

Zo???

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Trapperas montage av76

Ongelezen bericht door MobyJoost » 01 feb 2015, 19:34

Zo kan het ook. Ik zie geen seegerringen. Heb je die wel? Ze houden de as op z'n plaats. Bedoel je die grote ring naast de linker trapper op de foto? Die ken ik ook niet.

Sandman
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 jun 2014, 18:12

Re: Trapperas montage av76

Ongelezen bericht door Sandman » 01 feb 2015, 19:39

MobyJoost schreef:Zo kan het ook. Ik zie geen seegerringen. Heb je die wel? Ze houden de as op z'n plaats. Bedoel je die grote ring naast de linker trapper op de foto? Die ken ik ook niet.

Zegerringen die heb ik in alle maten maar ik wil hiet even laten zien wat ik sinds ik het uitelkaar hebt gehaald.dus hier doe ik het mee,maar nog zonder de ringen en zegerringen past alles niet, zo raar.
Maar ik mis toch niks?? Of heb ik iets anders nodig??? Kan iemand me uitleggen wat de volgorde is Qua opbouw

Sandman
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 jun 2014, 18:12

Re: Trapperas montage av76

Ongelezen bericht door Sandman » 01 feb 2015, 19:47

Sandman schreef:
MobyJoost schreef:Zo kan het ook. Ik zie geen seegerringen. Heb je die wel? Ze houden de as op z'n plaats. Bedoel je die grote ring naast de linker trapper op de foto? Die ken ik ook niet.

Zegerringen die heb ik in alle maten maar ik wil hiet even laten zien wat ik sinds ik het uitelkaar hebt gehaald.dus hier doe ik het mee,maar nog zonder de ringen en zegerringen past alles niet, zo raar.
Maar ik mis toch niks?? Of heb ik iets anders nodig??? Kan iemand me uitleggen wat de volgorde is Qua opbouw
https://www.dropbox.com/s/hpfk4wauzx40g ... 3.jpg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/tfg09g7unvfu2 ... 2.jpg?dl=0


Dit is dat aparte ring wat ik bedoelde

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Trapperas montage av76

Ongelezen bericht door MobyJoost » 01 feb 2015, 20:15

Die ring herken ik niet als een Mobylette onderdeel. Weet je zeker, dat die erbij hoort?

Sandman
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 jun 2014, 18:12

Re: Trapperas montage av76

Ongelezen bericht door Sandman » 01 feb 2015, 20:31

MobyJoost schreef:Die ring herken ik niet als een Mobylette onderdeel. Weet je zeker, dat die erbij hoort?
Zat in het zakje sindsien ik alles heb gedemonteerd,maar ook zonder die ring kom ik ruimte te kort.zal morgen nog is rustig in elkaar zetten,maar ik weet zeker dat ik ruimte te kort heb.wat moet er tussen de dubbele tandwiel en mn frame??
Anders heb je toch staal op staal dat gaat slijten!!!

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Trapperas montage av76

Ongelezen bericht door Polle » 01 feb 2015, 22:22

Een geharde stalen ring ,ongeveer 1 mm dik
En dat slijt niet als er regelmatig vet in de trapas word gepompt.
Die dingen zijn keihard.
Die andere ring klopt volgens mij niet.
Nog nooit op een moby gezien.

Gr Polle

Gebruikersavatar
mobydilz
Berichten: 1862
Lid geworden op: 15 jan 2013, 12:40
Locatie: zaltbommel

Re: Trapperas montage av76

Ongelezen bericht door mobydilz » 01 feb 2015, 23:17

Is de getoonde ring niet het wieltje van een oud type kettingspanner?
Zoiets zit op mijn AV3 1950 en loopt op kogeltjes van daar die gleuf aan de binnenkant.
HOORT NIET OP JE TRAPAS!

Een seegerring is een klemveer in de sleuf op je trapas. Google maar op afbeeldingen, herken je ze wel.
Vermoedelijk heb je er 3; één rechts en twee ter weerszijden van je snaarschijf.

groet mobydilz

Sandman
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 jun 2014, 18:12

Re: Trapperas montage av76

Ongelezen bericht door Sandman » 01 feb 2015, 23:58

mobydilz schreef:Is de getoonde ring niet het wieltje van een oud type kettingspanner?
Zoiets zit op mijn AV3 1950 en loopt op kogeltjes van daar die gleuf aan de binnenkant.
HOORT NIET OP JE TRAPAS!

Een seegerring is een klemveer in de sleuf op je trapas. Google maar op afbeeldingen, herken je ze wel.
Vermoedelijk heb je er 3; één rechts en twee ter weerszijden van je snaarschijf.

groet mobydilz

Bedankt voor jullie reactie's,en ja ik begrijp dat er seegerringen op moeten.Ik begreep vooral die gekke ring met die geluf niet want hij past perfect over mn trapas heen,maar als ik goed begrijp heb ik alleen van die geharde staal ringen nodig en wat seggeringen en dan moet alles passen!!!
Zoja is dat zo beetje het standaard met alle mobylette's? Want op de tekening staat bijvoorbeeld dat er een trapperbus in kan zetten maar die heb ik niet nodig want mn trapas glijd soepel erin!!

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Trapas montage av76

Ongelezen bericht door Harrie » 02 feb 2015, 00:49

Het is inderdaad een ring van een kettingspanner.
Jouw as ziet er op de foto niet best uit en het kettingwiel ziet er ook versleten uit.
Je zou t.z.t moet overwegen om deze onderdelen te vervangen. Ik heb hier nog assen en Seegerringen (circlips) liggen.
Groet,
Harrie
Laatst gewijzigd door Harrie op 02 feb 2015, 20:51, 2 keer totaal gewijzigd.

Sandman
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 jun 2014, 18:12

Re: Trapperas montage av76

Ongelezen bericht door Sandman » 02 feb 2015, 20:36

Harrie schreef:Het is inderdaad een ring van een kettingspanner.
Jouw as ziet er op de foto niet best uit en het kettingwiel ziet er ook versleten uit.
Je zou t.z.t moet overwegen om deze onderdelen te vervangen. Ik heb hier nog assen en Segerringen liggen.
Groet,
Harrie


Ok bedankt voor jullie duidelijkheid!!! Dat scheelt alweer gesleutel,maar kan iemand mij bevestigen of ik het
juiste materiaal heb liggen( seegerringen, 3 ringen 1 klein 1 grote platte en 1 nog grotere.zie foto)

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Trapas montage av76

Ongelezen bericht door Harrie » 02 feb 2015, 20:46

Hieronder zie je de opbouw van een standaard trapasgroep.
Best mogelijk dat de ringen en as uitgeleuterd zijn. De lagers in de snaarschijf hebben waarschijnlijk ook hun beste tijd gehad.
Laat e.e.a. eens bekijken door een werktuigbouwkundige of liefhebber van oude bromfietsen.
Harrie


Afbeelding

Sandman
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 jun 2014, 18:12

Re: Trapperas montage av76

Ongelezen bericht door Sandman » 02 feb 2015, 20:54

Harrie schreef:Hieronder zie je de opbouw van een standaard trapasgroep.
Best mogelijk dat de ringen en as uitgeleuterd zijn. De lagers in de snaarschijf hebben waarschijnlijk ook hun beste tijd gehad.
Laat e.e.a. eens bekijken door een werktuigbouwkundige of liefhebber van oude bromfietsen.
Harrie


Afbeelding
Kan je img niet openen maar ik ga de lagers pas vervangen als ik het in elkaar hebt kunnen zetten anders blijf ik bezig maar heb jij nog een goed adresje voor v snaarschijf lager en een nieuwe trapas??

Gebruikersavatar
mobydilz
Berichten: 1862
Lid geworden op: 15 jan 2013, 12:40
Locatie: zaltbommel

Re: Trapperas montage av76

Ongelezen bericht door mobydilz » 02 feb 2015, 20:55

met 3 seegerringen en 4 grote ringen moet het kunnen dunkt mij.De seegerring achter je snaarschijf moet tussen 2 gewone ringen zitten.

LET OP GEWIJZIGD

succes mobydilz

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Trapperas montage av76

Ongelezen bericht door Harrie » 02 feb 2015, 23:41

Ik zal kijken of ik nog 165 mm lange trapassen heb; verder moeten de groeven wel op de juiste plaats zitten.
Eer is veel variatie in die assen en zelf heb ik ooit een extra groef moeten maken bij een as voor een brommer uit 1957. Je kunt ook wat beurzen afgaan met die as en misschien heb je geluk. Ik zou sowieso een schets maken van die as. Dat maakt het zoeken voor forumleden wat gemakkelijker.
Harrie

Sandman
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 jun 2014, 18:12

Re: Trapperas montage av76

Ongelezen bericht door Sandman » 03 feb 2015, 09:41

Harrie schreef:Ik zal kijken of ik nog 165 mm lange trapassen heb; verder moeten de groeven wel op de juiste plaats zitten.
Eer is veel variatie in die assen en zelf heb ik ooit een extra groef moeten maken bij een as voor een brommer uit 1957. Je kunt ook wat beurzen afgaan met die as en misschien heb je geluk. Ik zou sowieso een schets maken van die as. Dat maakt het zoeken voor forumleden wat gemakkelijker.
Harrie
Ok ik zal vanmiddag een schets maken van de as en wat foto's als de trappers erop zitten dan zal je zien dat alles voor een meter past.

Bedankt,gr sander

Sandman
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 jun 2014, 18:12

Re: Trapperas montage av76

Ongelezen bericht door Sandman » 03 feb 2015, 20:11

Harrie schreef:Ik zal kijken of ik nog 165 mm lange trapassen heb; verder moeten de groeven wel op de juiste plaats zitten.
Eer is veel variatie in die assen en zelf heb ik ooit een extra groef moeten maken bij een as voor een brommer uit 1957. Je kunt ook wat beurzen afgaan met die as en misschien heb je geluk. Ik zou sowieso een schets maken van die as. Dat maakt het zoeken voor forumleden wat gemakkelijker.
Harrie
https://www.dropbox.com/s/uf9dfkm490x0e ... 4.jpg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/zruu4vonk373m ... 6.jpg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/pji0rkjlmv3hl ... 1.jpg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/5waotak9nupeo ... 3.jpg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/5dmwjage51bmj ... 5.jpg?dl=0 (hier zieje mn trapper met tandwiel tegen mn frame aankomen en zit er nog niet eens een ketting op)

https://www.dropbox.com/s/tgdj2gohoem9v ... 6.jpg?dl=0 Hier zieje ook dat mn trapper tegen de deksel aan tikt (ook niet goed)

Het lijkt erop dat mn as te klein is voor mn av76 terwijl ik alles origineel uit elkaar hebt gedraaid en bewaard!!!

Kan je hier wat mee harrie???

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Trapperas montage av76

Ongelezen bericht door Polle » 03 feb 2015, 20:51

Er werd en word nog steeds veel geknoeid met onderdelen.
Als de boel maar rijd.
En dan komt er iemand zoals jij die de bromfiets in orde wil zetten en voor een boel problemen komt te staan.
Maar met het forum en de vele ervaring van forumleden word het opgelost.
Geduld is een lieve deugt.
Ik heb ook nog een aantal trapassen liggen.
maar we moeten eerst uitvissen welk de juiste is

Gr Polle

Plaats reactie