trapasbussen

Maarten
Berichten: 27
Lid geworden op: 30 mar 2014, 10:10

trapasbussen

Ongelezen bericht door Maarten » 05 jun 2015, 11:19

Hallo allemaal,

Ik heb laatst geprobeerd nieuwe trapasbussen in de mobylette te drukken.
Dat is me voor misschien een centimeter gelukt en toen wou het niet verder

Ik heb toen de diameter gemeten en daar kwam uit dat de diameter van de bussen 0.3mm groter is dan die van het gat waar ze in moeten.

Is dit gebruikelijk? dit lijkt me redelijk veel.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: trapasbussen

Ongelezen bericht door Franky » 05 jun 2015, 16:14

Strakke passing ja :shock:
Heb je alle verfresten op het frame ook verwijderd?
Hoe monteer je ze? Je zou een bout er doorheen moeten doen en dan de bout aandraaien. Hoewel dit met 0.3mm verschil niet echt te doen zal zijn denk ik zo.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: trapasbussen

Ongelezen bericht door MobyJoost » 05 jun 2015, 19:21

Deze klus heeft me ooit tot blinde razernij gebracht! met veel moeite had ik de oude, versleten bussen uit het frame weten te rammen; de nieuwe wilden er echt niet in. Ik heb er een zware lijmtang van het merk Bessy (voor houtbewerkers een bekende naam. Je krijgt er alles mee vast, of kapot..) op verprutst. Als je de bus er al in krijgt, zorgt het opgestroopte materiaal van de bus ervoor, dat hij niet helemaal ingeperst kan worden, tenzij je dat, met wederom veel moeite tussen frame en bus-flens uitkrabt. Ik heb de bussen er weer uit geramd en heb de diameter van de bussen, ziedend van woedende frustratie, met een haakse slijper "aangepast". Ze zitten er nog in en goed vast. Toch erg onbevredigend. Aftermarket (niet originele) bussen kunnen allerlei maat afwijkingen hebben (en doen dat ook, vaak). Deze waren slecht, want ook de binnen diameter was niet echt strak.

Maarten
Berichten: 27
Lid geworden op: 30 mar 2014, 10:10

Re: trapasbussen

Ongelezen bericht door Maarten » 10 jun 2015, 19:57

Hoe bedoel je verfresten op het frame?
verf zit toch niet op die plek van de trapasbussen? :)

Ik heb met zo'n bout geprobeerd maar de moer wou niet verder draaien.
En met de grootste lijmtang die ik kon vinden geprobeerd.
Allebei maar mee gestopt omdat het gewoon niks uithaalde.

Nu dus maar gaan bedenken hoe ik dit ga oplossen.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: trapasbussen

Ongelezen bericht door Franky » 10 jun 2015, 20:23

Bussen eruit halen, monteren in een boormachine en met schuurpapier of een vijl langzaam de diameter verkleinen.
Of een draaibank, maar dat moet je maar hebben.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: trapasbussen

Ongelezen bericht door Harrie » 10 jun 2015, 20:58

Hoi allemaal,
Ik heb vaak bussen gewisseld, maar nooit problemen ermee gehad: ik monteerde ook de originele trapasbussen.
Voor montage moet je zorgen dat alles ontdaan is van bramen, verfresten en eventuele beschadigingen.
Maar als je een bus met de verkeerde passing hebt krijg je natuurlijk problemen.
Op mijn gevoel zeg ik 0,1mm en dat komt aardig overeen met een lichte perspassing.
Ik heb de laatste jaren nauwelijks vraag gehad naar die bussen en ik tref ze zelf nog wel eens aan op beurzen.
In geval van nood kunnen ze nog altijd gemaakt worden van lagerbrons of van nodulair gietijzer.
Harrie

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3897
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: trapasbussen

Ongelezen bericht door Lolle » 25 okt 2015, 23:19

Hoe krijg je de oude bussen uit het frame zonder de boel te mollen?
Ik heb een poging gedaan bij mijn AV 51 maar er zit geen beweging in. stoken is ook geen optie omdat ik de originele lak wil behouden.
wie heeft een goede tip?
Groet, Lolle

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: trapasbussen

Ongelezen bericht door Harrie » 26 okt 2015, 00:15

Eventueel met een babyzaagje doorzagen in axiale richting en met een drijver de bus vanaf de andere kant eruit tikken...piece of cake! Mij lukt dat altijd zonder te zagen, maar dat is bij echt moeilijke bussen zoals de silent blocs in de achterbrug wel de oplossing.
Harrie

Plaats reactie