Maatvoering boutjes en moertjes.

MarcovdB
Berichten: 500
Lid geworden op: 27 mar 2015, 22:33
Locatie: Arnhem

Maatvoering boutjes en moertjes.

Ongelezen bericht door MarcovdB » 22 jul 2015, 23:10

Soms zijn "domme" vragen nog best handig om terug te lezen.
Deze vraag kwam ik echter nog niet tegen:
Is er een lijst met boutjes en moertjes ter herkenning zodat ik de juiste kan kopen of bestellen?
Ik ben bekend met de Franse of de metrische slag maar verdere maatvoering kan handig zijn om te weten.
Ik mis er veel (kapot) en/of ben vergeten bij de weinige resten welke lengte exact waar hoorde.
Het liefst bestel ik een zak vol van de meest voorkomende maten zodat ik niet mis grijp. Wat op de donor zit trilt ook wel eens los en verlies ik onderweg (oa koplampboutjes). Ik wil wel de goeie maatvoering terug als het ff kan.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Maatvoering boutjes en moertjes.

Ongelezen bericht door Harrie » 22 jul 2015, 23:45

Op zich geen domme vraag, maar het geeft wel aan dat je nog niet lang met Motobécane bezig bent ....

De maten van de boutjes en moertjes bij de mobylette is verre van simpel:

■ Ten eerste zijn er verschrikkelijk veel modellen gemaakt met speciale bevestigingsmiddelen (gashendelboutjes, schermschroeven,
tapeinden, motorophangbouten, standaardbouten, et cetera).

■ Verder is er veel gewerkt met zowel standaard draad als afwijkende draad zoals:
M5 x 0,9
M3 x 0,6
M8 x 1

■ Van sommige bouten en moeren is nog een redelijk hoeveelheid; de meeste echter moeten bijeengesprokkeld of zelfs gemaakt worden.

Als de vraag groot zat is, dan is er altijd wel iemand op de wereld die start met de productie van het desbetreffende onderdeel.
Binnenkort ga ik een stel veredelde ophangbouten maken, omdat ik daarvan bijna niks heb. Meestal vind ik ze dan een weekje later op een beurs.....

In de diverse onderdeel handboeken (pièces détachées) kun je soms de afmetingen achterhalen. Vaak niet en is het een ervaringskwestie.
Laatst had ik een speciale bout, waarvan niemand wist waar hij thuis hoorde. Totdat iemand er specifiek naar vroeg voor zijn model.
viewtopic.php?f=31&t=1539&start=0&hilit=15556+P

Een zak met boutjes kun je dus wel vergeten.

Koop wel een zak met de meest gangbare metrische maten in RVS, dan kun je toch diverse reparaties verrichten.
Voor het uitzoeken van speciale bevestigingsmiddelen zul je toch naar een beurs zoals Wellen of Heerhugowaard moeten gaan.

Harrie
Laatst gewijzigd door Harrie op 22 jul 2015, 23:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Maatvoering boutjes en moertjes.

Ongelezen bericht door Franky » 23 jul 2015, 16:57

Waarom toch RVS Harrie? RVS bouten moeren zijn berucht omdat ze erg snel vast rotten. RVS in aluminium is een drama. RVS in RVS is ook berucht. Als je iets doet met RVS bouten altijd vet op de draad. Dan kan krijg je hem hopelijk ooit weer los :lol:
Ik gebruik liever verzinkte bouten en moeren.

@SixtyFruits
Gewoon zo'n tooltje kopen waarmee je de spoed van een schroefdraad op kan meten. Dan weet je tenminste wat je nodig hebt.
Welke maten heb je nodig? Dat kan zo veel zijn. Ik heb ondertussen al 3 soorten draad op de ontstekingstapeinden (tapeinden van carter naar ontsteking) ontdekt. Dat slaat echt helemaal nergens op!

Ik ben de afwijkende maten ondertussen zo zat dat besloten heb om alle afwijkende schroefdraad bouten en moeren te vervangen voor normale schroefdraad indien mogelijk. Zo kan ik in de toekomst veel makkelijker sleutelen.

Het is trouwens aan te raden een bak met M7 bouten en moeren aan te leggen. Dit ga je niet kunnen kopen in een doe het zelf zaak, vandaar dat het aan te raden is een voorraad aan te leggen. Let er wel op dat Motobecane uiteraard ook weer af en toe M7 met volgens een grotere spoed gebruikt. Dus soms moet je de oude troep bouten blijven gebruiken :(

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Maatvoering boutjes en moertjes.

Ongelezen bericht door Harrie » 23 jul 2015, 17:47

Franky schreef:Waarom toch RVS Harrie? RVS bouten moeren zijn berucht omdat ze erg snel vast rotten. RVS in aluminium is een drama. RVS in RVS is ook berucht. Als je iets doet met RVS bouten altijd vet op de draad. Dan kan krijg je hem hopelijk ooit weer los :lol:
Ik gebruik liever verzinkte bouten en moeren.
:(
De RVS-boutjes gebruik ik uiteraard niet in een aluminium carter, maar voor koplampbevestigingen, spatbord stangen, bobinebevestiging op het frame. Niet te grote krachten en inderdaad gaat het meestal om gelakte of verchroomde delen aan elkaar vast te maken.
Zwaarbelaste verbindingen: 8.8 of 10.3- stalenbouten. Speciale boutjes Motobécane worden door mij gerecycled en opnieuw glansverzinkt.
Het invetten kan inderdaad geen kwaad.
RVS blijft verder mooi glimmen en is nagenoeg onderhoudsvrij.
Harrie

MarcovdB
Berichten: 500
Lid geworden op: 27 mar 2015, 22:33
Locatie: Arnhem

Re: Maatvoering boutjes en moertjes.

Ongelezen bericht door MarcovdB » 23 jul 2015, 20:23

en ik maar denken dat een spoedmeter Vlaams was voor een kilometerteller........... :mrgreen:

Dat de variatie enorm is heb ik inderdaad gemerkt. Al is het maar om de variatie steeksleutel van 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 en 15. en dat allemaal op een handvol bouten en moeren. Ronduit schandalig. De spoed dus nog niet eens meegerekend in variatie.

Anyweg: in ieder geval heb ik staalmoer nodig voor de aanpassingen van de beenkap beugels en bouten voor de vastgelaste moeren op deze beenkappen,
De boutjes van de koplamp raak ik structureel kwijt lijkt het wel. Ik heb er nog een.
Vanzelfsprekend ook de nodige spatbord boutjes en moertjes. Ook voor de draadstangen zie ik korte en lange draad voorbijkomen in de rommeldoos, al of niet afgebroken.

Plaats reactie