Spaken vlechten S3

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Spaken vlechten S3

Ongelezen bericht door ruudk » 22 mei 2016, 10:18

Hallo,
Ik heb mijn Kaptein Mobylette model S3 uit 1955 van nieuwe banden voorzien (op "nieuwe sloffen" gezet) en heb gelijk ook maar een nieuw tandwiel gemonteerd.
Dit was een interessant klusje omdat de spaken in het tandwiel zijn gevlochten. Het tandwiel is op de naaf geklonken met popnagels of klinknagels, dat kon ik niet goed zien omdat moeilijk te achterhalen was of de nagels hol of vol waren.
Op de velg en op het tandwiel had ik bij ieder spaak schilderstape geplakt met een nummersysteem waarin ik aangaf welke spaak het was en of deze buiten of binnen langs andere spaken liep.
Het vlechtsysteem heet "kruis over twee" wat betekent dat de spaken van naaf tot velg twee andere spaken kruisen. Bij het ventiel moeten de spaken "wijken" zodat er ruimte is voor aanbrengen van de fietspomp.
Ik heb slechts beperkt foto's gemaakt omdat ik te graag door wilde gaan met de klus, het was erg leuk om te doen. Op de foto's missen alleen nog de nieuwe nagels, die ik inmiddels heb bevestigd.
De laatste foto toont het eindresultaat (gehele brommer).
IMG_2368.jpg
IMG_2367.jpg
IMG_2366.jpg
S3 klein formaat.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door ruudk op 22 mei 2016, 16:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Spaken vlechten S3

Ongelezen bericht door Harrie » 22 mei 2016, 10:50

Mooi Ruud,
dat je hier de aanpak plaatst en het fraaie resultaat.
Die nagels zijn uiteraard massief. Die aluminium popnagels moet je niet toepassen voor sterke wisselende belastingen.
H.
Laatst gewijzigd door Harrie op 22 mei 2016, 23:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3899
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Spaken vlechten S3

Ongelezen bericht door Lolle » 22 mei 2016, 22:52

Knap werk Ruud. Weer een ervaring rijker. ik zie dat je er nog een mooie naaf in hebt, vaak is het chroom flink aangetast. Waren de velgen ook nog mooi? Kon je de oude spaken weer hergebruiken of heb je hiervoor nieuwe gekocht? Ik heb kortgeleden een fietswiel van mijn zoon gericht maar daar knapten de meeste spaken waaraan ik ging draaien, uiteindelijk meer spaken vervangen dan de bedoeling was.
Ik zal het resultaat over 14 dagen eens kritisch bekijken :lol: :lol: :lol:
Groet, Lolle

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Spaken vlechten S3

Ongelezen bericht door ruudk » 23 mei 2016, 20:13

Dank je, Lolle.

Het chroom van de achtervelg is redelijk, de voorvelg is nog iets beter.
De velgen waren prachtig mooi toen ik de bromfiets kocht, maar ik wist tot een paar jaar geleden niet dat ik beter geen afwasmiddel (in warm water opgelost) kon gebruiken om ze schoon te maken.
De zouten hebben het chroom aangetast, er zitten allemaal minuscule roestpuntjes in de velg. Gelukkig was de naaf slechter bereikbaar zodat ik die niet vaak heb gewassen.

Ik heb de oude spaken weer gebruikt op een na, deze had ik gelukkig nog van een oud AV3 wiel bewaard, ze waren wel iets dikker maar hadden de goede lengte. Je ziet deze spaak ook zitten op de onderste foto, hij is iets lichter van kleur.
In mijn geval was het richten niet heel moeilijk omdat de velg zo dik is, dat die de originele vorm heel goed vasthoudt. Alleen zat er "origineel" al een lichte hobbel in de velg die ik nu dus nog steeds heb.
Maar ik heb deze week een mooie oude velgrichter uit de jaren vijftig gekocht waarmee ik het wiel binnenkort nog eens ga narichten, dat zal nog wel wat meer een uitdaging worden.
Conclusie is dat het resultaat beslist niet slechter is dan voorheen, maar ook nog niet perfect.

Groeten,
Ruud

Plaats reactie