Enkele kleine verfraaiingen

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Enkele kleine verfraaiingen

Ongelezen bericht door ruudk » 30 jun 2016, 22:34

Hallo,
Van de oude verroeste, incomplete S4A die ik ooit had toen ik een jochie van een jaar of zestien was, had ik de voetsteps nog op zolder liggen.
Deze heb ik blank geschuurd en opnieuw in de groene Kapteinverf gezet. Ik had nog 1 bijpassende maar doorgeroeste bevestigingsbeugel (u-beugel) zodat ik nieuwe metalen u-beugels moest bijkopen. Hierin heb ik de schroefdraad verder doorgetapt zodat ik de moeren ver genoeg kon vastzetten. Tot mijn grote vreugde kon ik de afgelopen maanden nog vier sets identieke NOS voetsteps bemachtigen in de kleuren grijs (2 sets) en zwart (2 sets). De zwarte zitten nu op de zwarte S3 en de AV3, de andere nieuwe grijze sets heb ik ook groen gemaakt en op groene Kapteins bevestigd. Van de S1 met de opgeknapte stepjes heb ik foto's gemaakt.
Voetsteun_S1_linkerzijde.jpg
Hier kun je overigens ook goed zien dat de door de, overigens zeer nette, vorige eigenaar nagemaakte verf iets te "groen" was. Het bevestigingsstuk van het stepje heeft de kleur die ik heb laten namaken in Friesland, die vind ik nog iets beter.
Voetsteun_S1_rechts.jpg
Ook heb ik op mijn S2 de vaak lekkende Karco benzinekraan vervangen door een degelijk Alva-kraantje, deze heb ik met een kolomboor van schoonvader op maat gemaakt voor de nippel die op de gevlochten metalen benzineslang zit, want die wilde ik koste wat kost behouden.
Goed_functionerende_kraan_S2.jpg
Ook heb ik nieuwe stuurstropen op de S2 gezet, deze vond ik afgelopen november in Heerhugowaard in een krat. De oude waren geheel verroest.
Nieuwe_stuurstropen_S2.jpg
Dit waren zo maar wat kleine vorderingen in de verfraaiing van mijn brommertjes. Tenslotte nog een leuk detail dat de S1 van de AV3 onderscheidt: het M-logo heeft, net als het framenummer, een eigen kleur (goud bij de groene frames, zilvergrijs bij de zwarte frames).
Gouden_Embleem_S1.jpg
Groet,
Ruud
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door ruudk op 01 jul 2016, 13:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Enkele kleine verfraaiingen

Ongelezen bericht door Harrie » 30 jun 2016, 23:14

Hallo Ruud,
Waarom heb je die roestige ophangbeugels niet aangepakt? Vroeger gingen die bij mij in een thermische verzinkbad; tegenwoordig gaan ze direct de verzinkemmer in en worden ze galvanisch verzinkt bij een bedrijf hier in de buurt.
H.

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Enkele kleine verfraaiingen

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 30 jun 2016, 23:30

Dank, dank, Ruud, Wat interessant om te lezen en zien. Je bent goed bezig. Top. Joop

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Enkele kleine verfraaiingen

Ongelezen bericht door ruudk » 01 jul 2016, 13:08

Waarom heb je die roestige ophangbeugels niet aangepakt? Vroeger gingen die bij mij in een thermische verzinkbad; tegenwoordig gaan ze direct de verzinkemmer in en worden ze galvanisch verzinkt bij een bedrijf hier in de buurt.
De enige originele bevestigingsbeugel die er nog was, was dermate doorgeroest, dat deze al zichtbaar dunner was geworden door het roesten.
Omdat de andere drie beugels (bij 1 set van twee steps horen twee maal twee = vier beugels) er niet meer waren en daar dus zowiezo nieuwe voor moesten komen, heb ik besloten om voor alle vier nieuwe beugels te gebruiken (voor de eenheid van het geheel). Originele beugels vind ik wel mooier, want die zijn iets dunner (waarschijnlijk omdat het beter is dat de beugel verbuigt dan dat het frame indeukt wanneer de moeren te strak worden aangedraaid) en de originele moertjes hebben een "borst" aan een kant, een soort afronding aan de buitenranden. Dit zijn net van die kleine details, die het origineel zo mooi maken. Ik wil zelf nog eens proberen of ik ook een nette borst op een moer kan vijlen.
De ijzers (groene metalen delen) heb ik in doeken in de bankschroef met een forse rubber hamer passend gemaakt; als je deze beugels nieuw (NOS) koopt, dan zijn de ijzers recht. Voor het Kaptein frame moeten ze gebogen zijn, opdat de ijzers keurig om de drievoudige achtervork heen passen. Deze steps van de firma GK (Gebroeders Koets) Metaalwaren uit Hoogkerk (Groningen) werden vroeger vaker toegepast in het noorden van Nederland op de buizenframe Kapteins. Ik vind ze erg mooi passen omdat de kromming van de ijzers de vorm van het frame heel mooi aanvult. Ze passen overigens het beste op de oude buizenframes, t/m 1955. Daarna zitten de bevestigingspunten van de motorschermen in de weg.
Het schroefdraad tappen was overigens een geduldwerkje; door de vorm van de u-beugel kun je met een standaard tapset minder dan een kwart slag maken, dan moet je de draadsnijder weer losmaken en opnieuw bevestigen zodat de armen van de draadtapper weer een slagje kunnen maken. De armen raken namelijk steeds de andere poot van de u-beugel. Met daarbij een beperkt aantal opzetmogelijkheden van de snijset wordt de vrije slag dus erg beperkt. Misschien dat ik ooit nog wel een soort pijpsleutelconstructie ga maken, maar ik vond het tot nu toe nog wel een leuk geduld-klusje omdat je heel langzaam naar het eindresultaat toe werkt.
Groeten,
Ruud

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Enkele kleine verfraaiingen

Ongelezen bericht door Harrie » 01 jul 2016, 15:25

Hoi Ruud,
Mooi verhaal en leuke constructie van de steps. maar ik bedoelde de motorophangbeugels.
H.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Enkele kleine verfraaiingen

Ongelezen bericht door ruudk » 01 jul 2016, 17:07

A-ha, die beugels bedoelde je.
Ik had er domweg nog niet aan gedacht om de motorbeugels te verzinken.
Ik zal hier eens in de buurt informeren naar de mogelijkheden.
R.

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3890
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Enkele kleine verfraaiingen

Ongelezen bericht door Lolle » 01 jul 2016, 21:36

Mooi gedaan Ruud
Moet Edith nu bij je achterop? mag ze zelf niet meer rijden?
ruudk schreef: De ijzers (groene metalen delen) heb ik in doeken in de bankschroef met een forse rubber hamer passend gemaakt;
Een paar koperen spanplaatjes maken voor op de bekken van de bankschroef, dat scheelt veel schade en gedoe met doeken.

Groet, Lolle

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Enkele kleine verfraaiingen

Ongelezen bericht door ruudk » 02 jul 2016, 17:10

Ha Lolle,
Nee hoor, Edith mag gerust zelf rijden, die heeft uitgebreide instructies gehad.
Ik vond dit een mooi accessoire en wie weet zit er ooit nog eens een kleine achterop.
Bedankt voor de tip van de koperen spanplaten, ik houd het in mijn achterhoofd.
Groeten,
Ruud

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Enkele kleine verfraaiingen

Ongelezen bericht door MobyJoost » 02 jul 2016, 20:31

Heel mooi. Stapje voor stapje mooier.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Enkele kleine verfraaiingen

Ongelezen bericht door ruudk » 17 jul 2016, 19:46

Een klein ornamentje op de S1.
Ik kan me voorstellen dat sommigen het wat kitscherig vinden, maar ik vind het toch wel leuk staan ook al is het niet origineel.
Een adelaar op het voorspatbord, het gat zat er toch al in vanwege een oud geel plaatje waarschijnlijk, dus dan kon ik het gat net zo goed opvullen met de bout van een versiersel.
Ornamentje_S1.jpeg
Zijaanzicht_Spatbordversiering.jpeg
Groetjes Ruud
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Enkele kleine verfraaiingen

Ongelezen bericht door Franky » 17 jul 2016, 20:53

Een Franse adelaar? :roll: Hoe kom je er op :P

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Enkele kleine verfraaiingen

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 17 jul 2016, 22:55

Dat noemen ze '' personalizen'', LEUK

Plaats reactie