Demonteren onderdelen in wiel
Demonteren onderdelen in wiel
Beste forumleden,
Omdat ik mijn verroeste velg en naaf van mijn bromfiets opnieuw wil laten verchromen, wil ik deze in geheel gedemonteerde toestand aanleveren bij de verchromer.
Ik heb de as inclusief alle kogeltjes uit het wiel gehaald en zie nu alleen nog, aan beide kanten een metalen rond object zitten waarin een vettig rond viltje zit.
Deze objecten, waarvan ik de naam niet weet, wil ik ook graag netjes loshalen. Ik vermoed dat het geklemd in de naaf zit, maar wil niet meteen met grof geweld met hamer en schroevedraaier tekeer gaan.
Volgens mij dienen deze "rondsels" als rand om de kogeltjes in een baan te houden en is het viltje erin om stof tegen te houden en om te smeren.
Weet iemand hoe deze op een nette manier te verwijderen zijn? Ik heb foto's bijgevoegd om te verduidelijken om welke onderdelen het gaat.
Bij voorbaat dank voor de hulp,
Ruud
Omdat ik mijn verroeste velg en naaf van mijn bromfiets opnieuw wil laten verchromen, wil ik deze in geheel gedemonteerde toestand aanleveren bij de verchromer.
Ik heb de as inclusief alle kogeltjes uit het wiel gehaald en zie nu alleen nog, aan beide kanten een metalen rond object zitten waarin een vettig rond viltje zit.
Deze objecten, waarvan ik de naam niet weet, wil ik ook graag netjes loshalen. Ik vermoed dat het geklemd in de naaf zit, maar wil niet meteen met grof geweld met hamer en schroevedraaier tekeer gaan.
Volgens mij dienen deze "rondsels" als rand om de kogeltjes in een baan te houden en is het viltje erin om stof tegen te houden en om te smeren.
Weet iemand hoe deze op een nette manier te verwijderen zijn? Ik heb foto's bijgevoegd om te verduidelijken om welke onderdelen het gaat.
Bij voorbaat dank voor de hulp,
Ruud
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Demonteren onderdelen in wiel
Beste Ruud,
Het valt me op dat elementaire kennis van werktuigbouw en rijwieltechniek vaak bij brommerliefhebbers ontbreekt.
Bij motormuizen is dat een stuk beter, maar in die kringen tref je ook het type aan dat door mijn overleden vriend Dick werden geclassificeerd als: "Wat zijn ogen zien maken zijn handen kapot!"
Gelukkig slaat dat allemaal niet op jou, want je hebt een aantal mooie brommers gerestaureerd; bovendien is het verstandig om even te vragen en niet de zaak te verprutsen.
Je hebt hier te maken met een as die gelagerd is m.b.v. conussen, kogels en lagerschalen. Een stof/-vetplaatje houdt zowel stof als vet tegen.
Dat dunne stalen stofplaatje kun je met een schroevendraaier eruit wippen.
Ik heb hier nog ergens een zak met die plaatjes en viltje liggen en ik zal de maat eens opmeten, want er zijn diverse maten toegepast.
Vervolgens moet de lagerschaal er nog uit. Verwarm de naaf tot 110 graden en je kunt ze gemakkelijk met een drevel eruit te tikken. Inspecteer de loopvlakken op beschadigingen. Mochten de beschadigingen aanzienlijk zijn zoals: pitting, ingesleten loopbanen, scheuren of uitgebroken materiaal, dan is de beurs in Heerhugowaard wellicht een goede optie om te gaan zoeken. De standhouder tegenover mij heeft meestal een bak lagerschalen met allerlei maten liggen.
H.
Het valt me op dat elementaire kennis van werktuigbouw en rijwieltechniek vaak bij brommerliefhebbers ontbreekt.
Bij motormuizen is dat een stuk beter, maar in die kringen tref je ook het type aan dat door mijn overleden vriend Dick werden geclassificeerd als: "Wat zijn ogen zien maken zijn handen kapot!"
Gelukkig slaat dat allemaal niet op jou, want je hebt een aantal mooie brommers gerestaureerd; bovendien is het verstandig om even te vragen en niet de zaak te verprutsen.
Je hebt hier te maken met een as die gelagerd is m.b.v. conussen, kogels en lagerschalen. Een stof/-vetplaatje houdt zowel stof als vet tegen.
Dat dunne stalen stofplaatje kun je met een schroevendraaier eruit wippen.
Ik heb hier nog ergens een zak met die plaatjes en viltje liggen en ik zal de maat eens opmeten, want er zijn diverse maten toegepast.
Vervolgens moet de lagerschaal er nog uit. Verwarm de naaf tot 110 graden en je kunt ze gemakkelijk met een drevel eruit te tikken. Inspecteer de loopvlakken op beschadigingen. Mochten de beschadigingen aanzienlijk zijn zoals: pitting, ingesleten loopbanen, scheuren of uitgebroken materiaal, dan is de beurs in Heerhugowaard wellicht een goede optie om te gaan zoeken. De standhouder tegenover mij heeft meestal een bak lagerschalen met allerlei maten liggen.
H.
Re: Demonteren onderdelen in wiel
Hallo Harrie,
Hartelijk dank voor jouw hulp.
Het klopt trouwens wel degelijk dat bij mij elementaire kennis van sommige zaken ontbreekt, ik heb helaas geen opleiding in de werktuigbouw of rijwieltechniek maar ben een amateur die in de loop der jaren steeds weer nieuwe dingen tegenkomt.
Het loswippen van het stofplaatje met een schroevendraaier lukte mij in eerste instantie niet, maar ik zal het nog even weer proberen.
Groet, Rudolf
Hartelijk dank voor jouw hulp.
Het klopt trouwens wel degelijk dat bij mij elementaire kennis van sommige zaken ontbreekt, ik heb helaas geen opleiding in de werktuigbouw of rijwieltechniek maar ben een amateur die in de loop der jaren steeds weer nieuwe dingen tegenkomt.
Het loswippen van het stofplaatje met een schroevendraaier lukte mij in eerste instantie niet, maar ik zal het nog even weer proberen.
Groet, Rudolf
Re: Demonteren onderdelen in wiel
Hallo Ruud,
Troost je met het feit dat ik - ondanks mijn technische achtergrond en ervaring- nog elke dag nieuwe dingen leer en ontdek.
Er is gewoon zo verschrikkelijk veel bedacht op technisch gebied van rijwielen en.... die ontwikkelingen staan allesbehalve stil.
Je kunt niet alles weten; het is de kunst is om de juiste kennis te vergaren.
H.
Troost je met het feit dat ik - ondanks mijn technische achtergrond en ervaring- nog elke dag nieuwe dingen leer en ontdek.
Er is gewoon zo verschrikkelijk veel bedacht op technisch gebied van rijwielen en.... die ontwikkelingen staan allesbehalve stil.
Je kunt niet alles weten; het is de kunst is om de juiste kennis te vergaren.
H.
Re: Demonteren onderdelen in wiel
Ik heb schaaltjes liggen nieuwe.
Volgens mij kan je de onderdelen ook vervangen door een lager.
Gr Polle
Volgens mij kan je de onderdelen ook vervangen door een lager.
Gr Polle
Re: Demonteren onderdelen in wiel
Inmiddels is het met wat meer kracht inderdaad gelukt om de stofplaatjes los te wippen.
Ook de spaken heb ik er nu uit zodat ik alleen de lagerschalen nog hoef te verwijderen om de naaf en velg kaal te kunnen aanleveren voor het verchromen.
Mijn lagerschalen en stofplaatjes hebben als buitendiameter 13,2 mm. Maar deze zien er gelukkig nog goed uit, alleen de conussen (op de as) hebben wel wat putcorrosie.
Dus ik zal mij eens gaan verdiepen in conusafmetingen de komende tijd. Een van de twee conussen lijkt echter vast op de as te zitten, in dat geval moet de hele as vervangen worden.
Groeten,
Ruud
Ook de spaken heb ik er nu uit zodat ik alleen de lagerschalen nog hoef te verwijderen om de naaf en velg kaal te kunnen aanleveren voor het verchromen.
Mijn lagerschalen en stofplaatjes hebben als buitendiameter 13,2 mm. Maar deze zien er gelukkig nog goed uit, alleen de conussen (op de as) hebben wel wat putcorrosie.
Dus ik zal mij eens gaan verdiepen in conusafmetingen de komende tijd. Een van de twee conussen lijkt echter vast op de as te zitten, in dat geval moet de hele as vervangen worden.
Groeten,
Ruud
Re: Demonteren onderdelen in wiel
Nu lees ik Polles bericht, interessant.
Ik zal eens kijken of ik de tweede conus ook los van de as kan halen (vanwege corrosie) of dat ik de hele as moet vervangen.
Ruud
Ik zal eens kijken of ik de tweede conus ook los van de as kan halen (vanwege corrosie) of dat ik de hele as moet vervangen.
Ruud
Re: Demonteren onderdelen in wiel
Ik heb ook conussen en assen liggen alles nieuw.
Gr Polle
Gr Polle
Re: Demonteren onderdelen in wiel
Dat is goed om te weten, Polle.
Mocht de oude conus te slecht zijn en mocht deze vast op de as zitten, dan kom ik hier nog even op terug.
Gr. Ruud.
Mocht de oude conus te slecht zijn en mocht deze vast op de as zitten, dan kom ik hier nog even op terug.
Gr. Ruud.
Re: Demonteren onderdelen in wiel
As inspuiten met kruipolie. Een paar dagen wachten en daarna lostikken.
H.
H.
Re: Demonteren onderdelen in wiel
Bedankt voor de tip, Harrie. Dit is volgens mij echter een vaste cup op de as; het is ook niet mogelijk om er een steeksleutel op te zetten, de cup is helemaal rond.
Er zit helaas flinke putcorrosie op deze vaste cup, precies in het glijvlak van de kogels. De andere, de stelcup, is nog redelijk goed.
Ik heb Polle een prive-bericht gestuurd, maar dat bericht blijft steeds in mijn "postvak uit" hangen als ik het verzend, het komt maar niet in "verzonden berichten".
Ik ben dus benieuwd of Polle het heeft ontvangen. Polle, heb je mijn bericht ontvangen?
Groeten,
Ruud
Er zit helaas flinke putcorrosie op deze vaste cup, precies in het glijvlak van de kogels. De andere, de stelcup, is nog redelijk goed.
Ik heb Polle een prive-bericht gestuurd, maar dat bericht blijft steeds in mijn "postvak uit" hangen als ik het verzend, het komt maar niet in "verzonden berichten".
Ik ben dus benieuwd of Polle het heeft ontvangen. Polle, heb je mijn bericht ontvangen?
Groeten,
Ruud
Re: Demonteren onderdelen in wiel
Ontvangen Ruud
Ik kijk morgen wat ik nog heb van assen.
Heb je ook de schelpjes en konen nodig ?
Gr Polle
Ik kijk morgen wat ik nog heb van assen.
Heb je ook de schelpjes en konen nodig ?
Gr Polle
- KapteinBeun
- Beheerder
- Berichten: 949
- Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
- Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen
Re: Demonteren onderdelen in wiel
ruudk schreef: Ik heb Polle een prive-bericht gestuurd, maar dat bericht blijft steeds in mijn "postvak uit" hangen als ik het verzend, het komt maar niet in "verzonden berichten".
Ik ben dus benieuwd of Polle het heeft ontvangen. Polle, heb je mijn bericht ontvangen?
Groeten,
Ruud
Aanpassing:
Beetje off-topic, maar wel goed om te weten: een bericht blijft in "Postvak uit" hangen zolang iemand niet is ingelogd op het forum. Bij de eerstvolgende keer dat de gemailde persoon weer op het forum komt, gaat het bericht naar "Verzonden berichten".
Beetje off-topic, maar wel goed om te weten: een bericht blijft in "Postvak uit" hangen zolang iemand niet is ingelogd op het forum. Bij de eerstvolgende keer dat de gemailde persoon weer op het forum komt, gaat het bericht naar "Verzonden berichten".
KapteinBeun
Re: Demonteren onderdelen in wiel
Bedankt voor je toelichting, Marco.
Polle, ook bedankt voor je vlotte reactie.
Sorry, ik haalde de begrippen "cup" en "conus" door elkaar. De conus (kegel) zit op de as vast (of geschroefd) en de cup zit in de naaf geklemd.
Ik heb in principe alleen een goede vaste conus nodig, maar omdat die dus vast op de as zit, ben ik genoodzaakt om de hele as-met-vaste-conus te zoeken.
Voor wat betreft de schelpjes (dit zijn dan waarschijnlijk de cups toch Polle?), hangt het er nog even vanaf of de verchromer de cups wel goed kan demonteren zonder ze te beschadigen.
Ik heb het geprobeerd, ook met verhitting van de naaf en met behulp van een drevel zoals Harrie adviseerde, maar de cups zaten zo vast, dat ik ze maar even heb laten zitten. Misschien dat de verchromer er nog iets voor weet.
Groeten,
Ruud
Polle, ook bedankt voor je vlotte reactie.
Sorry, ik haalde de begrippen "cup" en "conus" door elkaar. De conus (kegel) zit op de as vast (of geschroefd) en de cup zit in de naaf geklemd.
Ik heb in principe alleen een goede vaste conus nodig, maar omdat die dus vast op de as zit, ben ik genoodzaakt om de hele as-met-vaste-conus te zoeken.
Voor wat betreft de schelpjes (dit zijn dan waarschijnlijk de cups toch Polle?), hangt het er nog even vanaf of de verchromer de cups wel goed kan demonteren zonder ze te beschadigen.
Ik heb het geprobeerd, ook met verhitting van de naaf en met behulp van een drevel zoals Harrie adviseerde, maar de cups zaten zo vast, dat ik ze maar even heb laten zitten. Misschien dat de verchromer er nog iets voor weet.
Groeten,
Ruud
Re: Demonteren onderdelen in wiel
Hallo Ruud,
Waarschijnlijk ben je te lief voor die lagerschalen.
Als aluminium verhit tot 200 graden dan vliegen die schalen eruit.
Voor mijn part dompel je de naaf onder in oude frituurolie van 170 graden.
Een vaste conus op de as? Lijkt mij onwaarschijnlijk! Kun je een foto maken van het rampgebied?
H.
Waarschijnlijk ben je te lief voor die lagerschalen.
Als aluminium verhit tot 200 graden dan vliegen die schalen eruit.
Voor mijn part dompel je de naaf onder in oude frituurolie van 170 graden.
Een vaste conus op de as? Lijkt mij onwaarschijnlijk! Kun je een foto maken van het rampgebied?
H.
Laatst gewijzigd door Harrie op 27 aug 2016, 19:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Demonteren onderdelen in wiel
als polle alles nieuw heeft dan wist ik het wel ,
Re: Demonteren onderdelen in wiel
Foto's van de as.
Die kan ik dus beter ook vervangen.
Cups liggen nu bij de verchromer, hij zou het ook nog even proberen, ben benieuwd of hij ze er onbeschadigd uitkrijgt. Zou inderdaad kunnen dat ik te zachtaardig ben voor de cups, even afwachten.
Ruud
Helaas is ook de andere conus (stelconus) beschadigd door corrosie in het glijvlak.Die kan ik dus beter ook vervangen.
Cups liggen nu bij de verchromer, hij zou het ook nog even proberen, ben benieuwd of hij ze er onbeschadigd uitkrijgt. Zou inderdaad kunnen dat ik te zachtaardig ben voor de cups, even afwachten.
Ruud
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Demonteren onderdelen in wiel
Inderdaad henk
Volgens mij zijn er enkel losse conussen .
Mijn assen zijn allemaal zonder coon .
Gr Polle
Volgens mij zijn er enkel losse conussen .
Mijn assen zijn allemaal zonder coon .
Gr Polle
Re: Demonteren onderdelen in wiel
Dit zijn losse conussen; wederom te lief voor het vastzitten spul.
Soms helpt behalve kruipolie tikken met een hamer zodat het losgetrild wordt.
Ik heb hier nog allerlei lossen conussen en assen liggen.
H.
Soms helpt behalve kruipolie tikken met een hamer zodat het losgetrild wordt.
Ik heb hier nog allerlei lossen conussen en assen liggen.
H.
Re: Demonteren onderdelen in wiel
Okee, duidelijk.
Concluderend zoek ik dus twee nieuwe conussen en mogelijk ook nieuwe cups, dit weet ik pas als ik de naaf met cups terugheb van de verchromer, kan volgens hem drie maanden duren.
Ik zet even een oproepje in de juiste rubriek "Gezocht" met de maten erbij.
Bedankt voor jullie hulp,
Ruud
Concluderend zoek ik dus twee nieuwe conussen en mogelijk ook nieuwe cups, dit weet ik pas als ik de naaf met cups terugheb van de verchromer, kan volgens hem drie maanden duren.
Ik zet even een oproepje in de juiste rubriek "Gezocht" met de maten erbij.
Bedankt voor jullie hulp,
Ruud