DIY silent block trekker

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

DIY silent block trekker

Ongelezen bericht door Franky » 24 jul 2011, 13:19

Ik heb laatst mijn silent blocks vervangen van mijn mobylette en ik wou even mee delen hoe ik dat gedaan heb.

De mensen die hier al langer zitten kennen vast al wel het ontwerp van Harry voor een prachtige silent block trekker (ik kon even geen foto vinden). Verreweg de mooiste oplossing natuurlijk. Hij heeft echter 1 groot nadeel. Zonder draaibank kan je dat ding niet maken. En als je ook geen bevriende mogendheden hebt die zo'n trekker voor jou willen maken, zal je al gauw 100 euro moeten betalen om zo'n ding te laten maken (voornamelijk administratie kosten). Dus ik heb een leuk alternatief dat ook werkt, maar net iets onhandiger is.

Afbeelding

Een silent block trekker van dopsleutels. De gebruikte dopsleutels zijn sleutel 32 en sleutel 22. Er zit maar 1 special part in, en dat is die ring met dat grote gat. Die was nodig omdat dopsleutel 22 net te klein was in diameter. Deze ring is te maken met een dremel.

Het enige nadeel van deze trekker is dat de dopsleutels niet automatisch worden uitgelijnd door de bout. Dit zal je zelf met het handje moeten doen.

Verder werkt deze trekker uitstekend!
Laatst gewijzigd door Franky op 24 jul 2011, 16:23, 2 keer totaal gewijzigd.

Moto - Le Poney
Berichten: 375
Lid geworden op: 11 mar 2010, 23:51
Locatie: Heinkenszand - Zeeland

Re: DIY cilentlager trekker

Ongelezen bericht door Moto - Le Poney » 24 jul 2011, 13:58

Soms moet je improviseren als je de juiste gereedschappen niet hebt, maar pas wel op dat je geen schade maakt, want dan kost het meer dan de aanschaf van de juiste gereedschappen.

Groetjes Carl

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: DIY silent block trekker

Ongelezen bericht door MobyJoost » 24 jul 2011, 20:18

En daarbij is de diepte, tot waar het silentbloc in het frame geperst wordt, een gok, met als gevolg, dat de kans groot is, dat de ruimte tussen de silentblocs te groot of te klein is. Bij Mopedland (op deze pagina: http://www.mopedland.ukfsn.org/roller/ , zoeken naar: Mobylette metalastic bush extraction & re-fitting tool - £15 each, 13e item op de pagina) van Mark Daniels, koop je er één voor 15 pond (ongeveer €18,00, geloof ik), + verzendkosten, natuurlijk. Supersnel en altijd in één keer op de goeie plek. Groet, Joost.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: DIY silent block trekker

Ongelezen bericht door Franky » 25 jul 2011, 09:42

Hoezo is het een gok? Nog nooit van een schuifmaat gehoord?
Ik heb gewoon netjes opgemeten hoe de oude zaten, en de nieuwe er perfect op dezelfde manier ingeperst :)
Op minder dan een halve millimeter nauwkeurig overigens :P

Plaats reactie