Tip: Speling reduceren telescoopvering voorvork
Geplaatst: 14 okt 2017, 21:53
Voor sommige geheid niets nieuws. Maar voor mij was dit nieuw dus ik dacht laat ik dit eens delen.
Bij mij AV50 had ik aan de kant waar de trommelrem aangrijp last van behoorlijk veel speling op de telescoopvering. Dit valt goed te zien aan die zijde als je je rem in knijpt en je bromfiets voor en achterwaarts duwt. Nou zitten er drie nylon glijlagers in de telescoopvering. Dus mijn eerste reactie was logischerwijs, vervangen dat spul. Dat bleek niet zo eenvoudig te zijn want ze zijn moeilijk verkrijgbaar. Verrassender was dat het ook helemaal niet nodig is om ze te vervangen. De volgende tekst staat in de handleiding.
Ik vraag me na deze reparatie dan ook af hoeveel glijlagers er vervangen zijn terwijl dat helemaal niet nodig was. Vandaar dat ik dit wou delen met jullie. Misschien heeft iemand er nog wat aan. Al staat het ook gewoon in de handleiding
Bij mij AV50 had ik aan de kant waar de trommelrem aangrijp last van behoorlijk veel speling op de telescoopvering. Dit valt goed te zien aan die zijde als je je rem in knijpt en je bromfiets voor en achterwaarts duwt. Nou zitten er drie nylon glijlagers in de telescoopvering. Dus mijn eerste reactie was logischerwijs, vervangen dat spul. Dat bleek niet zo eenvoudig te zijn want ze zijn moeilijk verkrijgbaar. Verrassender was dat het ook helemaal niet nodig is om ze te vervangen. De volgende tekst staat in de handleiding.
Nou had ik bijna 2mm speling op mijn vering zitten wat echt absurd veel is. Dit leek mij onmogelijk eruit te stellen. Dit bleek echter wel degelijk te kunnen! Er is zelfs nog zat stelruimte over voor de toekomst! Geen enkel probleem voor een mobyletteAls de vork afgemonteerd is, de wartelmoeren om en om zodanig aandraaien, dat het wiel met de vorkplunjes kan bewegen zonder speling. Door de wartelmoeren van tijd tot tijd iets aan te draaien kan de vork wat de plunjers betreft op speling gecorrigeerd worden, zonder de soepelheid nadelig te beïnvloeden.
Ik vraag me na deze reparatie dan ook af hoeveel glijlagers er vervangen zijn terwijl dat helemaal niet nodig was. Vandaar dat ik dit wou delen met jullie. Misschien heeft iemand er nog wat aan. Al staat het ook gewoon in de handleiding