Uitwisselbaarheid kettingschermen

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Uitwisselbaarheid kettingschermen

Ongelezen bericht door PantinNL » 17 mar 2018, 23:46

In de loop der jaren zijn bij Kaptein allerlei motorschermen toegepast en soms kom je iets van Kaptein tegen, waarover je twijfelt.
Pijnlijk is het als je thuis komt met een zeldzaam (duur) scherm en het blijkt toch weer een kortere versie te zijn.
Doordat ik aantekeningen en foto's maak van schermen kom ik er meestal wel uit. Als de prijs redelijk is, koop ik een zeldzaam scherm altijd, want vroeg of laat heeft iemand dit nodig. Gelukkig denken andere liefhebbers hier ook zo over en onlangs werd ik door twee forumleden voortreffelijk geholpen bij de zoektocht naar schermen voor de Toerist S24a voor een Franse kennis. Er is trouwens ook een S24B, maar die heeft korte schermen.

Mooi was in ieder geval de constatering dat je van een koppelingsloos scherm een mooi scherm kunt maken voor eentje met koppeling.
Beide staan hieronder weergegeven.
Het was een kwestie van inscannen van tekeningen, contourlijnen overzetten op de afbeelding van het dichte scherm en uitprinten maar....
Ik gebruik mijn grote printerscanner overigens vaak voor het maken van papierenmallen.

De papieren mal werd op het scherm geplakt en het scherm werd daarna flink aangepakt door mijn grote plaatschaar "Suarez", die graag in staalplaat hapt.
Er was wel rekening gehouden met enkele mm toeslag voor de wals, die op het snijvlak een mooi kantprofiel moest aanbrengen. De plaat wordt hierdoor stijver en je vermijdt scherpe randen.


Vriend Karel ( Ja , die Wales-ganger, Harold) deed dat voor mij. Karel vertelde langs zijn neus weg dat hij dat ook voor zijn AV3 had gedaan, toen hij deze ombouwde van AV3 naar een AV3 met Moby-koppeling. Dus voor AV3 kan deze truc ook uitgehaald worden.
Soms leidt een beetje improviseren tot een mooi professioneel resultaat. Als de brommer van Dominique klaar is, dan stuurt hij mij een foto.
Ik zal die foto ook hier plaatsen.
Henk
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

brommerskieken
Berichten: 2697
Lid geworden op: 07 feb 2010, 12:58
Woonplaats: ergens op de wereld
Locatie: friesland

Re: Uitwisselbaarheid kettingschermen

Ongelezen bericht door brommerskieken » 18 mar 2018, 10:09

ja met vereende krachten komen we wel ergens
ja dat was ook een mooie rit daar in wales
kwam laats de uitnodiging nog tegen

gr harold

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Uitwisselbaarheid kettingschermen

Ongelezen bericht door PantinNL » 12 sep 2019, 22:40

Vandaag een mailtje van Dominique ontvangen; hij was vertelde dat hij vlakbij mij thuis geweest was in juni en wel in.....Bastogne.
Vergeleken met de afstanden in Frankrijk is Bastogne inderdaad vlakbij. Met de brommer kan je dat als alles meezit van mij uit dat wel in 6-7 uur doen.
Hij zond mij ook een foto toe van de Kaptein met Frans nummerbord. Het scherm is mooi geworden.
Henk
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Plaats reactie