Overweging verrotte voorwiellagering

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Overweging verrotte voorwiellagering

Ongelezen bericht door Franky » 28 aug 2011, 12:34

De lagering van mijn voorwiel is, eigenlijk al sinds dat ik begonnen ben met sleutelen aan mijn mobylette, erg slecht. Het gaat hier om een mobylette AV50s. Er zitten in het voorwiel van die "fijne" lagers waarvan een gedeelte in het wiel zitten en de rest op de as. Het lager is dus niet 1 geheel dat je kan vervangen. Daar moet wat aan gedaan worden.
Hoe gaat dat? Kan je de schaal die in het wiel zit eruit trekken en vervangen? Inclusief kogels en het deel op de as?

Echter. Ik lees met plezier de berichten van Harry op de Mont Ventoux. Stiekum zit ik te hopen dat ik ook ooit een alpenberg kan berijden. En daarvoor heb ik als eerste grotere remmen nodig. Ik zou dus ook de hele remtrommel inclusief lagering kunnen vervangen. Bestaan er grotere remtrommels die passen op mijn voorvork?
Afbeelding

Grt
Frank

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Overweging verrotte voorwiellagering

Ongelezen bericht door Harrie » 28 aug 2011, 14:48

Beste Franky,

Ik zou je niet aanraden met die brommer een lange steile helling op te rijden.
Je kunt waarschijnlijk wel een 100mm naaf in het voorwiel zetten.
De voornaaf van een AV85 of een AV92.
Meestal zijn ze 36 gaats.
De spaken moeten dan wellicht aangepast worden. Je bent dan inderdaad verlost van die as met conussen.
Ik heb hier ook nog een 100mm voornaaf liggen; heb ik vorig jaar in Wellen gekocht voor 25 Euro.
Je mag hem voor de zelfde prijs hebben.
De naaf ligt bij mijn beursspullen. Ik kan hem eventueel meenemen naar het NVT.
Groet,
Henk

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Overweging verrotte voorwiellagering

Ongelezen bericht door Franky » 28 aug 2011, 15:32

Beste Henk,

Lange steile hellingen rijden met een originele mobylette is inderdaad een slecht plan. Maar ik heb een idee. Ik wil tzt een ventilator voor mijn blok monteren. Deze ventilator zal gevoed worden uit een accu of door het blok zelf. Dat laatste is wat dubieus, maar ik zie wel hoeveel vermogen ik uit de spoelen kan trekken. Dat moet ik toch weten voor die verlichting van mij waaraan ik wil gaan werken.
Qua vermogen denk ik dat mijn mobylette sterk zat is. Zo lang het blok niet te warm wordt natuurlijk :)

Ik zal eens nadenken over die naaf. Mijn voor velg is door het chroom heen geroest. Dus het hele wiel vervangen zou ook niet gek zijn. Ik heb in de planning staan om naar het NVT te komen. We hebben het er tzt nog wel over.

Maar wat als ik het zo laat? Is de oude lagering nog te vernieuwen?

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Overweging verrotte voorwiellagering

Ongelezen bericht door Harrie » 28 aug 2011, 15:43

Beste Franky,
Je kunt de conussen vervangen en als de cups versleten zijn, dan kun je ook die vervangen.
Op goede bromfietsbeurzen staan vaak personen met veel soorten cups.
Conussen heb ik waarschijnlijk nog wel, maar dan moet ik precies weten wat jij zoekt.
Groet,
Harrie

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Overweging verrotte voorwiellagering

Ongelezen bericht door Franky » 28 aug 2011, 16:16

Oké.
Ik weet zo ook niet wat er in zit. Het voorwiel eraf halen staat even niet op de planning. Dit topic krijgt ooit nog wel een vervolg.

Plaats reactie