Restauratie
-
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 19 jun 2011, 23:07
- Woonplaats: Linter - België
- Locatie: Sint-Truiden; België
Restauratie
Hallo,
Ben momenteel mijn AV50L aan het opmaken en had graag wat tips gehad i.v.m. het restaureren.
Ik heb verschillende onderdelen die onderhevig zijn aan (vlieg-) roest en tracht dit dus allemaal aan te pakken.
Kameraad raadde mij Noverox aan om te gebruiken, na eerst alle roest verwijderd te hebben van het onderdeel. Nadeel van Noverox vond ik dat het vrij dik is en niet gelijkmatig uit te smeren.
Nadien heb ik de onderdelen behandeld met zinkspray (dus spray aangebracht over Noverox laag).
Wat bleek nu: zinkspray vertoond, ook na een 2e laag aangebracht te hebben, kleine barsten waardoor de zwarte laag van de Noverox zichtbaar is/blijft (Foto's hiervan volgen nog!!).
Komt dit door een chemische reactie tussen beiden ofzo?!
Nu dacht ik er zelf aan om de zinkspray laag en de Noverox laag te verwijderen, door de behandelde onderdelen op te schuren.
Kan ik nadien, op het blanke metaal, iets anders gebruiken dat de onderdelen toch beschermt tegen roest EN ze hun originele metaalkleur laat behouden zonder ze achteraf te moeten herspuiten?
Heeft iemand hier ervaring mee?
Groeten,
Bruno
Ben momenteel mijn AV50L aan het opmaken en had graag wat tips gehad i.v.m. het restaureren.
Ik heb verschillende onderdelen die onderhevig zijn aan (vlieg-) roest en tracht dit dus allemaal aan te pakken.
Kameraad raadde mij Noverox aan om te gebruiken, na eerst alle roest verwijderd te hebben van het onderdeel. Nadeel van Noverox vond ik dat het vrij dik is en niet gelijkmatig uit te smeren.
Nadien heb ik de onderdelen behandeld met zinkspray (dus spray aangebracht over Noverox laag).
Wat bleek nu: zinkspray vertoond, ook na een 2e laag aangebracht te hebben, kleine barsten waardoor de zwarte laag van de Noverox zichtbaar is/blijft (Foto's hiervan volgen nog!!).
Komt dit door een chemische reactie tussen beiden ofzo?!
Nu dacht ik er zelf aan om de zinkspray laag en de Noverox laag te verwijderen, door de behandelde onderdelen op te schuren.
Kan ik nadien, op het blanke metaal, iets anders gebruiken dat de onderdelen toch beschermt tegen roest EN ze hun originele metaalkleur laat behouden zonder ze achteraf te moeten herspuiten?
Heeft iemand hier ervaring mee?
Groeten,
Bruno
- Franky
- Berichten: 6196
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Restauratie
Begrijp ik je nou goed. Wil je het metaal beschermen tegen roest en tegelijkertijd nog de metaalkleur door je beschermde laag heen kunnen zien? Ik snap niet helemaal wat je wil
-
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 19 jun 2011, 23:07
- Woonplaats: Linter - België
- Locatie: Sint-Truiden; België
Re: Restauratie
Ja moest da lukken zou da heel mooi meegenomen zijn natuurlijk!
Mja ... Ik veronderstel da da ni zal lukken ... Ma ik dacht mss aan transparante lak, nadat ik eerst alle roest heb verwijderd ...
Of hoe kan ik dit het beste aanpakken?
Mja ... Ik veronderstel da da ni zal lukken ... Ma ik dacht mss aan transparante lak, nadat ik eerst alle roest heb verwijderd ...
Of hoe kan ik dit het beste aanpakken?
-
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 19 jun 2011, 23:07
- Woonplaats: Linter - België
- Locatie: Sint-Truiden; België
Re: Restauratie
Wat ik juist op het forum ook tegen kwam, is dat de onderdelen kunnen hersteld worden met poedercoaten.
Daar kan nadien nog een blanke laklaag op zeker?
Grtz
Daar kan nadien nog een blanke laklaag op zeker?
Grtz
- Franky
- Berichten: 6196
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Restauratie
Poedercoat is een soort van laklaag. Dus dan is het metaal bedekt en zie je de metaal kleur niet meer. Je hebt het gewoon geverfd als het ware.
Om wat voor een onderdelen gaat dit?
Om wat voor een onderdelen gaat dit?
-
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 19 jun 2011, 23:07
- Woonplaats: Linter - België
- Locatie: Sint-Truiden; België
Re: Restauratie
Dit gaat o.a. over de voorvorkplaten, ophangbeugels van beenschilden enzo.
Kleine onderdelen, omdat ik niet zeker wist of het met Noverox zou lukken of niet.
Kleine onderdelen, omdat ik niet zeker wist of het met Noverox zou lukken of niet.
Re: Restauratie
Bruno,
Correctie
Galvanisch laten verzinken is een goede oplossing voor platen, moeren, bouten et cetera.
Je kunt natuurlijk ook lakken, maar dat oogt wat goedkoop.
Verchromen is mooi, maar duur en wat overdreven.
Groet,
Harrie
Correctie
Galvanisch laten verzinken is een goede oplossing voor platen, moeren, bouten et cetera.
Je kunt natuurlijk ook lakken, maar dat oogt wat goedkoop.
Verchromen is mooi, maar duur en wat overdreven.
Groet,
Harrie
- Franky
- Berichten: 6196
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Restauratie
Hoe gaat dat thermisch verzinken met betrekking tot schroefdraad? Wordt die op een of andere manier niet verzonken?
Re: Restauratie
Forumleden,
Correctie:
Bij galvanisch verzinken komt er een dunne laag zink ook op het onderdeel. De schroefdraad wordt dus ook mee verzinkt.
Die laag is echter zo dun dat je de schroefdraad nog prima kunt gebruiken.
Harrie
Correctie:
Bij galvanisch verzinken komt er een dunne laag zink ook op het onderdeel. De schroefdraad wordt dus ook mee verzinkt.
Die laag is echter zo dun dat je de schroefdraad nog prima kunt gebruiken.
Harrie
-
- Berichten: 198
- Lid geworden op: 07 mar 2011, 15:10
- Woonplaats: Drechterland
- Locatie: West Friesland
Re: Restauratie
Beste Harrie,
Is het niet zo, dat bij thermisch verzinken [volbad verzinken], de fijnere schroefdraad vol loopt?
Ik kan mij uit het grijze verleden herinneren dat bouten en moeren < dan M10 , na het verzinken opgetapt / opgesneden moesten worden.
Het galvanisch verzinken biedt mogelijk een mooier, ook cosmetisch gezien , mooier resultaat.
Groet, Wijnand
Is het niet zo, dat bij thermisch verzinken [volbad verzinken], de fijnere schroefdraad vol loopt?
Ik kan mij uit het grijze verleden herinneren dat bouten en moeren < dan M10 , na het verzinken opgetapt / opgesneden moesten worden.
Het galvanisch verzinken biedt mogelijk een mooier, ook cosmetisch gezien , mooier resultaat.
Groet, Wijnand
Re: Restauratie
Hallo wijnand,Wijnand schreef:Beste Harrie,
Is het niet zo, dat bij thermisch verzinken [volbad verzinken], de fijnere schroefdraad vol loopt?
Ik kan mij uit het grijze verleden herinneren dat bouten en moeren < dan M10 , na het verzinken opgetapt / opgesneden moesten worden.
Het galvanisch verzinken biedt mogelijk een mooier, ook cosmetisch gezien , mooier resultaat.
Groet, Wijnand
Helemaal juist. Ik bedoelde galvanisch trommelbad verzinken.
Over themisch verzinken heb ik ooit een handleiding geschreven. Ik heb dat in het verleden zelf gedaan (dompelen in vloeibaar zink) en inderdaad loopt hierbij de schroefdraad vol.
Het is ook nog gevaarlijk voor de doorsnee hobbyist.
Ik heb mijn fout in de vorige posts gecorrigeerd.
Bouten, moeren en platen dus laten galvaniseren.
Groet,
Harrie