Restauratie

Bruno
Berichten: 34
Lid geworden op: 19 jun 2011, 23:07
Woonplaats: Linter - België
Locatie: Sint-Truiden; België

Restauratie

Ongelezen bericht door Bruno » 13 sep 2011, 16:30

Hallo,

Ben momenteel mijn AV50L aan het opmaken en had graag wat tips gehad i.v.m. het restaureren.
Ik heb verschillende onderdelen die onderhevig zijn aan (vlieg-) roest en tracht dit dus allemaal aan te pakken.
Kameraad raadde mij Noverox aan om te gebruiken, na eerst alle roest verwijderd te hebben van het onderdeel. Nadeel van Noverox vond ik dat het vrij dik is en niet gelijkmatig uit te smeren.
Nadien heb ik de onderdelen behandeld met zinkspray (dus spray aangebracht over Noverox laag).
Wat bleek nu: zinkspray vertoond, ook na een 2e laag aangebracht te hebben, kleine barsten waardoor de zwarte laag van de Noverox zichtbaar is/blijft (Foto's hiervan volgen nog!!).
Komt dit door een chemische reactie tussen beiden ofzo?!

Nu dacht ik er zelf aan om de zinkspray laag en de Noverox laag te verwijderen, door de behandelde onderdelen op te schuren.
Kan ik nadien, op het blanke metaal, iets anders gebruiken dat de onderdelen toch beschermt tegen roest EN ze hun originele metaalkleur laat behouden zonder ze achteraf te moeten herspuiten?

Heeft iemand hier ervaring mee?

Groeten,
Bruno

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Restauratie

Ongelezen bericht door Franky » 13 sep 2011, 17:07

Begrijp ik je nou goed. Wil je het metaal beschermen tegen roest en tegelijkertijd nog de metaalkleur door je beschermde laag heen kunnen zien? Ik snap niet helemaal wat je wil :)

Bruno
Berichten: 34
Lid geworden op: 19 jun 2011, 23:07
Woonplaats: Linter - België
Locatie: Sint-Truiden; België

Re: Restauratie

Ongelezen bericht door Bruno » 13 sep 2011, 18:16

Ja moest da lukken zou da heel mooi meegenomen zijn natuurlijk! :)
Mja ... Ik veronderstel da da ni zal lukken ... Ma ik dacht mss aan transparante lak, nadat ik eerst alle roest heb verwijderd ...
Of hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Bruno
Berichten: 34
Lid geworden op: 19 jun 2011, 23:07
Woonplaats: Linter - België
Locatie: Sint-Truiden; België

Re: Restauratie

Ongelezen bericht door Bruno » 13 sep 2011, 18:44

Wat ik juist op het forum ook tegen kwam, is dat de onderdelen kunnen hersteld worden met poedercoaten.
Daar kan nadien nog een blanke laklaag op zeker?

Grtz

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Restauratie

Ongelezen bericht door Franky » 13 sep 2011, 18:56

Poedercoat is een soort van laklaag. Dus dan is het metaal bedekt en zie je de metaal kleur niet meer. Je hebt het gewoon geverfd als het ware.
Om wat voor een onderdelen gaat dit?

Bruno
Berichten: 34
Lid geworden op: 19 jun 2011, 23:07
Woonplaats: Linter - België
Locatie: Sint-Truiden; België

Re: Restauratie

Ongelezen bericht door Bruno » 14 sep 2011, 07:23

Dit gaat o.a. over de voorvorkplaten, ophangbeugels van beenschilden enzo.
Kleine onderdelen, omdat ik niet zeker wist of het met Noverox zou lukken of niet.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Restauratie

Ongelezen bericht door Harrie » 14 sep 2011, 10:19

Bruno,
Correctie
Galvanisch laten verzinken is een goede oplossing voor platen, moeren, bouten et cetera.
Je kunt natuurlijk ook lakken, maar dat oogt wat goedkoop.
Verchromen is mooi, maar duur en wat overdreven.
Groet,
Harrie

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Restauratie

Ongelezen bericht door Franky » 14 sep 2011, 12:54

Hoe gaat dat thermisch verzinken met betrekking tot schroefdraad? Wordt die op een of andere manier niet verzonken?

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Restauratie

Ongelezen bericht door Harrie » 14 sep 2011, 19:10

Forumleden,
Correctie:
Bij galvanisch verzinken komt er een dunne laag zink ook op het onderdeel. De schroefdraad wordt dus ook mee verzinkt.
Die laag is echter zo dun dat je de schroefdraad nog prima kunt gebruiken.
Harrie

Wijnand
Berichten: 198
Lid geworden op: 07 mar 2011, 15:10
Woonplaats: Drechterland
Locatie: West Friesland

Re: Restauratie

Ongelezen bericht door Wijnand » 16 sep 2011, 16:02

Beste Harrie,
Is het niet zo, dat bij thermisch verzinken [volbad verzinken], de fijnere schroefdraad vol loopt?
Ik kan mij uit het grijze verleden herinneren dat bouten en moeren < dan M10 , na het verzinken opgetapt / opgesneden moesten worden.
Het galvanisch verzinken biedt mogelijk een mooier, ook cosmetisch gezien , mooier resultaat.
Groet, Wijnand

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Restauratie

Ongelezen bericht door Harrie » 16 sep 2011, 18:01

Wijnand schreef:Beste Harrie,
Is het niet zo, dat bij thermisch verzinken [volbad verzinken], de fijnere schroefdraad vol loopt?
Ik kan mij uit het grijze verleden herinneren dat bouten en moeren < dan M10 , na het verzinken opgetapt / opgesneden moesten worden.
Het galvanisch verzinken biedt mogelijk een mooier, ook cosmetisch gezien , mooier resultaat.
Groet, Wijnand
Hallo wijnand,
Helemaal juist. :oops: Ik bedoelde galvanisch trommelbad verzinken.
Over themisch verzinken heb ik ooit een handleiding geschreven. Ik heb dat in het verleden zelf gedaan (dompelen in vloeibaar zink) en inderdaad loopt hierbij de schroefdraad vol.
Het is ook nog gevaarlijk voor de doorsnee hobbyist.
Ik heb mijn fout in de vorige posts gecorrigeerd.
Bouten, moeren en platen dus laten galvaniseren.
Groet,
Harrie

Plaats reactie