Trapper restauratie

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Trapper restauratie

Ongelezen bericht door Franky » 23 nov 2019, 16:42

Tijdens de beurs in Heerhugowaard hadden we het er over of je een mobylette trapper kan restaureren. Ik heb daarom op de beurs een hele slechte trapper gekocht en heb die vandaag volledig uit elkaar gehaald.

Vraagstuk: Kan je een mobylette trapper restaureren?
Kort antwoord: Nee

Verantwoording:

De trapper in kwestie
Afbeelding

Afbeelding

Ik ben begonnen door een stuk van het rubber af te zagen. Je komt er dan achter dat de trapper zelf bestaat uit 4 onderdelen. Het rubberen deel, een centrale buis en twee losse conussen. Dit wordt allemaal samengehouden door het rubber. Als je het rubber verwijderd is de constructie meteen instabiel.
Afbeelding

Afbeelding

Dit is de kant waar het om gaat. Aan deze kant zit een deksel. Deze moet er af.
Afbeelding

De deksel verwijderen kan enkel met grof geweld. Omdat het rubber bij mij niet meer aanwezig was kon ik het metaal goed ondersteunen. Als je dit niet kan zou het kunnen dat je de trapper al vernielt.
Afbeelding

Eenmaal de deksel verwijderd komen we het grootste obstakel tegen. De trapperas is platgeslagen tijdens montage. Dit is niet te demonteren zonder alles kapot te maken.
Afbeelding

Afbeelding

Hierbij nog wat foto’s van het dekseltje
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Uiteraard ben ik niet gestopt. De trapper moest volledig los. Hierbij de conus die op de trapperas zat. Je ziet de dremelsporen van de demontage zitten.
Afbeelding

Afbeelding

De conus op de trapper.
Afbeelding

Afbeelding

De trapper met zijn centrale buis.
Afbeelding

Afbeelding

De trapperas met wat vreemde slijtage sporen
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dat was het. :)

Gebruikersavatar
australman
Berichten: 1278
Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
Locatie: oostwold oldambt

Re: Trapper restauratie

Ongelezen bericht door australman » 23 nov 2019, 20:33

Van dit model moeten er nog vele honderden rondzwerven,restaureren lijkt me dus sowieso niet zo slim.
Toch is niets onmogelijk,het is alleen de vraag of iemand bereid is om 150 euro neer te leggen voor een gerestaureerde trapper,
afkomstig van een bromfiets die vijf tientjes gekost heeft.

Hans

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Trapper restauratie

Ongelezen bericht door Franky » 23 nov 2019, 20:41

Daar heb je gelijk in. Ik kom echter wel eens trappers tegen in erg goede staat die niet rond willen draaien. Ik heb er denk ik van die soort ook nog wel wat liggen hier. Het leek me leuk om te kijken of dit makkelijk op te lossen is. Je hebt helemaal gelijkt dat je hier geen geld aan uit wil geven. Ik had echter gehoopt dat deze dingen te repareren waren door ze open te maken en even goed uit te mesten en te smeren. Helaas is dit niet het geval.

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3891
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Trapper restauratie

Ongelezen bericht door Lolle » 23 nov 2019, 22:16

De oudere trappers haal ik altijd helemaal uit elkaar om ze schoon te maken, herstellen smeren en weer netjes in elkaar te zetten. Dat type wat jij hebt zijn volgens mij wat degelijker. Als ze vast zitten kun je er wat penetrerende olie in spuiten en in laten werken. Dit kan met WD40 maar ik gebruik liever Fin Super van Interflon. Als ze niet uit gelubberd zijn worden ze meestal weer goed bruikbaar.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Trapper restauratie

Ongelezen bericht door Franky » 23 nov 2019, 22:27

Nouja, degelijk.... Het is onwijs goedkope zooi om heel eerlijk te zijn :lol: Ik vond het interessant om de ontwerpkeuzes te zien.
Misschien zijn die oude trappers nog slechter. Ik ken die oude trappers niet.

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Trapper restauratie

Ongelezen bericht door AGB » 23 nov 2019, 22:38

goed om te weten hoe zo een trapper er van binnen uit ziet , en wat je tegen komt,
zijn er dan nog zo veel nieuwe te koop van dit model?

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3891
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Trapper restauratie

Ongelezen bericht door Lolle » 23 nov 2019, 23:03

Franky schreef:
23 nov 2019, 22:27
Nouja, degelijk.... Het is onwijs goedkope zooi om heel eerlijk te zijn :lol: Ik vond het interessant om de ontwerpkeuzes te zien.
Misschien zijn die oude trappers nog slechter. Ik ken die oude trappers niet.
Door de losse blokken, en dat ze helemaal gedemonteerd kunnen worden is de kans groter dat ze gammel zijn. vaak kom je op de oudjes ook fiets trappers tegen maar het liefst monteer ik de originele trappers met Kaptein opdruk. er zijn wel imitatie te krijgen maar die blokken hebben toch een ander profiel.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Trapper restauratie

Ongelezen bericht door Franky » 24 nov 2019, 10:02

AGB schreef:
23 nov 2019, 22:38
goed om te weten hoe zo een trapper er van binnen uit ziet , en wat je tegen komt,
zijn er dan nog zo veel nieuwe te koop van dit model?
Gloednieuwe misschien niet zo veel. Goede kom je op de nodige beurzen nog wel tegen. Ik heb dit jaar nog een gloednieuwe gekocht.
Lolle schreef:
23 nov 2019, 23:03
Door de losse blokken, en dat ze helemaal gedemonteerd kunnen worden is de kans groter dat ze gammel zijn. vaak kom je op de oudjes ook fiets trappers tegen maar het liefst monteer ik de originele trappers met Kaptein opdruk. er zijn wel imitatie te krijgen maar die blokken hebben toch een ander profiel.
Ah zo. Leuk om te weten ;)

Plaats reactie