Nieuwe schokdempers of toch de oude herstellen?

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Nieuwe schokdempers of toch de oude herstellen?

Ongelezen bericht door PantinNL » 21 jan 2020, 23:34

Hallo allemaal,
Eigenlijk was deze vraag al van te voren beantwoord. Ik stond laatst voor deze keuze en heb gewoon nieuwe instelbare (280mm) besteld.
Toch was ik wel nieuwsgierig naar de constructie van de veerpoot van zowel AV85 als de dikkere toegepast op zware modellen.
Ik had een erg slechte dikke demper. Na verwijdering van een verende borgpen en een borgring, was er nog geen beweging in te krijgen.
Tweede stap: voorzichtig open zagen, want je weet niet wat je tegenkomt bij een onbekende demper.
Voor de reparateur is er weinig eer aan te behalen, want alles zit geperst en kan alleen door slijpen of zagen verwijderd worden.
Wil het netjes doen dan kost dat teveel tijd en een nieuwe kopen is dus logischer.
De demper was gammel, maar werkte nog wel.
Voor mij toch leerzaam om te zien hoe de constructie in elkaar zit en om te constateren dat er sprake is van progressieve vering en demping.
Repareren? Vergeet het maar!
Groet,
Henk
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Nieuwe schokdempers of toch de oude herstellen?

Ongelezen bericht door Franky » 22 jan 2020, 10:53

Leuk om te zien Henk! Ik heb hier lang geleden ook een topic over gehad. Mijn schokbrekers liepen aardig stroef. Polle had toen het advies om ze op de kop te zetten en door te spoelen met WD40. Dat vond ik een vreemd idee omdat WD40 bijna alleen meer uit oplosmiddelen bestaat en nauwelijks smeert. Ik had daarom eerst wat andere dingen geprobeerd die allemaal jammerlijk faalde op de lange termijn. Uiteindelijk heb ik het advies van Polle opgevolgd en sindsdien heb ik nooit meer problemen gehad met de schokbrekers. :oops: :thumbup: De enige vraag waar ik mee bleef zitten is, waarom werkt dit? Heb jij het antwoord weten te vinden? Ik merkte wel dat met het doorspoelen met WD40 aardig wat zwarte zooi aan de andere kant uit de demper lekte.

Mocht je nog meer foto's hebben (ook hoge resolutie) dan zou ik die per mail best willen ontvangen. ;)

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Nieuwe schokdempers of toch de oude herstellen?

Ongelezen bericht door PantinNL » 26 jan 2020, 14:37

Hallo Frank,
Ik heb de boel nog verder gedemonteerd inclusief de oliedemper.
Hierna was me de werking duidelijk.
De oliedemper is een gesloten systeem, dat wat olie van de ene kamer in de andere perst via een klein gaatje.
Na verloop van tijd kan de hoofdkeerring van de oliedemperas slijten, maar verklaart niet het vast slaan van de dempers.
In de demper zitten namelijk ook glijdbussen, die vervuild kunnen raken. Door wat Imal, WD40 of gewoon wat olie met TSL erin te gieten,
Krijg je in de glijdbussen een betere smering. Het advies van Polle was dus correct. Als de demper helemaal gaar is kan de veerpoot dus nog wel veren, mits alles niet vastgekoekt zit.
Henk
Laatst gewijzigd door PantinNL op 26 jan 2020, 19:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Nieuwe schokdempers of toch de oude herstellen?

Ongelezen bericht door Franky » 26 jan 2020, 18:28

Bewaar je de onderdelen? Ik zou ze graag een keer willen zien. :) Lijkt me interessant.

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Nieuwe schokdempers of toch de oude herstellen?

Ongelezen bericht door PantinNL » 26 jan 2020, 19:28

Dat soort spullen bewaar ik meestal wel een tijdje, om ze aan de bezoekers te tonen.
Henk

bessels
Berichten: 163
Lid geworden op: 06 feb 2011, 22:15
Woonplaats: Ugchelen Nederland
Locatie: ugchelen [apeldoorn]

Re: Nieuwe schokdempers of toch de oude herstellen?

Ongelezen bericht door bessels » 28 jan 2020, 22:39

Hallo Franky.
Ben ook al met een schokbreker bezig geweest,maar aan het olie gedempte gedeelte is weinig te doen, je krijgt er bijna geen olie in en kan hem dan ook niet goed olie dicht maken.
Het demonteren is de bovenste kerfstift er uit tikken dan kan je hem zo naar de onderkant er uit trekken,maar meestal wil dit niet omdat deze aan de kant van de voetsteun niet meer rond is ! doordat er te veel op gestaan is is deze ovaal geworden !
Mocht je belangstelling in de open gezaagde delen hebben wil ik deze wel naar je opsturen,stuur even een pb,kan ze ook een keer meenemen naar een beurs bv Zuidbroek staan we met Kreidler onderdelen.zal wel een paar foto s plaatsen.
gr bessels
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Nieuwe schokdempers of toch de oude herstellen?

Ongelezen bericht door PantinNL » 31 jan 2020, 00:55

Ik heb de tweede schokdemper ondertussen goed los gekregen met een mengsel van Imal en TSL.
Het indrukken van de schokdemper werd - bij gebrek aan een pers en een erg grote bankschroef - gedaan op de draaibank.
De schokdemper werd opgespannen in de drieklauw en aan de andere kant drukte een oude conusbus in de losse kop tegen de demper aan.
Hiermee kan je gecontroleerd persen. De schokdemper demper is weer bruikbaar. Hij dempt en veert goed.
Altijd fijn om er eentje reserve te hebben. Ik heb alle onderdelen nu uit elkaar liggen en weet nu dat deze demper toch demonteerd kan worden, maar ook dat dat meestal niet nodig is.
Henk

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Nieuwe schokdempers of toch de oude herstellen?

Ongelezen bericht door Franky » 31 jan 2020, 18:56

De tijd moet leren of de demper daadwerkelijk soepel blijft lopen Henk. Ik heb ook minstens 1x gedacht dat ik het probleem opgelost had. Dat duurde toen niet erg lang voordat het weer klem zat.

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Nieuwe schokdempers of toch de oude herstellen?

Ongelezen bericht door PantinNL » 01 feb 2020, 00:17

Hallo Frank,
Als de poot klemt,omdat de nylon bus teveel is ingesleten, haalt smeren weinig uit.
In het geval er alleen sprake is van vuil dan zou het kunnen helpen.
Ik heb indertijd gewoon nieuwe dempers van JMPB erop gezet. Die zijn goedkoop en functioneren goed.
Repareren is in veel gevallen niet rendabel.
Henk

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Nieuwe schokdempers of toch de oude herstellen?

Ongelezen bericht door PantinNL » 19 feb 2020, 12:08

De moderne dempers van MBK zijn wel navulbaar met olie.
Hieronder een plaatje met omschrijving in de Franse taal.
Henk
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Nieuwe schokdempers of toch de oude herstellen?

Ongelezen bericht door Franky » 19 feb 2020, 12:48

Leuk om te zien.
Wel klopt er het een en ander niet in dat plaatje. De oliedemper werkt bij mijn weten door de olie heen en weer te pompen tussen volume E en B. Echter, wat gat 4 en 5 dan moeten doen is mijn onduidelijk. Het lijkt net of de olie daar naar de grote drukveer loopt. Dat zal niet waar zijn. Of gat 4 en 5 ook een manier is om olie naar van volume E naar B kan krijgen zie je niet.

Hierbij overigens de vertaling, voor de niet Frans sprekende.
Wanneer de plunjer in de vork zakt, wordt de vorkveer (1) samengedrukt. De olie in het volume (B) wordt afgevoerd door de openingen (2 en 3) die worden vrijgegeven door de klepschijf (D) in de kolom E en de overtollige olie stijgt door de binnenkant van de geleidestang ( gaten 4 en 5) in het bovenste gedeelte van de vork. Wanneer door de druk van de veer (1) de plunjer omhoog komt, wordt de olie in de kolom E teruggevoerd naar het volume (B) via de ringvormige speling van de onderste plunjerring (F). Tijdens deze bedrijfsfase is olierollen zeer effectief en wordt de beweging van een plunjer vertraagd (dempingseffect). De olie in het bovenste vorkdeel daalt af in het volume (B) via het inwendige van de geleidestang en de openingen (4 en 5). De veer (8) voorkomt het glijden van de vork wanneer deze plotseling wordt ontspannen. De afdichting van de "plunjerhuls" wordt verzekerd door een jont met dubbele lift.
Ik heb de schokbreker van Bessels ondertussen ontvangen. Ik zal tzt nog wel een mooie fotoserie met uitleg plaatsen. Dit is best leuk spul!

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Nieuwe schokdempers of toch de oude herstellen?

Ongelezen bericht door PantinNL » 19 feb 2020, 16:13

Je mag die rommel van mij ook wel hebben, want anders ga het toch maar in de schrootbak.
Gaatjes 4 en 5 zijn zgn orifices en daar stroomt ook olie doorheen.
Henk

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Nieuwe schokdempers of toch de oude herstellen?

Ongelezen bericht door Franky » 19 feb 2020, 17:35

Waarheen stroomt de olie dan? :mrgreen:
1 demper is genoeg. ;)

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Nieuwe schokdempers of toch de oude herstellen?

Ongelezen bericht door PantinNL » 19 feb 2020, 21:48

Hallo Frank,
Door de orifices stroomt dus olie (geremd) van B naar het bovenste compartiment en terug.
Tussen E en B is ook spake van een gedempte stroming.
Je kunt het allemaal simpeler maken zoals bij de dikke demper van de 99Z, maar die kan je niet navullen.
Henk

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Nieuwe schokdempers of toch de oude herstellen?

Ongelezen bericht door Franky » 19 feb 2020, 22:12

Wat noem jij het bovenste compartiment? Bij veer 1? Daar lijkt het wel op maar vind ik erg onlogisch. Mede omdat ik tussen compartiment E en 1 iets van een seal zie. Vandaar de verwarring.

De 99z demper bevat ook zo'n orifices in de buis. Ook daar ontgaat mij de werking van die orifice. Dat was een van de puntjes waar ik raar tegenaan keek. Het andere punt is dat ze in totaal 3 buizen en 1 as in elkaar hebben zitten. Het had mogelijk met een buis minder gekund.

Ik zal wel een keer een mooie foto serie plaatsen.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Nieuwe schokdempers of toch de oude herstellen?

Ongelezen bericht door MobyJoost » 19 feb 2020, 22:16

Hier, van Jay Leno's garage, een gast, die verbeterde schokbrekers maakt voor Vincent motorfietsen. Vanaf 2.10 minuten een goede uitleg over hydraulische demping met meerdere gaatjes en kleppen. https://www.youtube.com/watch?v=jeFpdiV2Z6I&t=261s

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Nieuwe schokdempers of toch de oude herstellen?

Ongelezen bericht door Franky » 19 feb 2020, 22:29

Leuk filmpje. Heel beknopt echter.
Die gaatjes in de zuiger ken ik. Zit ook in die 99z demper met een klepje erbij. Echter, het gaatje dat ik niet snap zit in de behuizing.

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Nieuwe schokdempers of toch de oude herstellen?

Ongelezen bericht door PantinNL » 20 feb 2020, 00:44

Franky schreef:
19 feb 2020, 22:12
Wat noem jij het bovenste compartiment? Bij veer 1? Daar lijkt het wel op maar vind ik erg onlogisch. Mede omdat ik tussen compartiment E en 1 iets van een seal zie. Vandaar de verwarring.
De 99z demper bevat ook zo'n orifices in de buis. Ook daar ontgaat mij de werking van die orifice. Dat was een van de puntjes waar ik raar tegenaan keek. Het andere punt is dat ze in totaal 3 buizen en 1 as in elkaar hebben zitten. Het had mogelijk met een buis minder gekund.

Die ruimte bij veer 1 staat in verbinding met B d.m.v. de holle as. Via de orifices is er uitwisseling van olie.
Een orifice is een vernauwing en deze creëert weerstand voor een vloeistof. De schommelingen worden dus gedempt en omgezet in warmte.
Natuurlijk is het een wat geavanceerdere schokdemper, die onder verschillende omstandigheden beter zijn werk kan doen dan een eenvoudige demper.
Henk

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Nieuwe schokdempers of toch de oude herstellen?

Ongelezen bericht door Franky » 20 feb 2020, 17:57

Ik snap ondertussen ook waarom dit zo moet. Het is eigenlijk heel simpel. :D

Als de zuiger naar beneden gaat moet de olie van volume B naar volume E. Echter, vanwege de buitenbuis die aan de zuiger zit is de volume toename van volume E kleiner dan de volume afname bij volume B. In andere woorden, de olie van B kan niet allemaal naar E. Dat past niet. Daarom moet een deel van de olie ergens anders heen geduwd worden. Een soort van buffer volume. Dat is het volume bij de grote veer. Dat klopt ook weer precies met de pijltjes die MBK aangeven. :clap:

Nu snap ik ook hoe het zit bij de 99z demper. Al heeft die geen echt buffervolume tot zijn beschikking. Er is wel wat loze ruimte intern die hiervoor gebruikt zal worden. De demper zal niet volledig met olie gevuld zijn geweest zodat er nog wat lucht is die gecomprimeerd kan worden.

Weer wat geleerd :D

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Nieuwe schokdempers of toch de oude herstellen?

Ongelezen bericht door Franky » 29 mar 2020, 15:13

Ik had beloofd een foto sessie te plaatsen van de schrokbreker. Soms duren bij mij dingen even, maar uiteindelijk komt het wel.

Hierbij de schokbreker. Er missen uiteraard wat rubber proppen, zijn sommige onderdelen doorgeslepen en heb ik het clipje er niet op zitten. Vandaar dat die boven de schokbreker ligt.
Afbeelding

Onderzijde
Afbeelding

Bovenzijde
Afbeelding

Bovenin zit een gat in het chromen onderdeel. In het gat zit een pen. Als je die pen eruit tikt en de het chromen onderdeel aan de onderzijde niet te ovaal is geworden kan je het binnenwerk eruit halen. Dit ziet er zo uit.
Afbeelding

Door dit gat ging de pen
Afbeelding

De onderzijde
Afbeelding

Het witte onderdeel is een glijlager dat binnen in de chrome buis glijdt. Dit is hoogst waarschijnlijk de rede waarom sommige dempers klem lopen. Er zit geen vuil afstrijker voor waardoor het vuil bij het glijlager kan komen. Gezien de diepe sporen in dit onderdeel is hier het nodige zand in gekomen.
Afbeelding

Als we het clipje verwijderen kan het glijlager en de grote veer verwijderd worden en krijgen we de oliedemper te zien.
Afbeelding

Dit is een rubber eindaanslag. Als je een te zware passagier achterop hebt en over een drempel gaat zal de schokbreker dit rubberblok raken.
Afbeelding

Dit is een seal de schacht af te sluiten waardoor de olie in de oliedemper blijft.
Afbeelding

Tot nu toe kon alles nog gedemonteerd worden zonder schade te doen aan de schokbreker. Nu komen we op het punt dat de slijptol gehanteerd moet worden om verder te komen. Het is dan ook niet mogelijk de olie in de oliedemper te vervangen of bij te vullen. Dit is een gesloten onderdeel.

In de oliedemper zelf zit een tweede buis waarin een zuiger door de olie beweegt. Waar de olie precies gezeten heeft weet ik niet. Of het enkel in het binnen buisje is geweest of dat de olie zowel in de binnenbuis als tussen de binnen en buitenbuis heeft gezet. Ik vermoed het laatste.

Het gaatje dat je rechts ziet zitten is mogelijk gemaakt door het persoon die de demper demonteerde. Wat ik wel weet is dat de demper maar een kwart van de olie die de demper kon bevatten nog aanwezig was. Nou zal deze demper nooit volledige gevuld zijn geweest met olie. Mogelijk was het zelfs niet veel meer dan een kwart gevuld met olie. Als de oliedemper ingedrukt wordt komt de zuigerstang naar binnen toe en zal de druk in de olie demper toenemen. Er zal lucht nodig zijn als buffer om dit te doen. Als de demper volledig gevuld is met olie kan de oliedemper niet bewegen.
Afbeelding

De binnenbuis is nu ook gedemonteerd. Hier zie je de tweede eindaanslag. Dit is een kleine stugge veer. Deze eindaanslag wordt gebruikt als de schokbreker tot het uiterste punt uitgeschoven wordt.
Afbeelding

Dit is het mysterieuze gaatje waarvan ik niet weet of dit origineel er ook in zat.
Afbeelding

Nog wat foto’s van de zuiger. De zuiger bevat twee gaatjes waar olie doorheen kan stromen. Daarnaast kan de olie om de zuiger heen stromen want de zuiger sluit niet goed af t.o.v. de binnenkant van de buis.
Afbeelding

Boven de zuiger zit een ringetje. De ringetje kan een stukje vrij omhoog en omlaag bewegen en kan daarmee de oliegaatjes afsluiten. Zo kan de schokbreker snel inveren maar gaat uitveren een stukje langzamer omdat dit door de oliedemper meer gedempt wordt.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Franky op 29 mar 2020, 15:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3891
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Nieuwe schokdempers of toch de oude herstellen?

Ongelezen bericht door Lolle » 29 mar 2020, 15:25

Dankje voor het delen van de informatie en foto's :thumbup:

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Nieuwe schokdempers of toch de oude herstellen?

Ongelezen bericht door PantinNL » 29 mar 2020, 16:52

Goed gedaan Frank,
Mooie foto's en wat is nou je eindconclusie?
Henk

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Nieuwe schokdempers of toch de oude herstellen?

Ongelezen bericht door Franky » 29 mar 2020, 17:44

Moet er een conclusie zijn dan? :roll: Dit was gewoon leuk om open te maken.

Maar er is natuurlijk wel iets over te zeggen. Bij een vastgelopen schokbreker is het mogelijk de schrokbreker uit elkaar te halen (afhankelijk van hoe ovaal de chromen buis is), schoon te maken en indien nodig het glijlager te vervangen. Dit wisten we in principe al.

JanmobyEvert
Berichten: 1989
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Nieuwe schokdempers of toch de oude herstellen?

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 29 mar 2020, 19:20

Heel interessant Frank. Netjes gewerkt ik had niet anders van jou verwacht :D

:think: :think: Vanaf het punt slijptol.....het lijkt idd niet mogelijk olie bij te vullen. Maar zou je geen gas/olie
bij kunnen vullen zoals bij een gasveer? Als dat zou kunnen is de vraag hoeveel druk wil ik in mijn veer hebben want dat zal er wel niet op staan.

Of heeft dit geen effect?

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3891
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Nieuwe schokdempers of toch de oude herstellen?

Ongelezen bericht door Lolle » 29 mar 2020, 19:39

JanmobyEvert schreef:
29 mar 2020, 19:20
Heel interessant Frank. Netjes gewerkt ik had niet anders van jou verwacht :D

:think: :think: Vanaf het punt slijptol.....het lijkt idd niet mogelijk olie bij te vullen. Maar zou je geen gas/olie
bij kunnen vullen zoals bij een gasveer? Als dat zou kunnen is de vraag hoeveel druk wil ik in mijn veer hebben want dat zal er wel niet op staan.

Of heeft dit geen effect?
Op een olie gevulde zet je mijns inzien geen druk. Olie is niet samenpersbaar dus te veel olie zal de vering nadelig beïnvloeden. De demping komt tot stand door de verplaatsing van de olie door een klein gaatje. Dus er mag niet meer olie in dan wat er in 1 kamer past. De demping is dan afhankelijk van de viscositeit en de grote van het gaatje.

Plaats reactie