valt deze veerpen te lassen ?

knifeman
Berichten: 40
Lid geworden op: 20 feb 2020, 13:51
Woonplaats: Boom

valt deze veerpen te lassen ?

Ongelezen bericht door knifeman » 23 apr 2020, 17:11

zoals gemeld in m'n BG44 resrauratie topic: viewtopic.php?f=23&t=5644&p=63880&hilit=bg44#p63880

is deze stuurpen gebroken ... Mij lijkt het also die top erin gedraaid is , maar op tekeningen en documentatie wordt ze enkel als 1 stuk vermeld.
Is dit te lassen denken jullie ?
vorkveerbreek.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3206
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: valt deze veerpen te lassen ?

Ongelezen bericht door PantinNL » 23 apr 2020, 17:23

Ik ken mensen die op lasgebied alles voor elkaar krijgen, maar ik zou eerst kijken of die veerpoot wel waard is om gerepareerd te worden.
Aan de onderzijde kan namelijk veel slijtage zitten op de diameter. Een andere vork poot is dan een betere oplossing.
Wel opvallend dat die pennen zo vaak breken.
Henk

Gebruikersavatar
australman
Berichten: 1280
Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
Locatie: oostwold oldambt

Re: valt deze veerpen te lassen ?

Ongelezen bericht door australman » 23 apr 2020, 18:49

hoi,

Waarschijnlijk is de overgang van de 'schroefdraad 'naar het cilindrische gedeelte niet voorzien van een radius.
Je krijgt dan, wat de Duitsers noemen,de bekende Sollbruchstelle.
Zoals Henk zegt,op zoek gaan naar een vervangende poot.Mocht dit problemen opleveren,wil ik hem wel voor je lassen.
Dat kost je dan 2x postnl tarief.

groet,Hans

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: valt deze veerpen te lassen ?

Ongelezen bericht door Franky » 23 apr 2020, 19:09

Even hardop denken.
Wat je zegt Hans klopt. Je kan spanningsconcentraties krijgen. Echter, dit is toch volgens mij een onbelast deel? Dit zit volgens mij bovenin. De enige keer dat hier kracht op komt is als je volgens mij de eindaanslag van de vering haalt. Waarom breekt dit dan toch? Zou het kunnen dat door de kanteling van een compleet uitgesleten vork deze pin zijwaarts gaat drukken tegen de veren en dan afbreekt? :roll: Of in andere woorden, dit is een gevolg van een versleten voorvork?

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3206
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: valt deze veerpen te lassen ?

Ongelezen bericht door PantinNL » 23 apr 2020, 19:25

Hans heeft wel een punt met zijn kerfwerking.
Mijn oude baas in mijn eerste baan vertelde mij eens over zijn eerste onderzoeksopdracht bij de Oranje-Nassau mijn in Limburg.
Bij mijnwagens braken soms tijdens vriesweer de wielassen van 65mm af. Hoe kan dit ze waren in bepaalde gevallen zelfs leeg?
Onderzoek leerde dat de draaier van die assen verzuimd had de juiste radius aan te brengen. Door kerfwerking brak de as af.
Bij deze pennen heb je ook scherpe overgangen. Een klap en ze scheuren af.
Henk

Plaats reactie