Pagina 1 van 1

valt deze veerpen te lassen ?

Geplaatst: 23 apr 2020, 17:11
door knifeman
zoals gemeld in m'n BG44 resrauratie topic: viewtopic.php?f=23&t=5644&p=63880&hilit=bg44#p63880

is deze stuurpen gebroken ... Mij lijkt het also die top erin gedraaid is , maar op tekeningen en documentatie wordt ze enkel als 1 stuk vermeld.
Is dit te lassen denken jullie ?
vorkveerbreek.jpg

Re: valt deze veerpen te lassen ?

Geplaatst: 23 apr 2020, 17:23
door PantinNL
Ik ken mensen die op lasgebied alles voor elkaar krijgen, maar ik zou eerst kijken of die veerpoot wel waard is om gerepareerd te worden.
Aan de onderzijde kan namelijk veel slijtage zitten op de diameter. Een andere vork poot is dan een betere oplossing.
Wel opvallend dat die pennen zo vaak breken.
Henk

Re: valt deze veerpen te lassen ?

Geplaatst: 23 apr 2020, 18:49
door australman
hoi,

Waarschijnlijk is de overgang van de 'schroefdraad 'naar het cilindrische gedeelte niet voorzien van een radius.
Je krijgt dan, wat de Duitsers noemen,de bekende Sollbruchstelle.
Zoals Henk zegt,op zoek gaan naar een vervangende poot.Mocht dit problemen opleveren,wil ik hem wel voor je lassen.
Dat kost je dan 2x postnl tarief.

groet,Hans

Re: valt deze veerpen te lassen ?

Geplaatst: 23 apr 2020, 19:09
door Franky
Even hardop denken.
Wat je zegt Hans klopt. Je kan spanningsconcentraties krijgen. Echter, dit is toch volgens mij een onbelast deel? Dit zit volgens mij bovenin. De enige keer dat hier kracht op komt is als je volgens mij de eindaanslag van de vering haalt. Waarom breekt dit dan toch? Zou het kunnen dat door de kanteling van een compleet uitgesleten vork deze pin zijwaarts gaat drukken tegen de veren en dan afbreekt? :roll: Of in andere woorden, dit is een gevolg van een versleten voorvork?

Re: valt deze veerpen te lassen ?

Geplaatst: 23 apr 2020, 19:25
door PantinNL
Hans heeft wel een punt met zijn kerfwerking.
Mijn oude baas in mijn eerste baan vertelde mij eens over zijn eerste onderzoeksopdracht bij de Oranje-Nassau mijn in Limburg.
Bij mijnwagens braken soms tijdens vriesweer de wielassen van 65mm af. Hoe kan dit ze waren in bepaalde gevallen zelfs leeg?
Onderzoek leerde dat de draaier van die assen verzuimd had de juiste radius aan te brengen. Door kerfwerking brak de as af.
Bij deze pennen heb je ook scherpe overgangen. Een klap en ze scheuren af.
Henk