Pagina 1 van 3

van AV44pr 69 naar EEG15pr 67

Geplaatst: 12 jul 2021, 21:05
door mvb
Hallo,

Onlangs een AV44pr aangeschaft. Omdat er een scheur in het frame zat (op de plaats waar ze een gat hadden geboord voor een extra benzinekraan omdat de spindelkraan lekte) wilde ik een NOS frame gaan gebruiken van een EEG10 uit 1967 dat ik nog had liggen. Met dit frame is nooit een PR gemaakt.

Er is weinig informatie te vinden over PR uitvoeringen.

Na alles ingemeten te hebben zit er weinig verschil in de frames. De balhoofdbuis dient te worden ingekort en er zit wat verschil in de montage van het achterspatbord (spatbord PR is kleiner). Dit is op te lossen. De bagagedrager met schuine poten dient te worden vervangen door een drager met rechte poten.
Verdere maatvoeringen betreffende ophanging motor, bracketas, standaard en zijkappen komen allemaal overeen.

De motor heeft een simpele revisie nodig (krukaslager in orde en zeer soepel lopend) en er komt een HVK ontsteking op.

Henk (PantinNL) heeft een passende bagagedrager geleverd en Hans10 een grijs tankje, waarvoor dank.

Hierbij enkele foto's. Ben benieuwd naar deze uitvoering EEG15PR 1967.

Marco.

Re: van AV44pr 69 naar EEG15pr 67

Geplaatst: 12 jul 2021, 21:34
door Franky
Wouw! Goed bezig!

Re: van AV44pr 69 naar EEG15pr 67

Geplaatst: 12 jul 2021, 23:17
door JanmobyEvert
:thumbup:

Re: van AV44pr 69 naar EEG15pr 67

Geplaatst: 13 jul 2021, 07:52
door mobydilz
Man je bent een proto-prof !
gr jed

Re: van AV44pr 69 naar EEG15pr 67

Geplaatst: 13 jul 2021, 08:55
door GROENEKAN
Knap en goed werk, Marco !

Re: van AV44pr 69 naar EEG15pr 67

Geplaatst: 13 jul 2021, 10:02
door AGB
Mooie foto's ga zo door :) denk dat menig moby hobbyhobbyisten denken van kon ik dit ook maar,

Re: van AV44pr 69 naar EEG15pr 67

Geplaatst: 13 jul 2021, 12:24
door PantinNL
AGB schreef:
13 jul 2021, 10:02
Mooie foto's ga zo door :) denk dat menig moby hobbyhobbyisten denken van kon ik dit ook maar,
Als je dat blijft denken ..... gebeurt er verder niets.

Re: van AV44pr 69 naar EEG15pr 67

Geplaatst: 13 jul 2021, 16:32
door AGB
Niet iedereen heeft de ruimte en of de handigheid om dit op zo een schaal te doen ,
Normaal is eerst denken dan doen ,er zijn er ook die eerst doen en dan gaan denken ,

Re: van AV44pr 69 naar EEG15pr 67

Geplaatst: 23 jul 2021, 21:39
door mvb
De test met het frame uit 67 en kleinere 17" wielen lijkt te lukken met wat kleine aanpassingen waar onder een verlengde afstandsbus.

De kleinere wielen hebben wat meer trekkracht. Het AV7 blok wordt uitgevoerd met vernieuwde ontsteking en 12mm Gurtner.

Bij Sandra Kupfer van Tankdoc heb ik coating besteld om met 1 hoeveelheid 3 EEG tankjes te behandelen.

Marco.

Re: van AV44pr 69 naar EEG15pr 67

Geplaatst: 23 jul 2021, 22:37
door Lolle
Hallo Marco
ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe je de verdeling van je tankcoating doet. deel je het door 3 en dan alle tanken afzonderlijk mengen en coaten of giet je het van tank naar tank?
Met tankcure was het voor mij te weinig om 3 S3/S2 tankjes te doen. dus tijdens het proces besloten om de 3e tank niet te doen.
groet, Lolle

Re: van AV44pr 69 naar EEG15pr 67

Geplaatst: 24 jul 2021, 09:12
door Pollege
Hallo Lolle

Ik giet het van tank naar tank werkt goed en maakt het een stuk goedkoper.

Gr Polle

Re: van AV44pr 69 naar EEG15pr 67

Geplaatst: 24 jul 2021, 10:16
door PantinNL
mvb schreef:
23 jul 2021, 21:39
......
Bij Sandra Kupfer van Tankdoc heb ik coating besteld om met 1 hoeveelheid 3 EEG tankjes te behandelen.

Marco.
Polle heeft er ooit over geschreven: een witte 1 component coating?
Ik ben benieuwd hoelang dit goed blijft. Mooi even tijd om stil te staan bij het 3 componenten systeem van Tankcure.
Dit werd bij twee van mijn brommers aangebracht omstreeks 2006. Na 15 jaar functioneert het nog steeds goed en heb ik sindsdien geen problemen meer met roestsludge in de vlotterkamer of sproeiers.

Groet,
Henk

Re: van AV44pr 69 naar EEG15pr 67

Geplaatst: 24 jul 2021, 11:18
door mvb
Hoi Henk,

Wit 1 component is het niet. 2 component in de kleuren grijs of donker rood.

Marco.

Re: van AV44pr 69 naar EEG15pr 67

Geplaatst: 24 jul 2021, 13:02
door Lolle
Pollege schreef:
24 jul 2021, 09:12
Hallo Lolle

Ik giet het van tank naar tank werkt goed en maakt het een stuk goedkoper.

Gr Polle
Polle,
Ik heb alleen ervaring mat tankcure. Alles ineens is ook mijn beste ervaring. Echter om het overal goed te krijgen bij een eitank ben je wel even bezig. Vervolgens in tank 2 begint het al stroperig te worden wat resulteerd in genoeg tankcure in tank 3 maar niet op de lastige plaatsen omdat het niet vloeibaar genoeg meer is. Eeg tankjes zal iets gemakkelijker zijn omdat daar geen frame buis door loopt.
Groet, Lolle

Re: van AV44pr 69 naar EEG15pr 67

Geplaatst: 24 jul 2021, 17:36
door Pollege
Hallo Lolle

Het duits product dat ik gebruik is spierwit en een stuk vloeibaarder dan tanckcure het is meer dikke verf.
Ben er wel erg tevreden over

Gr Polle

Re: van AV44pr 69 naar EEG15pr 67

Geplaatst: 25 jul 2021, 11:07
door mvb
Ik zal mijn ervaringen in het coaten met dit product laten weten.
Moet er wel een geschikt moment voor zien te vinden. Doe je niet even tussendoor.
Marco.

Re: van AV44pr 69 naar EEG15pr 67

Geplaatst: 25 jul 2021, 15:11
door Lolle
mvb schreef:
25 jul 2021, 11:07
Ik zal mijn ervaringen in het coaten met dit product laten weten.
Moet er wel een geschikt moment voor zien te vinden. Doe je niet even tussendoor.
Marco.
Dat zeker niet. En de juiste voorbereiding is het halve werk.
Succes, Lolle

Re: van AV44pr 69 naar EEG15pr 67

Geplaatst: 29 jul 2021, 16:20
door mvb
De brommer is zover gereed.
Een NOS EEG10 frame omgebouwd met onderdelen van de groene AV44PR met gebroken frame en aangepast zodat het geschikt is voor de verende voorvork. Dus een EEG15.
Het voor- en achterwiel 17" (21x2.00) zoals op de latere AV 42/44 PR modellen.
De zijkappen passen gewoon, de bagagedrager met de schuine zijpoten uiteraard niet.

Met die kleinere wielen iets meer trekkracht icm 12mm Gurtner.

Weet alleen niet of deze combinatie heel veel uithaalt met een originele Kaptein cilinder.

Hebben er mensen ervaring met een AV7 met originele Kaptein cilinder en een 12mm Gurtner?

Marco.

Re: van AV44pr 69 naar EEG15pr 67

Geplaatst: 29 jul 2021, 16:48
door brommerskieken
Ja heb 12 mm op mijn EEG gaat als de brandweer
Maar stationair afstellen wil niet helemaal lukken
Maar staat nu van 2008 in de schuur stil moet er nodig maar weer eens uit

Gr Harold

Re: van AV44pr 69 naar EEG15pr 67

Geplaatst: 29 jul 2021, 19:09
door Hans10
ik heb ook een 12 mm echte Gurtner op mijn EEG. Rijdt als de brandweer, viertakt niet en loopt ruim 55 km volgens de Tomtom van PaulMZ wiens EEG ook bloed snel is. (als dat maar geen WOK wordt :problem: )

Re: van AV44pr 69 naar EEG15pr 67

Geplaatst: 30 jul 2021, 18:54
door mvb
Vandaag alles afgesreld en die 12mm op een standaard AV7 loopt inderdaad als een trein.
Ook door gasschuif volledig omhoogdraaien met stationairschroef en langzaam terugdraaien is stationair perfect af te stellen.
Compressie is erg hoog.

Had wel na eerste start dat de benzine ineens onder het blok uit bleef lopen, leek wel of de vlotter in een bepaalde stand werd gezogen. Maar dat is nu opgelost.

Marco.

Re: van AV44pr 69 naar EEG15pr 67

Geplaatst: 30 jul 2021, 19:18
door MobyJoost
En wat was het probleem, Marco?

Re: van AV44pr 69 naar EEG15pr 67

Geplaatst: 30 jul 2021, 20:01
door mvb
Eerlijk gezegd kon ik dat ook niet goed verklaren. Heb de vlotterdeksel losgemaakt en de vlotterpunt met 2000 schuurpapirt wat aangepunt. De vlottetdeksel dichtte goed af met die extra rubberen afdicting van die nieuwe Gurtners. Die nieuwe Gurtners hebben aan de ondefzijde aan de kant van de motor op hoogte van de vlotterkamer een aantal rechthoekige gaarjes. Daar leek het uit te komen. Behoorlijk veel. Ik heb de carb er niet meer af gehad dus heb het nog niet goed kunnen bekijken.
Nu alles lekvrij en loopt prima.

Marco.

Re: van AV44pr 69 naar EEG15pr 67

Geplaatst: 30 jul 2021, 21:11
door MobyJoost
Aha. Misschien zat de vlotter er niet goed in.

Re: van AV44pr 69 naar EEG15pr 67

Geplaatst: 14 aug 2021, 19:19
door mvb
Heb vandaag een rit gereden. Na een aantal km hoorde ik al een liche hapering maar ging op zich goed. 2 km verder valt uit en niet meer te starten. Wat mensen gebeld maar vakantietijd dus lopen.... :(

Terug bleek natte bougie de oorzaak. Ook vond ik het blokje wat vetsig ook bij de 4 moeren van cilinderkop.

Is AV7 met 12mm carb.

Zou deze te rijk staan en een andere sproeier de oplossing kunnen zijn?

Gr, Marco.