van AV44pr 69 naar EEG15pr 67

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: van AV44pr 69 naar EEG15pr 67

Ongelezen bericht door Franky » 14 aug 2021, 21:19

Nee. Als enkel de sproeier het probleem was had je met minder gas nog naar huis kunnen rijden. Je hebt grotere problemen.
Laatst gewijzigd door Franky op 14 aug 2021, 21:24, 1 keer totaal gewijzigd.

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: van AV44pr 69 naar EEG15pr 67

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 14 aug 2021, 21:23

Misschien teveel gechoked bij het herstarten.

Heb je een goede vonk ?

mvb

Re: van AV44pr 69 naar EEG15pr 67

Ongelezen bericht door mvb » 14 aug 2021, 21:42

Heb wat na zitten denken. Wellicht verlopen ontsteking en daardoor slechte verbranding. Zat ook wat olie bij uitlaat blokje.
Marco.

mvb

Re: van AV44pr 69 naar EEG15pr 67

Ongelezen bericht door mvb » 15 aug 2021, 17:13

Frank, als je bij een 12mm met AV7 een te grote sproeier hebt dan wordt de bougie na een tijd vol gas toch te nat en slaat de motor af. Hoezo kan dit niet?
Ik denk toch dat het hier in zit.

Marco.

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: van AV44pr 69 naar EEG15pr 67

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 15 aug 2021, 17:27

mvb schreef:
15 aug 2021, 17:13
Frank, als je bij een 12mm met AV7 een te grote sproeier hebt dan wordt de bougie na een tijd vol gas toch te nat en slaat de motor af. Hoezo kan dit niet?
Ik denk toch dat het hier in zit.

Marco.
Dan zet je er toch een kleinere sproeier in.

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3891
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: van AV44pr 69 naar EEG15pr 67

Ongelezen bericht door Lolle » 15 aug 2021, 17:49

Als de sproeier te groot is gaat hij 4 takten en een zwarte bougie met heel veel viezigheid in de uitlaat. Natte bougie of kool. De bougie moet creme kleurig zijn.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: van AV44pr 69 naar EEG15pr 67

Ongelezen bericht door Franky » 15 aug 2021, 17:50

Dan 4-takt hij als een gek vanaf het begin dat je wegreed en had je het probleem ook zowat instantaan gehad.

mvb

Re: van AV44pr 69 naar EEG15pr 67

Ongelezen bericht door mvb » 15 aug 2021, 20:11

Ik vond hem al wel pruttelend stationair lopen. Wellicht 4 takten. Ik ga de sproeier vervangen.

Ik heb nog wel sproeiers 78 80 en 82 van een 8.7.
Die Gurtner 12mm zit in de 50 reeks meen ik.

Zou die 80 het proberen waard zijn?

Marco.

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: van AV44pr 69 naar EEG15pr 67

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 15 aug 2021, 20:22

Het beste lijkt mij dezelfde reeks aan te houden. Met wisselen heb ik eens de schroefdraad van de carburateur verknoeid en brommer reed er slecht op.
Maar 50 is bepaald niet groot, kan me zelfs niet voorstellen dat hij met 48 beter rijdt. Verreweg de meesten rijden met 52.
Weet je zeker dat je vlotter niet per ongeluk omgedraaid of scheef zit ?
Staat je ontsteking goed ?

mvb

Re: van AV44pr 69 naar EEG15pr 67

Ongelezen bericht door mvb » 15 aug 2021, 20:28

Ontsteking straks gecontroleerd en is in orde.
Die vlotter heb ik er ook al uit gehad en zit volgens mij ook goed. Ik kan die nog iets lager zetten welliicht.
Ik denk dat er nu 52 in zit. Ik kijk morgen even.
Bedankt .

Marco.

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: van AV44pr 69 naar EEG15pr 67

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 15 aug 2021, 20:35

Maar met 52 kan hij enigszins 4 takten maar levert geen drijfnatte bougie op.

Is die nieuwe carburateur een duurdere originele of een goedkopere imitatie ? Scheelt maar iets van € 15 maar kwaliteitsverschil is groot.

mvb

Re: van AV44pr 69 naar EEG15pr 67

Ongelezen bericht door mvb » 15 aug 2021, 20:50

Nee een originele met Gurtner op de vlotterdeksel.
De brommer is lekvrij met benzinekraan open bij langere tijd stilstand, dat wel.

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: van AV44pr 69 naar EEG15pr 67

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 15 aug 2021, 20:54

Bij de imitatie staat ook Gurtner op het deksel in hetzelfde lettertype. Hangt af van leverancier en prijsniveau. Soms zetten ze bij imitatie bij de omschrijving "model Gurtner''.
Weet je naam leverancier en prijs nog ?

mvb

Re: van AV44pr 69 naar EEG15pr 67

Ongelezen bericht door mvb » 15 aug 2021, 21:11

Nee zat al op opknapper die ik onlangs had gekocht.
Eigenlijk afknapper. Blokje heeft speling op big end lager dus ik ga uit van imitatie.....wellicht de oorzaak.

De venturi heeft niet die platte kant als op de 8.7. Zegt dit iets?

mvb

Re: van AV44pr 69 naar EEG15pr 67

Ongelezen bericht door mvb » 16 aug 2021, 13:28

Vanmorgen de carb gedemonteerd en meteen het blokje open gemaakt om de speling te onderzoeken.
De carburateur is volgens mij een originele Gurtner (zie foto's) alleen met sproeier 54 !
Het blokje was overal vettig, bij uitlaatmoer, cilinderpakking en cilinderkopmoeren. Bougie niet echt zwart.
Ik ga de sproeier vervangen naar 48 of 50.

Overigens heb ik nu al 2x gehad dat de koperen uitlaatpakking in de complete AV7 pakkingset bij B2B ruim te groot is en niet past. Je moet er 4mm tussenuit zagen om passend te krijgen... :(

De pistonlager gaf wat speling in het smallend maar met de stalen zuigerpen erdoorheen was dat verdwenen.
Het grote bigendlager geeft echt teveel speling. Vertikaal valt mee maar horizontaal zeker 2mm.
Bij het ronddraaien van de ontstekingsdeksel met het blokje in elkaar voel en hoor je eerst de speling duidelijk voordat de zuiger in beweging komt.

De krukas ga ik vervangen, zijn deze makkelijk aan te komen of een carter in zijn geheel?

Marco.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: van AV44pr 69 naar EEG15pr 67

Ongelezen bericht door MobyJoost » 16 aug 2021, 13:38

Originele krukassen zijn lastig te vinden, maar toevallig, tegen een goede prijs: https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... ousPage=lr

Hans10
Berichten: 827
Lid geworden op: 03 aug 2015, 13:55
Woonplaats: Gorinchem

Re: van AV44pr 69 naar EEG15pr 67

Ongelezen bericht door Hans10 » 16 aug 2021, 13:46

Welke maat sproeier zit er in?

Hans10
Berichten: 827
Lid geworden op: 03 aug 2015, 13:55
Woonplaats: Gorinchem

Re: van AV44pr 69 naar EEG15pr 67

Ongelezen bericht door Hans10 » 16 aug 2021, 13:49

Mijn vraag kruiste net jouw antwoord. 54 is goed voor de 12 mm maar ff een 52 uitproberen kan geen kwaad.

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: van AV44pr 69 naar EEG15pr 67

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 16 aug 2021, 14:09

Die krukas is een goed door Joost gevonnden meevallertje.

Carburateur is wellicht origineel. Staat er nergens op de carb een productiedatum ? Als het de orinele carburateur is dan zou er een productiedatum op moeten staan, bijvoorbeeld 08/75. Inderdaad vermoedelijk sproeier 52 toepassen. Maar een maatje te grote sproeier kan niet de oorzaak van het uitvallen motor zijn, zolas eerder door Frank gemeld.
Laatst gewijzigd door GROENEKAN op 16 aug 2021, 14:16, 1 keer totaal gewijzigd.

mvb

Re: van AV44pr 69 naar EEG15pr 67

Ongelezen bericht door mvb » 16 aug 2021, 14:14

Ok, dat neem ik ook van jullie aan.
Die krukas is echt toevallig, die zie je idd niet vaak. Hoewel een blokje bij Friso ook ronde de 50 euro kost alleen dan zonder krukas met 0 uren op de teller. Direct een bericht gestuurd.
Bedankt voor de oplettendheid !

Wellicht is de oorzaak na de opbouw van het blokje verdwenen. Het wordt nu toch een volledige revisie.

Gr,
Marco.

mvb

Re: van AV44pr 69 naar EEG15pr 67

Ongelezen bericht door mvb » 16 aug 2021, 14:21

Wat betreft die datum, het is een nieuwe Gurtner en zie alleen 705 staan wellicht juli 05?
Worden die dingen zo goed nagemaakt met dat prijsverschil....dat moet toch ook in een fabriek met mallen etc.
Anders een keer uitwisselen met een 8,7 van een andere brommer.

Marco.

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: van AV44pr 69 naar EEG15pr 67

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 16 aug 2021, 14:31

705 is type aanduiding en niet de datum

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: van AV44pr 69 naar EEG15pr 67

Ongelezen bericht door MobyJoost » 16 aug 2021, 14:42

En nieuwe originele worden niet gemaakt met productiedatum code.

mvb

Re: van AV44pr 69 naar EEG15pr 67

Ongelezen bericht door mvb » 16 aug 2021, 15:17

Ja klopt, dit soort nummers vond ik ook al in de oudere catalogus terug.
Wellicht geen datum op het vlotterhuis bij die nieuwe.

Maar nu even iets anders. Ik ben verder gaan zoeken en heb toch maar eens de verstuiver verwijderd. Nu zat deze er in volgens de volgorde van onderstaande afbeelding. Toch een platte kant er aan en het stationair gaatje vond ik raar zitten.....moet de verstuiver niet andersom ??
Wellicht de oorzaak van de overmatige benzine/olie in blokje.

Marco.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

mvb

Re: van AV44pr 69 naar EEG15pr 67

Ongelezen bericht door mvb » 16 aug 2021, 17:18

Heb even in de catalogus gekeken naar onderdeel 9346/1 maar de afbeelding wijkt af.
Gezien de plaats van het stationair gaatje hebben ze de verstuiver er omgekeerd ingezet lijkt mij.
Dat past overigens wel maar ga deze toch omdraaien als het blokje zover gereed is.
Piet stuurt de krukas op dus dat gaat goed komen uiteindelijk.... :)

Marco.

Plaats reactie