TANKDOC coating

mvb

TANKDOC coating

Ongelezen bericht door mvb » 05 aug 2021, 16:04

Vandaag gestart met het coaten van de EEG tank.

Er zit een minimaal lek in de tank dus dit eerst gesoldeerd.
tank solderen verkleind.jpg
Daarna begonnen met de 2 voorbehandelingsstappen voordat het daadwerkelijke coaten aan bod komt.
tank opstelling verkleind.jpg
Stap 1 ontvetten voor de duur van 1 uur op 60-70 graden
Stap 2 ontroesten voor de duur van 1 uur op 50-70 graden

De tank met de chemische vloeistof houd ik op temperatuur dmv "au bain marie" en emmerdompelaar.
tank bak verkleind.jpg
De tank staat alleen in de grondverf en moet nog gespoten worden.

De vloeistoffen zijn meerdere keren te gebruiken.

Tank goed laten drogen en morgen coaten...

Marco.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

mvb

Re: TANKDOC coating

Ongelezen bericht door mvb » 06 aug 2021, 12:56

Voor het coaten zelf maak je afhankelijk van de grootte van de tank coating aan. De rest kun je bewaren voor een volgende keer. Goed verdunnen zodat je alles goed raakt. Ik dacht dat ik het te dun had aangemaakt maar op een proefstukje uitgestreken wordt het toch vrij snel stroperig.
Alleen in het blik waarin het is aangemaakt blijft het vloeibaar.
Na 15 - 30 min draaien een half uur wachten en daarna de tank leeggieten.

Bij de EEG tankjes loopt de inlaat verder door in de tank. Dit bemoeilijkt het teruggieten maar het lukt wel. De schroefdraad voor de spindel goed beschermen.

Na 4 uur deze behandeling herhalen. Je giet dus de eerste keer maar de helft in de tank.
Het is een mooi product maar het resultaat is sterk afhankelijk van de nauwkeurigheid van alle uit te voeren stappen. Dit doe je niet even tussendoor. Straks de tweede behandeling en dan ben ik benieuwd naar het resultaat.
Marco.

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: TANKDOC coating

Ongelezen bericht door AGB » 06 aug 2021, 14:54

Bij dat zuur bad loop er geen water door de tankdop heen en de opening van de kraan boven?
Ben benieuwd hoe dit af loopt

mvb

Re: TANKDOC coating

Ongelezen bericht door mvb » 06 aug 2021, 15:57

Nee dit is goed afgedicht door de spindel van een oude benzinekraan en een kleinere Motobecane dop met rubber manchet. Volgens mij zaten ze ook net boven het wateroppervlak.
Het water is puur om de inhoud van de tank boven de 50 / 60 graden te houden.
tank dop 1 verkleind.jpg
tank dop 2 verkleind.jpg
Het coaten is goed verlopen. Het was een hoop gedoe maar het resultaat mag er zijn. Op 1 of andere manier blijft dit spul heel lang vloeibaar maar als je het op een oppervlak laat vloeien dan wordt het snel elastisch.
tank coaten verkleind.jpg
Na 2 behandelingen is dit het resultaat.
tank inlaat verkleind.jpg
Marco.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

paulmz
Berichten: 1721
Lid geworden op: 27 sep 2015, 20:17
Locatie: De Krim

Re: TANKDOC coating

Ongelezen bericht door paulmz » 06 aug 2021, 17:48

Ik heb al div. tanks/frames met Tankdoc gedaan naar volle tevredenheid.
Ga er binnenkort weer 2 kleine tankjes doen, zit alleen nog ff tegen die hoge verzendkosten aan te hikken.

Paul

Pollege
Berichten: 474
Lid geworden op: 08 jun 2020, 05:23
Woonplaats: Geel

Re: TANKDOC coating

Ongelezen bericht door Pollege » 06 aug 2021, 18:27

Ik gebruik ook geen tank cure meer enkel tanck doc.
Oogt veel mooier in de tank en is veel vloeibaarder waardoor het volgens mij beter in alle hoeken en kantjes vloeit.
Ik heb het leren kennen dank zij Bart Bessels die het al heel lang gebruikt.

Gr Polle

mvb

Re: TANKDOC coating

Ongelezen bericht door mvb » 21 sep 2021, 18:12

Heb nu 3 tankjes met Tankdoc uitgevoerd en het werkt goed als je met de volgende bevindingen rekening houdt.

Maak de vloeistof niet al te dun. Het regelmatig kantelen na behandeling duurt dan veel te lang en daardoor is die eerste laag te dun.
Na het verdelen van de vloeistof kan deze weer terug in het blik en blijft wel 6 uur vloeibaar voor 2e behandeling!

Tap af via de benzinekraan opening en niet via de tankdop omdat deze vaak iets in de tank doorloopt en je er niet alles uit kunt gieten. Die schroefdraad krijg je makkelijk zuiver.

De dunne laag coating daarentegen wordt vrij snel stroperig en hard.
Is wel van belang na aftappen, de tank een minuut of 15 regelmatig op een andere zijde te leggen zodat de vloeistof niet gaat ophopen.

Als de 1e laag niet meer plakt de tweede laag aanbrengen. Tijd is erg afhankelijk van de omgevingstemperatuur.

Je hebt dus voldoende tijd tussen de stappen. Bij de eerste tank deed ik dit wat gehaast om te snelle uitharding te voorkomen maar je hebt tijd genoeg.
Vorige keer heb ik de overgebleven vloeistof in een bakje gegoten en de dag erop leek het net een Mona pudding en pas na 8 dagen was het massief hard geworden.

Dus de vertrager die je erbij giet werkt zeer goed bij groter volume maar een dunne laag hardt vrij snel uit.

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: TANKDOC coating

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 21 sep 2021, 18:18

Heb je het ontluchtingsgaatje in de tankdop met een schroefje afgesloten ?

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: TANKDOC coating

Ongelezen bericht door AGB » 21 sep 2021, 19:22

Hoe heb je het schroefdraad weer schoon gekregen? En past de tankdop nu nog wel of moet die ook aangepast worden ,
Het lijkt mij ook wel wat om een keer de eeg tank te doen kleine roestplekkjes kommen elk jaar weer terug na de citroen behandeling
Nu spoel ik elke voorjaar de tank van de eeg , het gemak van een losse tank en nog geen probleem met roest in de carbarateur

mvb

Re: TANKDOC coating

Ongelezen bericht door mvb » 21 sep 2021, 22:00

Ik gebruik een kleinere tankdop met een rubber manchet (zie eerdere foto's). Idd met schroefje in de beluchting.
Voordeel is dat waar de dop zit geen coating komt. Werk je met tape dan zit de coating tot bovenin vulpijp maar gezien de dikte van de coating lijkt me dit voor de passing van de dop geen probleem.
De schroefdraad krijg je makkelijk schoon door na aftappen met een stukje papier opgerold goed door de schroefdraad te draaien.
Een eeg tankje is verder goed te doen.
Als de tank al in de lak zit wikkel deze dan goed in met huishoudfolie want je krijgt het er moeilijk af en als je er mee bezig bent zit het zo op de buitenkant van de tank.
Bij het laatste tankje (van de transport)t heb ik er in gekeken en dat ziet er binnenin uit zoals een afgelakt kozijn... :D

Pollege
Berichten: 474
Lid geworden op: 08 jun 2020, 05:23
Woonplaats: Geel

Re: TANKDOC coating

Ongelezen bericht door Pollege » 23 sep 2021, 05:49

Ik gebruik een wattenstaafje om de draad van de benzinekraan weer zuiver te krijgen gaat met deze coating prima.

GR Polle

Plaats reactie