Vervelende resonantie in motorscherm S41A

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Vervelende resonantie in motorscherm S41A

Ongelezen bericht door ruudk » 13 aug 2021, 20:20

Hallo,
Bij een bepaald toerental, ergens in het middengebied van het bereik, gaat de onderste flap van mijn S41A motorscherm aan de aandrijfzijde heftig trillen. Het betreft het motorschermstuk tussen de koppeling en de grote snaarschijf, deze trilt ruim 1 cm heen en ook 1 cm de andere kant op, het gaat dus wel 2 cm heen en weer. Als ik rijd, dan zorgt die trilling ervoor dat het felsrandje van het scherm om een schroef van de grote snaarschijf haakt, met een heftig knallend geluid tot gevolg. Hierdoor zal het felsrandje op den duur beschadigd raken.

Ik breek mij al een paar avonden het hoofd over hoe dit op te lossen. Ik heb zelf niet het idee dat de motor overmatig trilt, dus de oorzaak van de trilling beschouw ik als een vaststaand gegeven. Daarom zoek ik het in het wegnemen van de resonantie in het kapje. Maar hoe doe je dat... Heeft iemand hier ideeën over?
Ruud

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Vervelende resonantie in motorscherm S41A

Ongelezen bericht door Franky » 13 aug 2021, 21:15

Naast de bron van de trillingen aanpakken ken ik maar 1 truc. Deze heb ik zelf ook toegepast bij mijn AV50 zijkappen.

Je kan van die betume kopen die ergens tegenaan kan plakken. Dit kan je dan aan de binnenkant plakken. Dit lost niks op qua trilling want dempen doet het niet. Het brengt echter de trilling wel naar een andere lagere frequentie/toerental. Dit kan prettiger zijn.

In een ideale wereld breng je de eigenfrequentie naar een hoger toerental. Echter, zonder versteviging erop te lassen gaat je dat niet lukken.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Vervelende resonantie in motorscherm S41A

Ongelezen bericht door MobyJoost » 14 aug 2021, 04:37

En dat is niet eens een truc, die een slimmerd bedacht heeft. Dat spul zit standaard op een aantal zijscherrmen van mijn Moby's

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Vervelende resonantie in motorscherm S41A

Ongelezen bericht door Franky » 14 aug 2021, 08:43

Op mijn 99z kwam ik het inderdaad ook tegen. Ik ging er vanuit dat een vorige gebruiker dat gedaan heeft. Mede omdat een 99z helemaal niet erg trilt. Het slaat helemaal nergens op :P

Gebruikersavatar
mobydilz
Berichten: 1860
Lid geworden op: 15 jan 2013, 12:40
Locatie: zaltbommel

Re: Vervelende resonantie in motorscherm S41A

Ongelezen bericht door mobydilz » 14 aug 2021, 10:25

Op de franse versie zit die kap met 2 boutjes vast zo lijkt het.
Op de Robuust 1961 zat er een huls op het frame met draad-eind en 2 dopmoeren
boven aan die beide zijschermen.

Op de fotos die ik 31-7 ervan heb genomen zie ik 3 bouten.
Dat lijkt goed, al is de paktijk kennelijk anders.

Misschien is het mogelijk om een stevige aluminium strip tussen linker en rechter
scherm aan te brengen met vilten raakvlakken tegen de schermen.

Anders experimenteren met loodslab op maat gemaakt en erachter geplakt, eerst met ducktape
en als het werkt met 2 componentenlijm.

gr jed

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Vervelende resonantie in motorscherm S41A

Ongelezen bericht door ruudk » 14 aug 2021, 14:02

Okee, mannen, ik zal eens kijken wat het beste werkt.
Dank jullie voor het meedenken!
Groet,
Rudolf

Gebruikersavatar
Marco
Berichten: 565
Lid geworden op: 31 dec 2010, 20:46
Woonplaats: Middle of nowhere

Re: Vervelende resonantie in motorscherm S41A

Ongelezen bericht door Marco » 14 aug 2021, 17:26

Franky schreef:
13 aug 2021, 21:15
Naast de bron van de trillingen aanpakken ken ik maar 1 truc. Deze heb ik zelf ook toegepast bij mijn AV50 zijkappen.

Je kan van die betume kopen die ergens tegenaan kan plakken. Dit kan je dan aan de binnenkant plakken. Dit lost niks op qua trilling want dempen doet het niet. Het brengt echter de trilling wel naar een andere lagere frequentie/toerental. Dit kan prettiger zijn.

In een ideale wereld breng je de eigenfrequentie naar een hoger toerental. Echter, zonder versteviging erop te lassen gaat je dat niet lukken.
Dat heb ik aan de binnenkant van m’n autodeuren geplakt voor minder resonantie van de speakers 😬

Zoiets : https://www.nonpaints.com/nl/3m-08840-a ... d-per-stuk

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Vervelende resonantie in motorscherm S41A

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 14 aug 2021, 18:35

Maar de vraag of dit het contact van het scherm met de snaarschijf voorkomt.
Misschien verstandig om toch nog eens goed naar motorophanging te kijken.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Vervelende resonantie in motorscherm S41A

Ongelezen bericht door ruudk » 14 aug 2021, 22:22

Nu heb ik toch nog de oorzaak gevonden van de trilling: de koppelingstrommel! Deze heeft een kleine slingering links-rechts. Ik zoek dan ook een vervangende rechte monomoby koppelingstrommel voor een variateurmodel, deze heeft een wat langer naafstuk dan de trommel voor een model zonder vatiateur. Ik zal deze oproep in topic"gezocht" plaatsen.

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Vervelende resonantie in motorscherm S41A

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 14 aug 2021, 22:26

Weet je zeker dat de slingering niet van de krukas komt ? En zit de koppelingstrommel goed gemonteerd ?

https://winkel.born2brom.nl/product/kop ... bylette-2/

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3890
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Vervelende resonantie in motorscherm S41A

Ongelezen bericht door Lolle » 15 aug 2021, 00:33

Volgens het onderdelenboek is ook de koppeling van de S4 afwijkend. Deze koppeling zit alleen op de S41
Om te kijken of de krukas niet krom is kun je de variateur er even afhalen en een gewone koppeling er op zetten om te kijken of hij dan nog slingert.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Vervelende resonantie in motorscherm S41A

Ongelezen bericht door ruudk » 15 aug 2021, 08:32

Ik heb geen andere passende trommel om dat te proberen, ja dan moet ik inderdaad kijken of ik de hele koppeling kan verwisselen voor een gewone koppeling. Het is niet die van B2B, Joop, ik heb een enkelvoudige koppeling. En dan dus ook nog met afwijkende naaf. Wel bedankt voor de hulp.

Ik heb de trommel er af gehad en toen met de hand de brommer gestart. Toen was de trilling verdwenen. Ik kan ook zien dat de koppeling ooit gerepareerd is, er zit een koperen bus in. Zeer waarschijnlijk ligt de oorzaak dus wel in de koppelingstrommel.

Ruud

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Vervelende resonantie in motorscherm S41A

Ongelezen bericht door Franky » 15 aug 2021, 08:43

Je bent in ieder geval goed bezig :thumbup:

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Vervelende resonantie in motorscherm S41A

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 15 aug 2021, 08:52

Duidelijk Ruud. Vermoedelijk heb je de juiste diagnose. Hopelijk is de trommel ergens te vinden, Frankrijk ?

Gebruikersavatar
mobydilz
Berichten: 1860
Lid geworden op: 15 jan 2013, 12:40
Locatie: zaltbommel

Re: Vervelende resonantie in motorscherm S41A

Ongelezen bericht door mobydilz » 15 aug 2021, 09:04

https://tobeconline.fr/assets/av78_77_75_008.jpg

Dit is hem waarschijnlijk. gr jed

ps:
als je hem met de hand start en het variateur-deel stil houdt op de draaiende
krukas, is hij dan slingervrij?
Als je hem snel rond-trapt zou die slingering/trilling ook al voelbaar moeten zijn lijkt me.

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3890
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Vervelende resonantie in motorscherm S41A

Ongelezen bericht door Lolle » 15 aug 2021, 12:23

ruudk schreef:
15 aug 2021, 08:32
Ik heb geen andere passende trommel om dat te proberen, ja dan moet ik inderdaad kijken of ik de hele koppeling kan verwisselen voor een gewone koppeling. Het is niet die van B2B, Joop, ik heb een enkelvoudige koppeling. En dan dus ook nog met afwijkende naaf. Wel bedankt voor de hulp.

Ik heb de trommel er af gehad en toen met de hand de brommer gestart. Toen was de trilling verdwenen. Ik kan ook zien dat de koppeling ooit gerepareerd is, er zit een koperen bus in. Zeer waarschijnlijk ligt de oorzaak dus wel in de koppelingstrommel.

Ruud
Natuurlijk is de trilling dan weg. Ook als de as krom is en er niets aan hangt zul je er weinig van voelen. Door het gewicht wordt de trilling versterkt. Waar zit de koperen bus? Toch niet op het conische deel dan wordt het idd lastig. Ik zou hem monteren op een stuk krukas en opspannen in de draaibank en dan uitklokken.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Vervelende resonantie in motorscherm S41A

Ongelezen bericht door ruudk » 15 aug 2021, 21:45

Dat snap ik wel, Lolle, de trommel beweegt ook ten opzichte van het andere deel van de koppeling, dus het lijkt in de trommel zelf te zitten. Omdat het een gerepareerde trommel betreft, ligt het voor de hand dat die iets scheel is. De bus zit idd in het conische deel. Opspannen en uitklokken? Dat gaat mij boven de pet, maar ik zal mijn draaibank vriend de situatie eens voorleggen.

Plaats reactie