Project N40 LR

spietfriek
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 jun 2021, 16:14
Woonplaats: België O-VL

Project N40 LR

Ongelezen bericht door spietfriek » 23 aug 2021, 21:01

De operatie is geslaagd met een dubbele actieradius als resultaat.
Patient ligt nog voor een dag aan het infuus alvorens de opbouw verder te zetten.

5897240C-657E-458B-8159-8126D9378E59.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Project N40 LR

Ongelezen bericht door Franky » 23 aug 2021, 21:06

Wow! Dat is mooi werk! :D
Komt die tank van een ander model of heb je die zelf ook nog moeten maken?
Dubbele actieradius.... Ik ben jaloers :P

spietfriek
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 jun 2021, 16:14
Woonplaats: België O-VL

Re: Project N40 LR

Ongelezen bericht door spietfriek » 23 aug 2021, 21:27

Franky schreef:
23 aug 2021, 21:06
Wow! Dat is mooi werk! :D
Komt die tank van een ander model of heb je die zelf ook nog moeten maken?
Dubbele actieradius.... Ik ben jaloers :P
Het was een welberekende gok.
Ik heb een tankje van een 7 (Ranger) gebruikt die een frame heeft wat beetje weg heeft van de N40.
Doel was om alles ook terug origineel te kunnen zetten.
Dus heb ik de originele steunen behouden en een rek van de ranger gebruikt als basis om daarop aan te sluiten.
Een tweede rekje heb ik dan boven de tank bevestigd omdat ik dat wel iets vond hebben.
En je hebt er ineens een handig bevestigingsrekje bij op die manier.


48DDE30D-EF8F-43A8-A395-DA620E426C21.jpeg
29051C51-C19F-49E9-9E87-BDFE00D826E7.jpeg
C8D221DA-43CC-471A-8C31-DB6A82AD2B68.jpeg
5094439A-19AC-435D-9EE7-EA504C75F2D6.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Project N40 LR

Ongelezen bericht door MobyJoost » 24 aug 2021, 01:06

Goeie zet! Mobygek heeft ook zo'n M7 tankje gebruikt, om wat extra actieradius te krijgen. superslim.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Project N40 LR

Ongelezen bericht door Franky » 24 aug 2021, 09:11

Dat heb je slim gedaan :thumbup: Mooi werk.
Ben je van plan lange tochten te gaan rijden?

spietfriek
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 jun 2021, 16:14
Woonplaats: België O-VL

Re: Project N40 LR

Ongelezen bericht door spietfriek » 24 aug 2021, 21:44

Franky schreef:
24 aug 2021, 09:11
Dat heb je slim gedaan :thumbup: Mooi werk.
Ben je van plan lange tochten te gaan rijden?
Bedoeling is inderdaad om er langere (buitenlandse) ritten mee te gaan doen.
En dan is het gewoon handig om net dat beetje meer brandstof bij te hebben.

Zo hoef ik geen jerrycan mee te zeulen en kan ik in de plaats daarvan wat meer bagage meenemen.

Pollege
Berichten: 476
Lid geworden op: 08 jun 2020, 05:23
Woonplaats: Geel

Re: Project N40 LR

Ongelezen bericht door Pollege » 25 aug 2021, 06:11

Hallo

Dan zou ik toch voor een ander model kiezen en niet voor een model zonder vering.
AV 50 is volgens mij veel interessanter heeft voor en achtervering en zwaardere velgen.
Geeft veel meer comfort.
Maar dat maakt iedereen voor zichzelf uit

Gr Polle

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Project N40 LR

Ongelezen bericht door PantinNL » 25 aug 2021, 10:29

spietfriek schreef:
24 aug 2021, 21:44
Franky schreef:
24 aug 2021, 09:11
Dat heb je slim gedaan :thumbup: Mooi werk.
Ben je van plan lange tochten te gaan rijden?
Bedoeling is inderdaad om er langere (buitenlandse) ritten mee te gaan doen.
En dan is het gewoon handig om net dat beetje meer brandstof bij te hebben.

Zo hoef ik geen jerrycan mee te zeulen en kan ik in de plaats daarvan wat meer bagage meenemen.
Als ervaringsdeskundige kijk ik er wat anders tegenaan.
Die extra tank is mooi ingebouwd, maar het ontbreekt je aan toerervaring. Ik heb bij mijn eerste lange tochten ook zaken over het hoofd gezien.
Wat benzine betreft:
Je hebt meer aan een lichte kunststof jerrycan dan een extra tank. Tweetaktbenzine wordt steeds minder verkocht.
Dat betekent zelf mengen. Ik doe dat altijd met mijn eigen olie en Shell V-power.
Voor dat mixen heb je wel een mengvat nodig (de jerrycan van 5 liter). De minimale afgifte aan een pomp is meestal ook 5 liter.
Ik heb allerlei kleuren jerrycans, maar geel gebruik ik meestal vanwege de signaalkleur.
Henk
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

paulmz
Berichten: 1722
Lid geworden op: 27 sep 2015, 20:17
Locatie: De Krim

Re: Project N40 LR

Ongelezen bericht door paulmz » 25 aug 2021, 11:04

Bijzonder om aan een plaatje te kunnen zien of iemand wel of niet veel toer ervaring heeft!
Heb jaren 2takt motorfietsen zonder smeerpomp gereden, gewoon normale benzine tanken maar net niet vol en olie erbij aan de hand van de hoeveelheid getankte benzine.
Had voor 1 op 50 busje met streepje bij iedere 20cc, dat was dus 1 streepje per liter.

Paul

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Project N40 LR

Ongelezen bericht door Franky » 25 aug 2021, 11:07

Hij kan nu een jerrican van 5L vullen en die volledig in de bromfiets stoppen en dan nog een keer de jerrican van 5L vullen. Ik zie het voordeel hier wel van in. Ik rij mij tank doorgaans leeg op een lange tocht. Dan moet ik die jerrican weer tevoren halen, tanktas demonteren en dan brandstof erbij doen. Als ik die tank van spietfriek erbij zou hebben dan hoef ik tijdens de tocht nooit meer bij te vullen. Genoeg actieradius voor een dag lijkt mij :D

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Project N40 LR

Ongelezen bericht door PantinNL » 25 aug 2021, 11:29

paulmz schreef:
25 aug 2021, 11:04
Bijzonder om aan een plaatje te kunnen zien of iemand wel of niet veel toer ervaring heeft!
Heb jaren 2takt motorfietsen zonder smeerpomp gereden, gewoon normale benzine tanken maar net niet vol en olie erbij aan de hand van de hoeveelheid getankte benzine.
Had voor 1 op 50 busje met streepje bij iedere 20cc, dat was dus 1 streepje per liter.

Paul
Ja dat noemen we ervaring Paul. Polle (ook ervaren) merkte eerder al op dat de brommer ongeveerd is.
Ondanks dat ik voorzichtig en defensief rijd, kom je weleens diepe kuilen in de weg tegen.
Gelukkig neemt de vering de grootste klap op en is er dan meestal geen sprake van schade.
Een zo zijn er nog meer aandachtspunten zoals: motorvermogen, variateur, groot zadel, stevig frame en grote remmen. waar ik zelf door vallen en opstaan achter ben gekomen.

Overigens is de methode van tanken en olie bijgieten af te raden. Je loopt het risico dat de zware olie in de carburateur schiet.
Ik heb dat ooit bij Belgische vrienden in het hartje van de Ardennen meegemaakt.
Heb je niets bij de hand om goed te mengen dan dien je de olie beetje bij beetje toe te voegen aan de benzine die op dat moment voorzichtig wordt getankt. Ik heb dat ooit als noodprocedure toegepast, maar het heeft niet mijn voorkeur.
Henk

spietfriek
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 jun 2021, 16:14
Woonplaats: België O-VL

Re: Project N40 LR

Ongelezen bericht door spietfriek » 25 aug 2021, 11:40

paulmz schreef:
25 aug 2021, 11:04
Bijzonder om aan een plaatje te kunnen zien of iemand wel of niet veel toer ervaring heeft!
Heb jaren 2takt motorfietsen zonder smeerpomp gereden, gewoon normale benzine tanken maar net niet vol en olie erbij aan de hand van de hoeveelheid getankte benzine.
Had voor 1 op 50 busje met streepje bij iedere 20cc, dat was dus 1 streepje per liter.

Paul
Inderdaad, zo doe ik het ook altijd.
Zelfs wanneer ik met een 2T enduro voor een meerdaagse reis ga heb ik gewoon een busje olie bij.
En reiservaring heb ik zat hoor maar moet wel toegeven nog niet met een mobyletje.

paulmz
Berichten: 1722
Lid geworden op: 27 sep 2015, 20:17
Locatie: De Krim

Re: Project N40 LR

Ongelezen bericht door paulmz » 25 aug 2021, 11:50

spietfriek schreef:
25 aug 2021, 11:40
paulmz schreef:
25 aug 2021, 11:04

Inderdaad, zo doe ik het ook altijd.
Zelfs wanneer ik met een 2T enduro voor een meerdaagse reis ga heb ik gewoon een busje olie bij.
En reiservaring heb ik zat hoor maar moet wel toegeven nog niet met een mobyletje.
Dat bedoel ik, je hebt veel reiservaring en dat zie je niet aan een plaatje,hoewel bepaalde mensen de arrogantie hebben om zich beter en meer ervaren te voelen.

Paul

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Project N40 LR

Ongelezen bericht door AGB » 25 aug 2021, 11:53

Gaat weer lekker zo

spietfriek
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 jun 2021, 16:14
Woonplaats: België O-VL

Re: Project N40 LR

Ongelezen bericht door spietfriek » 25 aug 2021, 12:01

PantinNL schreef:
25 aug 2021, 11:29
paulmz schreef:
25 aug 2021, 11:04
Bijzonder om aan een plaatje te kunnen zien of iemand wel of niet veel toer ervaring heeft!
Heb jaren 2takt motorfietsen zonder smeerpomp gereden, gewoon normale benzine tanken maar net niet vol en olie erbij aan de hand van de hoeveelheid getankte benzine.
Had voor 1 op 50 busje met streepje bij iedere 20cc, dat was dus 1 streepje per liter.

Paul
Ja dat noemen we ervaring Paul. Polle (ook ervaren) merkte eerder al op dat de brommer ongeveerd is.
Ondanks dat ik voorzichtig en defensief rijd, kom je weleens diepe kuilen in de weg tegen.
Gelukkig neemt de vering de grootste klap op en is er dan meestal geen sprake van schade.
Een zo zijn er nog meer aandachtspunten zoals: motorvermogen, variateur, groot zadel, stevig frame en grote remmen. waar ik zelf door vallen en opstaan achter ben gekomen.

Overigens is de methode van tanken en olie bijgieten af te raden. Je loopt het risico dat de zware olie in de carburateur schiet.
Ik heb dat ooit bij Belgische vrienden in het hartje van de Ardennen meegemaakt.
Heb je niets bij de hand om goed te mengen dan dien je de olie beetje bij beetje toe te voegen aan de benzine die op dat moment voorzichtig wordt getankt. Ik heb dat ooit als noodprocedure toegepast, maar het heeft niet mijn voorkeur.
Henk
Dag Henk,

Het was en is nog steeds de bedoeling om met deze motor te reizen.
En ik heb doelbewust gekozen voor dit model omwille van de eenvoud en het 'back to basics' gevoel.
Wat er niet aanhangt of opzit kan ook niet stuk gaan.
Als ik afgeveerd en met meer vermogen wil reizen heb ik ander materiaal staan ;)


Ik ben geen voorstander van een jerrycan omdat je die dus altijd dient op te binden en permanent volume inneemt.
Voor afgelegen gebieden (en ja die zijn er nog in Europa) gebruik ik een brandstofzak. Is niet goedkoop maar wel klein om mee te nemen wanneer je deze niet nodig hebt want gewoon opvouwbaar. En je kan deze door de handige Daisy chains op nagenoeg elke motorfiets kwijt.

hierbij de link : https://www.allroadmoto.be/nl/brands/de ... uel-cells/

verdere aanpassingen aan deze N40:

- grotere cylinder met versterkte krukas
- een variator met rollen
- zelfgespaakte wielen met achteraan een grotere naaf (dus meer remvermogen)
- remblokjes vooraan komen van MTB met ultrazacht compound. Deze zijn tegenwoordig voor een prikje te bemachtigen

Eenmaal gemonteerd speel ik beetje met de afstelling van de motor en de overbrenging om geen te zotte snelheden te halen maar wel te profiteren van het extra vermogen :)

Nicolas

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3890
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Project N40 LR

Ongelezen bericht door Lolle » 25 aug 2021, 12:57

Zo zie je maar Henk, niet te snel oordelen. Ieder gaat met zijn eigen idealen op weg en overal is een reden voor.

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Project N40 LR

Ongelezen bericht door AGB » 25 aug 2021, 13:26

Opvouwbare jerrycan kende ik al maar geen ervaring mee , meen dat die eersten toen destijds snel kapot gingen, had er wel een voor water.,
Mooi project hoop dat je de ervaringen hier blijft delen,

dirkvr
Berichten: 119
Lid geworden op: 07 jun 2021, 16:07
Woonplaats: Hechtel België

Re: Project N40 LR

Ongelezen bericht door dirkvr » 25 aug 2021, 13:32

Fijn om te volgen hier. Ikzelf ben pas heel recent in de 'Mobylette wereld' aangekomen :-)

Mijn stiefzoon die weldra 16j wordt, wilde absoluut geen 'plastic scooter', maar een retro bromfiets.
Dus ik op zoek, en bij een man bij ons in het dorp lag nog een Mobylette 'uit de jaren 60'.

Ik kende er helemaal niets van, ging een kijkje nemen en dacht eerst: wat een oude rommel :-)

Maar toen brak het Corona tijdperk uit en dacht ik: kopen en leuk projectje om samen te doen.
Het is een AV65, helemaal compleet, maar in heel ver verleden rood geschilderd.

Ondertussen heb ik zelf ook een AV89 gekocht. En wanneer hij in december 16j is geworden, willen we volgend jaar zeker lange tochtjes gaan maken.

Dus als iemand zijn ervaring wil delen met toertochten en wat mee te nemen, vooral met oog op potentiële herstellingen enz, hoor ik dat graag! :-)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Project N40 LR

Ongelezen bericht door Franky » 25 aug 2021, 13:50

Velgremmen voor klinken mij wel eng in de oren hoor. Maar misschien is dat maar enkel het idee. Je zal het wel geprobeerd hebben en goed bevonden.
Tja, zonder vering krijg je wel klappen. Dat is een keuze zullen we maar zeggen. Ik hoop dat er niks breekt als je er flink gewicht op hebt zitten en door een kuil gaat. Het frame krijgt wel op zijn donder. Per lange rit met bagage sla ik minstens 1x door de voorvering heen van mijn AV50. Je krijgt best klappen te voortduren.

Een jerrycan is inderdaad een hoop volume. Daar stoorde ik mij ook al aan. Met mijn kleine tank heb ik geen keuze. Het is niet voor niets dat ik jou extra tank erg leuk vind. :D

Plus punten voor de variateur. Dat zal je wat helpen om hellingen op te komen. ;)

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Project N40 LR

Ongelezen bericht door PantinNL » 25 aug 2021, 14:39

Hallo allemaal,

Een erg boeiende topic met daarin zowel techniek als rijden.

@ Nicolas,
Interessant verhaal over die benzinezak; ik kende die niet en ... het scheelt inderdaad volume.
Goed om te horen dat je de brommer hebt voorzien van betere remmen, variateur en een krachtigere motor.
Het hangt er ook van af of je wel of niet kampeerspullen meesjouwt.
Kamperen betekent extra gewicht en volume en dan is een bagagerek wel handig.

@Dirkvr
Hallo Dirk,
Een AV89 is een erg leuke en geschikte brommer voor een lange tocht. De AV65 zonder variateur is wat minder geschikt als je kiest voor een gebied met steile heuvels. As. zondag is in (Neer-) Pelt een oldtimerbeurs van Rusty Wheels. Als alles doorgaat kan ik wel wat toerboeken meenemen.
Laat even weten of je gaat, dan neem ik ze mee. Overigens woont vlak bij jou een andere mobylette-verzamelaar uit Eksel, die ik ook op die beurs verwacht.
Stuur me maar een PB of mailtje, dan geef ik mijn telefoonnummer wel door.

@Frank
Met die MTB remblokjes heb ik ook zeer goede ervaring. Niet te vergelijken met NOS remblokjes.

Groet,
Henk

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Project N40 LR

Ongelezen bericht door AGB » 25 aug 2021, 17:20

Niet dat er zo 2 dingen door elkaar gaan lopen hier maar rood staat die moby wel maar dat is mijn mening
Zal ook niet snel gejat worden is veelste snel herkenbaar , en wat mee op een rit , bougie en sleutel gereedschap om de carbarateur te kunnen
Schoon maken een baco banden plak spul een klein Coca-Cola fles met brandstof voor noot geval je zal niet de eerste zijn die zonder komt te zitten, :)
Op een toertocht, ga je een wereld reis maken dan wordt het wat anders daar voor het Henk nog wel een lijst van staan op het forum.

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Project N40 LR

Ongelezen bericht door AGB » 25 aug 2021, 17:30

hoi Frank velg remmen op olie druk dat remd heel goed alleen slijten die blokjes wat sneller staat het op een moby nee ,
Moet het goed remmen en doet het uiteindelijk er niet toe ja dan is het een oplossing , maar dan kan je ook schijfremmen nemmen

dirkvr
Berichten: 119
Lid geworden op: 07 jun 2021, 16:07
Woonplaats: Hechtel België

Re: Project N40 LR

Ongelezen bericht door dirkvr » 26 aug 2021, 23:20

PantinNL schreef:
25 aug 2021, 14:39


@Dirkvr
Hallo Dirk,
Een AV89 is een erg leuke en geschikte brommer voor een lange tocht. De AV65 zonder variateur is wat minder geschikt als je kiest voor een gebied met steile heuvels. As. zondag is in (Neer-) Pelt een oldtimerbeurs van Rusty Wheels. Als alles doorgaat kan ik wel wat toerboeken meenemen.
Laat even weten of je gaat, dan neem ik ze mee. Overigens woont vlak bij jou een andere mobylette-verzamelaar uit Eksel, die ik ook op die beurs verwacht.
Stuur me maar een PB of mailtje, dan geef ik mijn telefoonnummer wel door.


Groet,
Henk
Hoi Henk,

Ik ga er helaas niet kunnen zijn zondag. Bedankt voor je aanbod!

Plaats reactie