Hoogteslag verhelpen

Guitarman0512
Berichten: 87
Lid geworden op: 05 sep 2020, 19:34
Woonplaats: Amersfoort

Hoogteslag verhelpen

Ongelezen bericht door Guitarman0512 » 08 jan 2023, 21:18

Hoi,

De velgen van mijn AV42 hebben aardig wat te verduren gehad in de jaren voor dat hij mijn eigendom werd. Zo zit er een hoogteslag in het achterwiel. Valt dit er op de gebruikelijke manier uit te halen, of riskeer ik beschadigingen door de spaken anders te spannen zoals je bij een fiets zou doen?

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3891
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Hoogteslag verhelpen

Ongelezen bericht door Lolle » 08 jan 2023, 22:19

hoogteslag, ik neem aan dat je bedoeld dat de as niet in de midden zit. ik neem aan dat dit gewoon verkeerd gespaakt is, geloof niet dat spaken korter of langer worden. afspannen en opnieuw spaken zou ik zeggen.

Guitarman0512
Berichten: 87
Lid geworden op: 05 sep 2020, 19:34
Woonplaats: Amersfoort

Re: Hoogteslag verhelpen

Ongelezen bericht door Guitarman0512 » 08 jan 2023, 23:35

Niet helemaal, ik bedoel dat tijdens het rijden het achterwiel een "deuk" lijkt te hebben, alsof de velg niet helemaal rond lijkt te zijn. Dit is wat de fietsenmaker in ieder geval aangaf toen ik hen om een diagnose vroeg. Volgens hen valt de boel niet te verstellen, maar het internet is daar nogal oneens mee afhankelijk an wie je het vraagt. Dus vandaar dat ik even op het forum de vraag stel.

Gebruikersavatar
mobydilz
Berichten: 1860
Lid geworden op: 15 jan 2013, 12:40
Locatie: zaltbommel

Re: Hoogteslag verhelpen

Ongelezen bericht door mobydilz » 09 jan 2023, 10:02

Zolang het om millimeters gaat is het te verhelpen maar een echte dut in het velg is kwalijk.

Voor je gaat stellen zorg, dat alle nippels gesmeerd zijn.
Dus wiel eruit, band eraf, velglint eraf en dan kruipolie of rijwielolie op de spaakuiteinden in de nippels.
Weekje laten intrekken en voorzichtig kijken of ze gangbaar zijn.

Niet alleen de te hoge delen van de velg omlaagdraaien, maar ook de te lage delen losdraaien.
Check ook of de spaken een globaal verrgelijkbare spanning of strakheid hebben.
Eén strakke spaak tussen een stel losse gaat er onherroepelijk aan.
( Op een fiets dit hoor je ook tijdens het rijden; de nippels knersen dan in de velg )

Gevoel is belangrijk.
Zelfs met enige ervaring heb ik met 28 spaaks vouwfietswieltjes best moeite gehand om ze OK te krijgen.

Gebruikersavatar
wimv8
Berichten: 575
Lid geworden op: 15 dec 2018, 13:46
Woonplaats: castricum

Re: Hoogteslag verhelpen

Ongelezen bericht door wimv8 » 09 jan 2023, 10:26

Guitarman0512 schreef:
08 jan 2023, 23:35

Niet helemaal, ik bedoel dat tijdens het rijden het achterwiel een "deuk" lijkt te hebben, alsof de velg niet helemaal rond lijkt te zijn.

Dit is wat de fietsenmaker in ieder geval aangaf toen ik hen om een diagnose vroeg.

Volgens hen valt de boel niet te verstellen, maar het internet is daar nogal oneens mee afhankelijk an wie je het vraagt.
Dus vandaar dat ik even op het forum de vraag stel.


1. Forum is ook internet ;)

Een velgdeuk gaat er met spaken niet uit, een spaak trekt, maar duwt niet ;)

De fietsenmaker zei het al.


Gr. Wim.

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3891
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Hoogteslag verhelpen

Ongelezen bericht door Lolle » 09 jan 2023, 11:35

Als het een zichtbare beschadiging is krijg je hem er niet uit. Gewoon proberen, en zoals dilz zegt alles losgooien en gewoon opnieuw spaken. Als de spaken erg vast zitten kun je beter nieuwe spaken nemen.
Maar hoe groot is de afwijking en zit die in de velg of de band. De nieuwe banden uit het verre oosten laten ook te wensen over.

Guitarman0512
Berichten: 87
Lid geworden op: 05 sep 2020, 19:34
Woonplaats: Amersfoort

Re: Hoogteslag verhelpen

Ongelezen bericht door Guitarman0512 » 09 jan 2023, 13:33

Het is echt wel een zichtbare beschadiging ben ik bang. Is er echt geen partij die hem nog zou kunnen redden? Ik wil hem zo oorspronkelijk mogelijk houden aangezien de rest van de brommer echt nog in hele mooie staat is.

Mocht dit niet het geval zijn, waar zou ik een nieuw achterwiel het beste vandaan kunnen halen? De meesten die op Marktplaats enzo staan zien er uit alsof ze bij de minste aanraken in stof uiteen vallen.

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Hoogteslag verhelpen

Ongelezen bericht door AGB » 09 jan 2023, 14:12

Plaats een of meerdere foto's van de beschadiging , er zijn wel een paar handige forum leden die best wel wat kunnen maken
In dien het ja is , dan wiel in de auto en er heen gaan , is de beschadiging te erg dan een nieuwe velg er op er zijn daar adressen voor ,
Adressen zijn wel vaker genoemd op het forum ,

Guitarman0512
Berichten: 87
Lid geworden op: 05 sep 2020, 19:34
Woonplaats: Amersfoort

Re: Hoogteslag verhelpen

Ongelezen bericht door Guitarman0512 » 09 jan 2023, 14:59

Zal ergens komende week even wat fotootjes uploaden, ben nu niet in de gelegenheid. Bedankt voor alle hulp alvast.

Gebruikersavatar
australman
Berichten: 1278
Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
Locatie: oostwold oldambt

Re: Hoogteslag verhelpen

Ongelezen bericht door australman » 09 jan 2023, 17:10

Een deuk in een velg kun je er met een serieuze hamer (1500 gram) redelijk uit slaan.Kost je geheid enkele spaken en echt mooier
wordt hij er niet van,wel ronder.Een helper is handig.

Hans

Gebruikersavatar
wimv8
Berichten: 575
Lid geworden op: 15 dec 2018, 13:46
Woonplaats: castricum

Re: Hoogteslag verhelpen

Ongelezen bericht door wimv8 » 09 jan 2023, 17:48

Guitarman0512 schreef:
09 jan 2023, 13:33

Het is echt wel een zichtbare beschadiging ben ik bang.


Foto's :?:


Gr. Wim.

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3891
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Hoogteslag verhelpen

Ongelezen bericht door Lolle » 09 jan 2023, 17:57

Nieuwe spaken en velg bestellen bij Ruiter in Raalte. En nieuwe er in zetten. Zo zou ik het doen. Wel het zelfde type velg kiezen natuurlijk en 36 gats.

paulmz
Berichten: 1722
Lid geworden op: 27 sep 2015, 20:17
Locatie: De Krim

Re: Hoogteslag verhelpen

Ongelezen bericht door paulmz » 09 jan 2023, 18:35

Je woont in Amersfoort, zou je ook ff bij vlechtservice in Utrecht langs kunnen gaan.
Een deuk in een velg krijg je er bijna nooit onzichtbaar uit en we hoeven er echt geen foto van te zien, al die foto,s belast alleen maar het forum.
Ja er zijn er hier die overal een foto van willen plaatsen,zeker nix anders te doen.

Paul

Gebruikersavatar
wimv8
Berichten: 575
Lid geworden op: 15 dec 2018, 13:46
Woonplaats: castricum

Re: Hoogteslag verhelpen

Ongelezen bericht door wimv8 » 09 jan 2023, 19:10

paulmz schreef:
09 jan 2023, 18:35

we hoeven er echt geen foto van te zien, al die foto,s belast alleen maar het forum.
Ja er zijn er hier die overal een foto van willen plaatsen,
zeker nix anders te doen.

Paul

:shock: :thumbdown: :clap:


Gr. Wim.

Plaats reactie