Niet goed functionerende trommelremmen

bessels
Berichten: 163
Lid geworden op: 06 feb 2011, 22:15
Woonplaats: Ugchelen Nederland
Locatie: ugchelen [apeldoorn]

Re: Niet goed functionerende trommelremmen

Ongelezen bericht door bessels » 26 feb 2023, 22:33

Voordat je de naven in spaakt eerst de trommels bekijken of deze wel goed rond zijn, anders op de draaibank uitdraaien tot ze rond zijn.
Dan de remschoenen verzolen met een wat dikkere voering, deze op de ankerplaat monteren en dan zo afdraaien dat ze net in de trommel passen !
Als je dan het wiel later in gespaakt en gemonteerd hebt er me gaan rijden en een paar keer flink remmen of laten slepen[aanlopen]dan alles demonteren en kijken of de voering overal aangelopen heeft ,heeft deze nog hoge aanloop plekken deze voorzichtig wegschuren tot ze overal gelijk aangrijpen dit is even wat werk maar dan remt het ook !
Dit deden we vroeger ook met nieuwe zuigers, vooral in onze crossers en racers, monteren, even mee trainen ,los halen aanloop plekjes voorzichtig weg halen en crossen of racen maar meest al zonder problemen van vastlopen !
gr bessels

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Niet goed functionerende trommelremmen

Ongelezen bericht door Franky » 26 feb 2023, 22:44

Het bedrijf dat ze heeft verzoold heeft ze al helemaal netjes pas gemaakt. Ik moest het wiel daar ook achterlaten zodat ze het goed konden doen. Misschien niet perfect maar dat slijt vanzelf wel in. Het feit dat ze al zo goed remmen meteen na monteren geeft wel aan dat ze behoorlijk netjes zijn.

Ik had zelf de trommels al gecontroleerd op ovaalheid. Dit is niet het geval. Of nouja, altijd wel iets natuurlijk maar heel minimaal.
De trommelrem voor die erop zat toen ik hem kocht was heel erg ovaal. Ik ken de problematiek.

Gebruikersavatar
mobydilz
Berichten: 1860
Lid geworden op: 15 jan 2013, 12:40
Locatie: zaltbommel

Re: Niet goed functionerende trommelremmen

Ongelezen bericht door mobydilz » 27 feb 2023, 16:29

Met Sachs fiets-trommelremmen hebben 2 fietsen bij ons thuis een heel verschil in remmen.
De oude remt goed en nieuwere duidelijk minder.
Vraag me af of dat een kwestie is van asbest-voeringen of niet.
De maten van de trommels zijn vrijwel identiek.
gr jed

Plaats reactie