Niet goed functionerende trommelremmen

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Niet goed functionerende trommelremmen

Ongelezen bericht door Franky » 21 jan 2023, 21:06

Ik heb jullie advies weer eens nodig.

Ik heb een vreemd probleem. Mijn trommelremmen op mijn 99z doen het niet erg goed. Eerst had ik nog de hoop dat dit wel beter zou gaan worden. Nu is wel duidelijk dat dit niet meer gaat gebeuren. Laatst een noodstop moeten maken door een fout van een automobilist. Gelukkig had de automobilist zijn fout door want ik vloog vrolijk langs die auto met mijn remmen heel hard ingetrokken. Sinds dien heb ik de bromfiets een rijverbod opgelegd.

Er zit een 100mm trommelrem voor en 115mm achter. De achterrem is redelijk, zou je meer van mogen verwachten..... De voorrem is slecht. Dat laatste snap ik niet. Mijn AV50 heeft dankzij wat gehobby van mij ook een 100mm voorrem. Dat ding is ongelooflijk sterk! Daar wordt je zelfs bang van. Zelfde remblokken. Waarom werkt de ene trommelrem wel goed en de andere niet? De trommels zijn niet ovaal. Er zitten wel kleine roestputjes in, maar niets heel gek.

Nou is die 99z niet licht. Hij haalt de 75kg wel. Natuurlijk remt dat minder goed, maar hij moet wel goed gaan remmen!

Wat zouden jullie doen?

Foto's komen nog, hoop ik. De sftp server van XS4all werkt niet meer zoals vroeger.

JanmobyEvert
Berichten: 1987
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Niet goed functionerende trommelremmen

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 21 jan 2023, 21:17

Ik zou er nieuwe wat zachtere voering op(laten)zetten.

Bij mijn sp93 met 100 mm remtrommels kun je de hevel tussen de remschoenen op twee manieren monteren (halve slag draaien)Een wat rondere kant voor vloeiend doseren en minder krachtig remmen en de andere kant is het wat hoekig en daardoor meer agressief en dus veel directer en harder remmen.

loe
Berichten: 2635
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Niet goed functionerende trommelremmen

Ongelezen bericht door loe » 21 jan 2023, 21:41

Waarschijnlijk raken de schoenen niet de complete trommel.
Ik ga er ff vanuit dat de remschoenen en trommel schoon en ontvet zijn.
Je kunt dit makkelijk controleren en verhelpen door met dubbelzijdige plakband een stuk schuurpapier in de trommel te plakken.
Dan de rem anker er weer in en flink draaien en remmen.
Je ziet direct of die wel of niet goed is,.
Zo niet, dan nog ff doorgaan totdat ze goed op elkaar zijn ingesleten.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Niet goed functionerende trommelremmen

Ongelezen bericht door Franky » 21 jan 2023, 21:47

JanmobyEvert schreef:
21 jan 2023, 21:17
Ik zou er nieuwe wat zachtere voering op(laten)zetten.

Bij mijn sp93 met 100 mm remtrommels kun je de hevel tussen de remschoenen op twee manieren monteren (halve slag draaien)Een wat rondere kant voor vloeiend doseren en minder krachtig remmen en de andere kant is het wat hoekig en daardoor meer agressief en dus veel directer en harder remmen.
Ik vroeg me inderdaad al af of ik de voeringen niet moet laten vervangen.
Die tip met die hevel is wel bizar. Ik ging er vanuit dat dit symmetrisch was. Ik vraag me af hoeveel dit uit gaat maken aangezien het niet om doseren gaat maar echt om noodstops. Om een idee te geven hoe hard ik al aan die remmen aan het trekken was, de achterrem kabel heb ik gewoon doormidden getrokken :shock: Dat was al voor die noodstop die ik hier omschreef. Toen had ik het er al niet zo op.

@ Loe
Remmen zijn reeds ingesleten. De remkracht is zelfs af aan het nemen. Vind ik ook zo bizar.

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3889
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Niet goed functionerende trommelremmen

Ongelezen bericht door Lolle » 21 jan 2023, 21:58

Zijn de remmen ook te heet geweest en verbrand?

loe
Berichten: 2635
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Niet goed functionerende trommelremmen

Ongelezen bericht door loe » 21 jan 2023, 22:56

Inderdaad lolle, ook nog een mogelijkheid,
Van die keiharde remschoenen, helemaal verglaasd,.
Als het toch al ruk is kun je nog voor een optie gaan om in de breedte een aantal inkepingen te maken.een stuk of 3 /4v
Met een driehoek vijl of zoiets.
Die sleufjes voeren de warmte beter af
De rem moet z'n warmte kwijt anders remt die niet,
Gezien op moby rebel of hoe de gast ook heet,

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Niet goed functionerende trommelremmen

Ongelezen bericht door Franky » 22 jan 2023, 10:26

Lolle schreef:
21 jan 2023, 21:58
Zijn de remmen ook te heet geweest en verbrand?
In NL? Dat zou bizar zijn. Ik zie er weinig aan. Heb ze ook al eens licht opgeschuurd. Helpt allemaal niets.

Waar zou je er nieuw materiaal op kunnen laten zetten?

paulmz
Berichten: 1721
Lid geworden op: 27 sep 2015, 20:17
Locatie: De Krim

Re: Niet goed functionerende trommelremmen

Ongelezen bericht door paulmz » 22 jan 2023, 10:52

Franky schreef:
22 jan 2023, 10:26


Waar zou je er nieuw materiaal op kunnen laten zetten?
Ik heb dat (ook voor Australman) al div. keren laten doen bij Vekoma in Lemelerveld.
Weet ook dat Jan Evert het laatst zelf heeft gedaan.

Waar ik overigens niemand over hoor is het centreren van de schoenen.
Bij ik meen Kreidler zit daar een voorziening voor, zonder voorziening is er wel wat te halen, door als je het wiel vast zet in de vork dit met aangetrokken rem te doen.

Paul

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Niet goed functionerende trommelremmen

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 22 jan 2023, 10:55

Het beste lijkt mij nieuwe remblokken. Vermoedelijk hier, hebben een enorme sortering: https://www.loefbromfietsen.nl/nl

Gebruikersavatar
wimv8
Berichten: 575
Lid geworden op: 15 dec 2018, 13:46
Woonplaats: castricum

Re: Niet goed functionerende trommelremmen

Ongelezen bericht door wimv8 » 22 jan 2023, 11:52

Ik zie daar maar één setje.
https://www.singa.nl/nl/search?q=mobylette&cats=19


Doe eens foto's van de ankerplaat, binnen en buitenklant?


Gr. Wim.

Wijnand
Berichten: 198
Lid geworden op: 07 mar 2011, 15:10
Woonplaats: Hoogkarspel
Locatie: West Friesland

Re: Niet goed functionerende trommelremmen

Ongelezen bericht door Wijnand » 22 jan 2023, 18:01

Al gedacht aan de stand van de remhevel ? Deze dient bij aangetrokken kabel haaks op de kabel te staan. Dikwijls is de hevel ten opzichte van de remsleutel verstelbaar.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Niet goed functionerende trommelremmen

Ongelezen bericht door Franky » 22 jan 2023, 20:57

@ Paul
Dank je voor de tip omtrent dat bedrijf. :thumbup: Dat wordt een stukje rijden.
Hele goede tip trouwens omtrent het monteren van die remmen. Dat je dat met ingetrokken rem moet doen. Dit heb ik jaren geleden ook al bedacht en doe dit dan ook al lange tijd.

@Groenekan
Ik wil er om wedden dat op zijn minst die achterrem erg moeilijk vindbaar is. Ik denk dat opnieuw bekleden van de huidige schoenen met meeste kans op succes heeft. Ook omdat het materiaal wat er nu op zit niet versleten is ofzo. Het werkt gewoon niet lekker om een of andere rede.

@Wijnand
Ik zal als ik de wielen eraf haal er nog eens naar kijken. Het zou me verbazen als ik daar een fout mee gemaakt heb. Volgens mij is die hevel enkel in stappen van 90 graden te verzetten dus dat kan je haast niet fout doen. Zonet in de handleiding gekeken. Inderdaad verstelbaar in stappen van 90 graden. Dat zal het niet zijn.

Nog even een gek idee hè. Een grotere trommelrem voor zou ook niet gek zijn. Die is vast niet te vinden binnen ons merk of wel :mrgreen: Mijn kilometerteller aandrijving moet er nog wel op passen.

Edit: Foto's plaatsen wil nog even niet lukken om technische redenen. Al zal ik geen foto's van het binnenwerk hebben. De wielen zijn nu nog gemonteerd.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Niet goed functionerende trommelremmen

Ongelezen bericht door Franky » 22 jan 2023, 21:18

Technische problemen met foto's hosten zijn opgelost. Hier wat algemene foto's
Afbeelding
Oude foto voordat buddyseat erop zat

Trommelrem achter
Afbeelding

Trommelrem voor
Afbeelding

Zoals gezegd, (nog) geen goede foto's van de trommelrem en zijn binnenwerk. Waarom wil je die eigenlijk graag zien?

Gebruikersavatar
wimv8
Berichten: 575
Lid geworden op: 15 dec 2018, 13:46
Woonplaats: castricum

Re: Niet goed functionerende trommelremmen

Ongelezen bericht door wimv8 » 22 jan 2023, 21:31

Ik zou wel eens een close upfoto van de rechterkant
voorzijde willen zien. Ivm hevel.

Gr. Wim.

Gebruikersavatar
wimv8
Berichten: 575
Lid geworden op: 15 dec 2018, 13:46
Woonplaats: castricum

Re: Niet goed functionerende trommelremmen

Ongelezen bericht door wimv8 » 22 jan 2023, 22:19

Ik heb m al gevonden denk ik, ergens van t net geplukt,
mobylette 99z.jpg


Ik zie een ovaal plaatje, kans dat dit een zelfcentrerend plaatje is waar de remsleutel in draait,
mobylette 99z 2.jpg


Dat plaatje beweegt, dus met de remsleutelas(groen) en al, omhoog en omlaag om de segmenten constant te centreren,
het ovaal plaatje schuift langs het vaste punt(blauw).
Dus het gat voor de remsleutelas in de remankerplaat is uiteraard ovaal.
mobylette 99z 3.jpg

Dit plaatje zit vaak vast, maak dat zeer goed schoon en gangbaar als nodig.
Vet het niet in, dan komt er weer vuil in plakken. Het moet droog lekker soepel schuiven.

Pag 1 schrijf ik er ook over op een bromforum. Met wat foto's van een zelfcentrerende rem.
https://www.oudebrommers.eu/phpbb/viewtopic.php?t=13431


Gr. Wim.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

JanmobyEvert
Berichten: 1987
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Niet goed functionerende trommelremmen

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 22 jan 2023, 23:09

Wim ik weet niet waar jij je wijsheid vandaan haalt maar volgens mij zijn dit de originele remankerplaten en die lijken totaal niet op de plaatjes van jou.
Zit niks zelfcentrerend bij…

Als je de remmen perfect wilt hebben moet je ze naar Vecoma/Rekos oid brengen. De trommel én de voering, dan maken ze de voering precies pas aan de trommel zodat de voering de hele trommel raakt. En kies dan ook een zachte voering slijt iets sneller maar remt beter.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Niet goed functionerende trommelremmen

Ongelezen bericht door Franky » 23 jan 2023, 19:58

Hierbij dan de plaatjes.
Afbeelding

Afbeelding

Het is inderdaad zoals Jan Evert zegt. Die zelfafstellende trommelremmen heb ik nog nooit gezien. Wel leuk om wat plaatjes van te hebben :thumbup: Weer wat geleerd.

Gebruikersavatar
wimv8
Berichten: 575
Lid geworden op: 15 dec 2018, 13:46
Woonplaats: castricum

Re: Niet goed functionerende trommelremmen

Ongelezen bericht door wimv8 » 23 jan 2023, 22:10

Ja, ik zie t.
Jammer.

Die foto's van mij hierboven met wel de zelfcentrerende remschoenen zijn trouwens ook van een 99Z.

Anders maar ;) :
mobylette 99Z 4.jpg

Gr. Wim.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Niet goed functionerende trommelremmen

Ongelezen bericht door Franky » 23 jan 2023, 22:19

Oké. Grappig.
Oorspronkelijk werden die 99z bromfietsen met een niet functionerende schijfrem geleverd :lol: Ik heb idee dat dat later niet meer gedaan werd maar zeker weten doe ik dat ook niet. Bij mij zat deze trommelrem erop. Als ik zo snel zie moet je voorvork ook anders zijn voor de schijfrem dus de kans is wel groot dat dit vanaf de fabriek al zo is. Mede omdat ik vaak een trommelrem zie op internet. Maar of ik de correcte heb weet ik ook niet. De foto van de handleiding hierboven is van een 99e. De 99z handleiding kent enkel de schijfrem.

paulmz
Berichten: 1721
Lid geworden op: 27 sep 2015, 20:17
Locatie: De Krim

Re: Niet goed functionerende trommelremmen

Ongelezen bericht door paulmz » 23 jan 2023, 22:25

wimv8 schreef:
23 jan 2023, 22:10


Anders maar ;) :

mobylette 99Z 4.jpg


Gr. Wim.
Er was bij mij een leraar op school die mij beschuldigde dat ik altijd het laatste woord moest hebben, nou ik ben hier op het forum dus royaal verslagen.
Maak het verhaal verder zelf af en kleur de plaatjes.

Paul

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Niet goed functionerende trommelremmen

Ongelezen bericht door Franky » 23 jan 2023, 22:28

Nou Wim, je hebt me wel op een mooi iets gewezen.
Ik ben wat op internet aan het struinen en kom inderdaad die trommelrem van jou diverse keren tegen op een 99z. Ook af en toe die van mij. Die van jou heeft vaak ook een bredere trommel. Is overigens ook een 100mm.
http://www.lesolex.com/catalogue/12032- ... leleu.html

Ik geloof dat dit in vraag in Frankrijk waard is. Voor dat je het weet zit er bij mij gewoon de verkeerde trommel op :lol:

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Niet goed functionerende trommelremmen

Ongelezen bericht door Franky » 02 feb 2023, 18:28

De reacties uit Frankrijk zijn binnen.
Ik heb een originele trommelrem :D
Meerdere mensen herkende het probleem van de slecht werkende trommelrem in het algemeen. Het frictiemateriaal kan heel slecht zijn.
Ik ga het frictiemateriaal laten vervangen :) Het kan even duren, maar ik laat jullie het resultaat weten.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Niet goed functionerende trommelremmen

Ongelezen bericht door Franky » 25 feb 2023, 17:48

Het duurde even, maar ik heb vandaag de eerste rit gereden met de nieuwe remvoeringen.
Ik heb de voeringen opnieuw laten verzolen bij Vekoma, zoals mij geadviseerd was. Koste me 20,- per voering.
Zo ziet het er nu uit.
Afbeelding

Afbeelding

Het is bijzonder spul die nieuwe voeringen. Ze maken geen schrapend geluid. Iets wat de vorige wel deden als je ze ietsje introk en de bromfiets vooruit duwde. De nieuwe voering is heel stil. De rem ervaring is een beetje vreemd. De hendel voelt vrij zacht en ik kan de remhendel dan ook erg ver door trekken. Ze moeten natuurlijk nog een beetje inslijten maar remmen doen ze nu al. Ik heb 1 remtest gedaan waarbij ik ze de remhendel niet zo hard en ver introk (wil ik nog niet doen) en dat remde behoorlijk hard. Aangenomen dat het nog iets beter gaan worden is dit helemaal perfect :thumbup:

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2400
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Niet goed functionerende trommelremmen

Ongelezen bericht door ruudk » 25 feb 2023, 18:39

Interessant, Frank!
Dat dat zoveel uitmaakt, had ik niet verwacht.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Niet goed functionerende trommelremmen

Ongelezen bericht door Franky » 25 feb 2023, 20:15

Er was ook iets heel raars aan de hand met die oude remschoenen. Voordat ik de wielen eruit haalde heb ik nog 1x gekeken of het echt wel nodig was. Met de voorrem vol ingetrokken, echt heel hard, duwde ik vrij gemakkelijk de bromfiets door de rem heen. :shock: De achterrem was iets beter maar met mij naast de bromfiets duwende kreeg ik het niet eens voor elkaar het wiel te blokkeren. Afremmen op de motor gaat heel hard bij deze bromfiets (je moet gas bijgeven bij een helling van 6% naar beneden anders komt je stil te staan :shock: ) dus je weet eigenlijk nooit hoeveel de remmen werkelijk doen. Dit heeft het probleem lang gemaskeerd aangezien je de remmen niet veel gebruikt. Ik heb even door de wijk gefietst en getest wat de remmen deden met de motor afgekoppeld. Dat was schrikbarend slecht. Gebeurde echt zowat niets.

Vandaag dezelfde fietstest gedaan. Ik lag bijna over mijn stuur toen ik de remmen introk. Het is wel even wennen. :mrgreen: Dus ja, nieuwe remschoenen doen erg veel, als je oude bagger zijn :P Dezelfde originele remschoenen zitten in mijn AV50 en die remt nog een stuk harder dan de 99z doet met de nieuwe schoenen. Die oude schoenen kunnen ook gewoon goed functioneren. Maar niet de gene die in die 99z zaten om een of andere reden.

Plaats reactie