AV50 Middenbok vreet zich een weg door het frame

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

AV50 Middenbok vreet zich een weg door het frame

Ongelezen bericht door Franky » 27 apr 2023, 15:53

Ik heb weer een fraaie.
Al jaren ben ik een reparatie uit aan het stellen. Helaas moet ik nu wel. Mijn middenbok komt steeds verder omhoog omdat het zich een weg door het frame slijt.

Zo hoort hij te staan.
Afbeelding

Die van mij staat ondertussen een stuk hoger waardoor de fietsketting op de middenbok ligt.

De hele aanslag constructie is ook weer erg primitief.
Afbeelding

Nou heb ik jaren geleden iemand gezien die een stuk op het frame had gelast en daar rubber stootblokken op gemonteerd had bij een AV50. Ik heb er toen geen foto van gemaakt helaas. Heeft iemand er een foto van? Zou leuk zijn. Ik heb wel een idee hoe ik het wel doen. Echter, beter goed afgekeken dan slecht bedacht :mrgreen:

Verder ben ik ook wel een beetje opzoek naar iemand die mij kan helpen. Dit vergt laswerk. Dat kan ik niet. :(

Edit:
Twee van dit soort eindstoppen toevoegen op een gezet beugeltje die aan het frame gelast zit zou wel mooi zijn.
Afbeelding

Afbeelding
https://www.maedler.nl/product/1643/162 ... -edelstahl

Gebruikersavatar
mobydilz
Berichten: 1860
Lid geworden op: 15 jan 2013, 12:40
Locatie: zaltbommel

Re: AV50 Middenbok vreet zich een weg door het frame

Ongelezen bericht door mobydilz » 28 apr 2023, 10:11

Ben onbekend met die moderne AV50 machientjes, maar worden de scharnierpunten ovaal door uitlubberen
of is het een kwestie van verslijtende aanslagpunten? (die soort hoekige zwaluwstaart)
gr jed

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: AV50 Middenbok vreet zich een weg door het frame

Ongelezen bericht door Franky » 28 apr 2023, 11:16

Beiden denk ik. Maar die zwaluwstaart is de hoofd oorzaak nu. De aanslag is de rand van een stuk plaatwerk. Die vreet ook de middenbok op. Die heb ik al eens op laten lassen aangezien er een groef in zat. Nu is het plaatwerk van het frame zelf weg aan het buigen.

Gebruikersavatar
wimv8
Berichten: 575
Lid geworden op: 15 dec 2018, 13:46
Woonplaats: castricum

Re: AV50 Middenbok vreet zich een weg door het frame

Ongelezen bericht door wimv8 » 28 apr 2023, 12:55

Kreidlerparts heeft ooit ook zoiets ontwikkeld als toevoeging op het ontwerp van Anton Kreidler.
Want het was een niet bestaand onderdeel: ;)

https://www.kreidlerparts.com/parts/37. ... -aan-frame


Gr. Wim.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: AV50 Middenbok vreet zich een weg door het frame

Ongelezen bericht door Franky » 28 apr 2023, 14:14

Zoiets ja. Wel slecht van Kreidler. Voor dat geld zou je een beter ontwerp mogen verwachten.

JanmobyEvert
Berichten: 1989
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: AV50 Middenbok vreet zich een weg door het frame

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 28 apr 2023, 18:16

Kun je onder die scherpe aanslagpunten geen stukje plat lassen. Zodat ie lager komt en meer oppervlakte heeft.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: AV50 Middenbok vreet zich een weg door het frame

Ongelezen bericht door Franky » 28 apr 2023, 19:19

Dat had ik als tijdelijke oplossing gedaan. Toen zat er een dik stuk staal op gelijmd met een lijmrups aan de onderzijde als aanslag. Heb ik heel wat jaren mee rond gereden. Het is echter ook als je het last niet zo'n beste oplossing. Je zou als aanslag sowieso liever geen staal op staal willen. Daarnaast zou het mooi zijn als de middenbok recht tegen een aanslag aanbeweegd. Niet er half langs glijd. Geometrisch klopt er niet veel van dit ontwerp. Je zou eigenlijk die zwaluwstaart een stukkie moeten verlengen richting het achterwiel. Dat klopt het geometrisch veel beter. Dat wil ik dan ook gaan proberen :)

Plaats reactie