Remmen AV50.

Combinette
Berichten: 214
Lid geworden op: 03 jan 2012, 15:52
Locatie: Arendonk (B)

Remmen AV50.

Ongelezen bericht door Combinette » 03 feb 2012, 12:52

Hallo,

Ik vind dat mijn AV50 niet optimaal remt, onlangs de remvoering en de trommels wat opgeschuurd maar het resultaat is niet erg verbluffend.
De remvoering is niet nieuw meer, maar nog niet op dus zou in principe nog voldoende moeten zijn.
De trommels zijn wel klein maar toch, ik schat dat ik bij 40 km/u zo'n 10-12 meter nodig heb om tot stilstand te komen en dat lijkt me onvoldoende.
Weet iemand hoe dit op te lossen is en hoe de remmen van een Mobylette in het algemeen zijn?

Groeten,

Roelant.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Remmen AV50.

Ongelezen bericht door Harrie » 03 feb 2012, 19:01

Beste combinette,
Kleine diameters, ovaal en vette remschoenen.....dat remt niet zo best.
Zorg voor goede remschoenen; zijn ze vettig ontvet ze dan met thinner.
Het beste is misschien nog wel de trommel wat uitdraaien. Soms kan dat niet en moet de stalen ring vervangen worden.
Meestal remt de brommer dan verbluffend goed. Ik heb ook zo'n brommer die op het achterwiel niet lekker remt.
Ik heb daar al de remschoenen van vervangen, maar het helpt niet echt.
Ik ga de naaf ontspaken en de remtrommel nadraaien.
Harrie

Combinette
Berichten: 214
Lid geworden op: 03 jan 2012, 15:52
Locatie: Arendonk (B)

Re: Remmen AV50.

Ongelezen bericht door Combinette » 03 feb 2012, 23:34

Hallo Harrie,

Dan zal ik betere maatregelen moeten gaan treffen, want een minimale rem vind ik maar niks.

Groeten,

Roelant.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Remmen AV50.

Ongelezen bericht door Franky » 05 feb 2012, 11:58

10-12 meter valt nog mee.
Toen ik mijn motorblok voor het eerst draaiend had, ben ik ook aan de slag gegaan met mijn remmen.
Ik heb ook van die mini trommelremmen erop zitten (AV50s).

Mijn remmen zijn nog goed in orde. Na een goede schoonmaakbeurt was ik instaat om van 45 naar 0 te gaan in een schokkende 6 meter! Dit hoop je nooit te hoeven doen in het echt. Als je nog eten in je maag had, is die er dan wel uit. Dit is dus van 45 naar 0 in 1 seconde!

Is overigens ook gevaarlijk. Mijn neef is met mijn mobylette gevallen omdat hij het durfde de rem aan te raken in een bocht. Hij ging direct onderuit. Ik val er nooit mee want ik weet hoe sterk de rem is.

Overigens ben ik nog bezig mijn rem nog sterker te maken. Dit omdat die kleine remmetjes hun remkracht heel snel verliezen naar een paar keer goed hard in de rem knijpen. Worden snel warm. Dus er moet maar een grotere trommelrem op.

Mijn moderne scooter (met schijfrem voor) gaat van 45 naar 0 in 10 meter. Die remweg van jou valt dus nog mee.
Harrie heeft de tips al getypt dus dat zal ik niet meer doen :)

Plaats reactie