Het is een lastig iets. Zoals ik al eerder typte zorgt een veel te grote condensator ervoor dat je helemaal geen vonk meer maakt. Hieruit kunnen we concluderen dat een te grote condensator capaciteit slecht is voor je vonk. De vraag is echter of elke condensator capaciteit slecht is voor je vonk. Ik denk van wel vanwege de volgende redenering.
Een bobine is een transformator. Een transformator werkt op het principe dat je een veranderd magneetveld moet hebben. Hoe sneller het magneetveld veranderd, deste hoger de spanning aan de andere zijde. Voor een goede vonk moet je daarom een zo snel mogelijk veranderd magneetveld hebben. Hiervoor wil je een zo snel mogelijk veranderde stroom hebben in je primaire spoel van de bobine. Daarvoor is een zo groot mogelijk piekspanning nodig vanuit de voedingsspoel. De condensator verlaagt deze spanning en pikt een stukje stroom in waardoor de verandering van magneetveld minder sterk is en je daarom een zwakkere vonk krijgt. Mijn verwachting is dan ook dat een condensator enkel een negatief effect heeft op de vonk en dat de enige reden dat hij erin zit is omdat de contactpunten traag openen.
In het verleden heb ik allemaal hoogspanningsgeneratoren gebouwd. Deze werken in zeker zin op dezelfde manier als bromfietsontstekingen. Ik maakte zelfs gebruik van bromfietsbobines in het begin. Echter, ik schakelde met mosfets of transistors i.p.v. contactpunten. Mosfets en transistors openen niet oneindig snel, maar wel gigantisch veek sneller dan contactpunten. Hierdoor maakte ik bij deze schakelingen geen gebruik van een condensator.
Dit is een heel oud filmpje van mijn van een bromfietsbobine geschakeld door een transistor.
https://www.youtube.com/watch?v=BgvBhH5BHfo
Dit is een veel verder gevorderde variant die gebruik maakt van een hoogspanningstrafo van een beeldbuis. Dit ik combinatie met een FM modulatie kan je muziek afspelen door de vonk heen. Wederom, geen condensatoren.
https://www.youtube.com/watch?v=Ox9d7JLDiHI&t=59s
De foto's blijven fantastisch

Als iemand trouwens een theorie heeft waarom een AV7 blok zonder condensator erg rauw klinkt hoor ik dat graag. Je kan zonder condensator rijden. Waarschijnlijk niet erg lang, maar het kan. De condensator is bij mij ooit losgeschoten. Mijn blok liep ineens heel rauw. Daar aan hoorde ik dat iets mis was.