Blijft niet lopen

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Blijft niet lopen

Ongelezen bericht door PantinNL » 03 dec 2021, 14:00

thom345 schreef:
03 dec 2021, 13:30

De meeste hebben de zelfde motor en tja je moet ergens beginnen hé daar leer je alleen maar van.
Dat klopt, maar door met een simpel model te beginnen voorkom je onnodige frustraties.

Gebruikersavatar
wimv8
Berichten: 575
Lid geworden op: 15 dec 2018, 13:46
Woonplaats: castricum

Re: Blijft niet lopen

Ongelezen bericht door wimv8 » 03 dec 2021, 14:11

thom345 schreef:
03 dec 2021, 13:27
Nu andere sproeiers er in gezet en hij loopt nu, alleen zodra hij koppelt heeft hij totaal geen vermogen, de teller is niet boven de 10 gekomen. Motor komt niet meer op toeren. Kan dat nog aan de carborateur liggen of moet ik richting compressie verlies denken of meschien de variateur.

Thomas.
Maar je weet zeker dat nu de juiste sproeier gemonteerd is?
Dus hij smoort absoluut niet, en viertakt ook niet?

Plaats anders eens een filmpje met knap geluid op YouTube en zet de link hier neer.
Kunnen we eens luisteren hoe die t doet, wat ie doet enz.
Dus vanaf het starten tm het wegrijden.


Gr. Wim.

thom345
Berichten: 66
Lid geworden op: 06 nov 2021, 21:28
Woonplaats: Heemskerk

Re: Blijft niet lopen

Ongelezen bericht door thom345 » 03 dec 2021, 14:17

thom345 schreef:
03 dec 2021, 13:27
Nu andere sproeiers er in gezet en hij loopt nu, alleen zodra hij koppelt heeft hij totaal geen vermogen, de teller is niet boven de 10 gekomen. Motor komt niet meer op toeren. Kan dat nog aan de carborateur liggen of moet ik richting compressie verlies denken of meschien de variateur.

Thomas.

Compleet vergeten dat de voor ontsteeking een factor is, trekt nu heerlijk op!

Gebruikersavatar
wimv8
Berichten: 575
Lid geworden op: 15 dec 2018, 13:46
Woonplaats: castricum

Re: Blijft niet lopen

Ongelezen bericht door wimv8 » 03 dec 2021, 15:19

Kijk eens aan.
Heel goed. :clap:

Nu lekker rijden en afwachten hoe de brommer is,
en zich houd.
Er komt vast nog wel iets boven water.
Dat hoort er nu eenmaal bij.
Kijk na een lang stuk volgas eens naar de kleur van de bougie.
Dat zegt iets over het mengsel(sproeier)

Gr. Wim.

thom345
Berichten: 66
Lid geworden op: 06 nov 2021, 21:28
Woonplaats: Heemskerk

Re: Blijft niet lopen

Ongelezen bericht door thom345 » 03 dec 2021, 15:57

wimv8 schreef:
03 dec 2021, 15:19
Kijk eens aan.
Heel goed. :clap:

Nu lekker rijden en afwachten hoe de brommer is,
en zich houd.
Er komt vast nog wel iets boven water.
Dat hoort er nu eenmaal bij.
Kijk na een lang stuk volgas eens naar de kleur van de bougie.
Dat zegt iets over het mengsel(sproeier)

Gr. Wim.
Dat is de hobby natuurlijk, zodra hij helemaal goed loopt zullen jullie hem wel is op een beurs of een tourrit zien :thumbup:

Thomas

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3890
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Blijft niet lopen

Ongelezen bericht door Lolle » 03 dec 2021, 18:35

Fijn dat het toch nog zo vlot voor elkaar is. Wat dat betreft heeft Henk gelijk om met iets eenvoudigs dat werkt te beginnen. Als je de basis goed onder de knie hebt kom je er vaak wel uit, maar bij een combinatie van storingen moet je alles 1 voor 1 uitsluiten.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Blijft niet lopen

Ongelezen bericht door MobyJoost » 03 dec 2021, 18:49

Dat is goed nieuws! Er is nog wel een heel erg belangrijk ding, waar je echt even wat aandacht moet besteden en dat is de boite relais, achter de motor. Het is een bak met tandwielen, waar de v-snaar van de motor naartoe gaat. Het is een bak, waarvoor nieuwe onderdelen erg zeldzaam zijn. En, als je ze al kan vinden, erg duur. Kijk, hoeveel olie er nog in zit (echt heel belangrijk) en ververs deze. Loopt deze bak zonder olie, of met te weinig, dan gaat hij erg gauw kapot en zit je met de gebakken, zoniet verbrandde, peren. Ik weet niet hoeveel olie van welke soort erin moet, want ik heb dit type niet, maar een ander op dit forum, zal het je kunnen vertellen. Dit is echt belangrijk, want kapot is kapot en dan is al je werk, tot nu toe, eigenlijk voor niets en dat zou heel zonde zijn.

Gebruikersavatar
wimv8
Berichten: 575
Lid geworden op: 15 dec 2018, 13:46
Woonplaats: castricum

Re: Blijft niet lopen

Ongelezen bericht door wimv8 » 03 dec 2021, 19:09

thom345 schreef:
03 dec 2021, 15:57
wimv8 schreef:
03 dec 2021, 15:19
Kijk eens aan.
Heel goed. :clap:

Nu lekker rijden en afwachten hoe de brommer is,
en zich houd.
Er komt vast nog wel iets boven water.
Dat hoort er nu eenmaal bij.
Kijk na een lang stuk volgas eens naar de kleur van de bougie.
Dat zegt iets over het mengsel(sproeier)

Gr. Wim.
Dat is de hobby natuurlijk, zodra hij helemaal goed loopt zullen jullie hem wel is op een beurs of een tourrit zien :thumbup:

Thomas

Als je af en toe een rondje castricum doet zie ik de moby vanzelf wel een keer voorbij komen 8-)


Gr. Wim.

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Blijft niet lopen

Ongelezen bericht door PantinNL » 03 dec 2021, 19:46

Hallo Joost,
Onder topic smering trapas is het oliebad en olie al behandeld (250cc)
Henk

thom345
Berichten: 66
Lid geworden op: 06 nov 2021, 21:28
Woonplaats: Heemskerk

Re: Blijft niet lopen

Ongelezen bericht door thom345 » 03 dec 2021, 19:55

MobyJoost schreef:
03 dec 2021, 18:49
Dat is goed nieuws! Er is nog wel een heel erg belangrijk ding, waar je echt even wat aandacht moet besteden en dat is de boite relais, achter de motor. Het is een bak met tandwielen, waar de v-snaar van de motor naartoe gaat. Het is een bak, waarvoor nieuwe onderdelen erg zeldzaam zijn. En, als je ze al kan vinden, erg duur. Kijk, hoeveel olie er nog in zit (echt heel belangrijk) en ververs deze. Loopt deze bak zonder olie, of met te weinig, dan gaat hij erg gauw kapot en zit je met de gebakken, zoniet verbrandde, peren. Ik weet niet hoeveel olie van welke soort erin moet, want ik heb dit type niet, maar een ander op dit forum, zal het je kunnen vertellen. Dit is echt belangrijk, want kapot is kapot en dan is al je werk, tot nu toe, eigenlijk voor niets en dat zou heel zonde zijn.
Hier is nieuwe olie in gegaan, helaas zat er vet in en heeel weinig dus hij heeft na genoeg droog gelopen. Soms bij het aantrappen voelt het alsof er een tantje over geslagen word maar heb verder geen last.wel een verbeterpuntje

thom345
Berichten: 66
Lid geworden op: 06 nov 2021, 21:28
Woonplaats: Heemskerk

Re: Blijft niet lopen

Ongelezen bericht door thom345 » 03 dec 2021, 19:59

Ik heb nu het probleem dat hij rijd, enkel stationair loopt hij niet. Enkel erg hoog. Met iets gas terug valt hij uit. Ik had begrepen dat dit een teken was dat hij de arm loopt maar tussen sproeier maar 54-56-60 merk ik weinig verchil op stationair. Heb de inlaat op lekken gecontroleerd met remmenreiniger maar merk niet dat het lek is

Moet ik naar een nog een andere sproeier maat of is er iets anders wat ik kan proberen?

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Blijft niet lopen

Ongelezen bericht door loe » 03 dec 2021, 20:16

Gewoon blijven proberen tot je de juiste hebt
Mijn idee is om de ori van die er in zat weer terug te plaatsen.
Een maatje groter of kleiner kan ook wel, maar dat is fine tunen.
De fabrikant heeft er niet zomaar een sproeier zus of zo in gemieterd maar eentje die een goede basis is.
Je zei zelf nadat je de voorontsteking had goed gezet dattie wel wilde rijden.
Dat was het euvel. Niet de carb

Gebruikersavatar
wimv8
Berichten: 575
Lid geworden op: 15 dec 2018, 13:46
Woonplaats: castricum

Re: Blijft niet lopen

Ongelezen bericht door wimv8 » 03 dec 2021, 20:17

Je kan steeds grotere sproeiers monteren tot hij viertakt en dan ga je een maatje terug(kleiner).

Gr. Wim.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Blijft niet lopen

Ongelezen bericht door Franky » 03 dec 2021, 20:37

thom345 schreef:
03 dec 2021, 19:59
Ik heb nu het probleem dat hij rijd, enkel stationair loopt hij niet. Enkel erg hoog. Met iets gas terug valt hij uit. Ik had begrepen dat dit een teken was dat hij de arm loopt maar tussen sproeier maar 54-56-60 merk ik weinig verchil op stationair. Heb de inlaat op lekken gecontroleerd met remmenreiniger maar merk niet dat het lek is

Moet ik naar een nog een andere sproeier maat of is er iets anders wat ik kan proberen?
Ik krijg het idee dat je stationair kanaal verstopt is bij je nieuwe carb. Ik zou daar toch eens goed naar kijken. Ik ken de SHA niet zo goed, maar ik vermoed dat er ergens een klein kanaaltje zit die gebruikt wordt als de gasschuif bijna helemaal dicht zit.
Dit los je niet op met sproeiers. Die hebben geen serieus invloed op stationair.

Ik rij zelf enkel op SHA's en ken het probleem helemaal niet. Die van jou is een echte merk versie hoop ik, en geen goedkope imitatie?

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Blijft niet lopen

Ongelezen bericht door AGB » 03 dec 2021, 21:20

Altijd de goede sproeier door de fabriek in de carburateur? Dat was bij mij dus ook niet het geval , lijkt mij ook moeilijk er zijn zo veel soorten
Brommers , en er is zo veel aan gesleuteld door de jaren heen,

Die tandwiel kast is wel een zorgenkindje die grote tandwielen zijn zeldzaam,
Zo ik weet zijn er op het forum een stuk of 3 leden die er nog een op rezerve hebben en heel zuinig op zijn,
Die tandwielen zijn ook moeilijk na te maken voor een hobbyist,
Nu er steeds meer leden kommen met zware mobylette is het misschien een iedee om deze tandwielen te laten maken
Bij een tandwielen fabriek , goedkoop zal het zeker niet zijn,
Hoe meer hoe goedkoper

thom345
Berichten: 66
Lid geworden op: 06 nov 2021, 21:28
Woonplaats: Heemskerk

Re: Blijft niet lopen

Ongelezen bericht door thom345 » 03 dec 2021, 22:18

Franky schreef:
03 dec 2021, 20:37
thom345 schreef:
03 dec 2021, 19:59
Ik heb nu het probleem dat hij rijd, enkel stationair loopt hij niet. Enkel erg hoog. Met iets gas terug valt hij uit. Ik had begrepen dat dit een teken was dat hij de arm loopt maar tussen sproeier maar 54-56-60 merk ik weinig verchil op stationair. Heb de inlaat op lekken gecontroleerd met remmenreiniger maar merk niet dat het lek is

Moet ik naar een nog een andere sproeier maat of is er iets anders wat ik kan proberen?
Ik krijg het idee dat je stationair kanaal verstopt is bij je nieuwe carb. Ik zou daar toch eens goed naar kijken. Ik ken de SHA niet zo goed, maar ik vermoed dat er ergens een klein kanaaltje zit die gebruikt wordt als de gasschuif bijna helemaal dicht zit.
Dit los je niet op met sproeiers. Die hebben geen serieus invloed op stationair.

Ik rij zelf enkel op SHA's en ken het probleem helemaal niet. Die van jou is een echte merk versie hoop ik, en geen goedkope imitatie?
Ik zal even kijken morgen, helaas is die van born to brom geen echte. Dat zie ik ook wel aan de kwaliteit maar ik zit ook gebonden aan een studenten bugedtje.

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Blijft niet lopen

Ongelezen bericht door PantinNL » 03 dec 2021, 22:21

Hallo AGB,
De tussentransmissie van de MobySport, SP98, D98 en S65TT (electronic) is een andere dan de bekende bak van AV92, 99Z, 99E, SP94TT en SP93.
De eerste bak heeft een hendel voor kickstart en is erg solide uitgevoerd. Deze transmissiebak is ook een stuk groter dan het latere type, waarop de kick-mogelijkheid ontbreekt.
Bakproblemen bij het eerste type komen nauwelijks voor. Bij het latere type zijn de tandwielen inderdaad weleens versleten door gebrek aan olie. Ook zijn de lagers weleens gaar met veel speling en lekkage bij de kettingwiel keerring (simmerring).
Jaren geleden trof je in Frankrijk nog allerlei bakken aan, maar de Fransen hebben hun erfgoed inmiddels ook ontdekt.
In het boek "La Mobylette Universelle" staat veel informatie over die bakken en zelfs foto's, die van Dick Kievits en mij afkomstig zijn.

Henk
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

mvb

Re: Blijft niet lopen

Ongelezen bericht door mvb » 03 dec 2021, 23:14

Blijven prachtige brommers... :D

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Blijft niet lopen

Ongelezen bericht door PantinNL » 04 dec 2021, 18:43

Hallo Marco,
De locatie blijft ook prachtig.
We zouden in dit hotel-restaurant overnachten in 2020 op doorreis naar Épernay.
Helaas kwam Corona om de hoek kijken. Ik had me al verheugd op de geweldige Franse keuken.
Wat is er nou mooier dan rijden met zo'n zware mobylette in Frankrijk.
Peter Langemeijer was er indertijd met zijn MobySport ook vaak bij.
Henk

thom345
Berichten: 66
Lid geworden op: 06 nov 2021, 21:28
Woonplaats: Heemskerk

Re: Blijft niet lopen

Ongelezen bericht door thom345 » 04 dec 2021, 19:45

Even de carborateur uit elkaar gehaald, de mengschroef is volgensmij inderdaad voor het stationair circuit. Er zit een veertje in en dat beweegt allemaal prima, alleen is de schroef zelf gewoon helemaal krom en het lijkt alsof hij helemaal niet aangesproken word, rommel dus.

Ik ga toch de oude carborateur proberen te redden en hem vast te maken aan de inlaat met wat kneedbaar staal. En anders toch maar kijken of ik een echte sha 15 ergens vandaan kan trekken.

D52tt
Berichten: 140
Lid geworden op: 16 aug 2020, 19:55
Woonplaats: Belgie

Re: Blijft niet lopen

Ongelezen bericht door D52tt » 04 dec 2021, 20:11

Goedkoop is bijna altijd duurkoop
En toch blijven de mensen die troep kopen.
Ik rij op mijn zware brommers met Delhorto en licht de 14mm in de kast.
Veel meer mogelijkheden om aan sproeiers te geraken en een lekker brommend geluid

Gr Polle

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Blijft niet lopen

Ongelezen bericht door loe » 04 dec 2021, 20:13

Er zit geen mengselschroef op een 15 15 sha.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Blijft niet lopen

Ongelezen bericht door Franky » 04 dec 2021, 20:47

Daar hoeft Loe helemaal gelijk in. De schroef duwt je gasschuif omhoog en bepaalt daarmee de laagste stand van de gasschuif. Dat is het enige dat het doet. Dat is dus niet het stationair kanaal waar ik over sprak.

Gebruikersavatar
wimv8
Berichten: 575
Lid geworden op: 15 dec 2018, 13:46
Woonplaats: castricum

Re: Blijft niet lopen

Ongelezen bericht door wimv8 » 04 dec 2021, 21:21

Hij moet gewoon de juiste sproeier nog vinden, wat ik al een aantal berichten geleden voorstelde.
Maar ja, zo blijf je wel lekker bezig ;)


Gr. Wim.

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Blijft niet lopen

Ongelezen bericht door loe » 04 dec 2021, 21:46

Inderdaad, hy moet nog ff wat sproeiers verzamelen.
En niet alleen de 60/65/70.
Maar juist de nummers die er tussen zitten.
Gewoon de 65 er weer in.
Kijken hoe die rijd.
1 maatje groter, wordt het slechter. Dan moet je kleiner gaan zoeken.
De sha is ook een tussenweg carb, een compromis tussen optrekken een topsnelheid.
Net zoals de gurtner. Maar de sha is toch wel wat beter en minder gevoelig.
Het mooiste is een carb met een gasnaald.
En ideaal zou er nog een mengselsproeier op zitten.
Maar die zit nie op de sha of gurt.
Dus roeien met de riemen die je hebt.
Dat is dus de reden dat de moby koud heerlijk fel en pittig is, omdat hy dan wat te arm staat.
Eenmaal warm is het felle wel weg. En staat hy wat te rijk.
Ik heb Kwa sproeier ook gekozen voor wat minder fel wegrijden en wat meer topsnelheid.
En geloof me, ik heb al van alles geprobeerd om de gurtner te perfectioneren.
Aankomend jaar ga ik serieus kijken of ik een kreidler bing 10 mm carbu kan plaatsen.
Dit in verband met de afstel mogelijkheden van de gasnaald.
Ik ben een beetje klaar met dat blubberige wegrijden

Plaats reactie