Wat doe ik niet goed?
Wat doe ik niet goed?
Mijn Kaptein Mobylette EEG wilde niet meer starten en had een slechte vonk. Hij had een interne bobine. Deze heb ik vervangen door een originele novi spoel en een externe (blauwe)bobine, besteld bij mobyletteselectparts. Ook de condensator en de bougie heb ik vernieuwd. Ik heb alles gemonteerd, de voorontsteking gezet op 2,5 mm en de bromfiets liep vervolgens prima. Ik heb er ruim 20 km mee gereden. De volgende dag heb ik de binnentrommel van de koppeling vernieuwd, omdat de oude veel rammelde. Vervolgens de bromfiets weer geprobeerd te starten. Nu loopt hij slecht of soms niet, vooral bij de lage toerentallen. Ik heb nog eens gekeken bij de ontsteking. ik het de ontstekingsspoel op de plek van de interne spoel gezet. had ik hem moeten verwisselen met de lichtspoel en hem onderin moeten monteren? De kabel van de spoel naar de bobine, etc is vrij dun, de kern is 1 mm. Is dat te dun. Of moet ik het probleem heel ergens anders zoeken, bij de carburateur? Bij de lange rit was de bougie lichtgrijs, dat zou kunnen betekenen dat ik met een iets te arm mengsel rijd. Ik rijd met super van Shell en als smering gebruik ik triboron.
- australman
- Berichten: 1291
- Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
- Locatie: oostwold oldambt
Re: Wat doe ik niet goed?
Loopt de binnentrommel wel goed vrij?
Hans
Hans
Re: Wat doe ik niet goed?
Ja, die loopt mooi vrij, en wat dat betreft zou het alleen maar beter moeten doen.
-
- Berichten: 2697
- Lid geworden op: 07 feb 2010, 12:58
- Woonplaats: ergens op de wereld
- Locatie: friesland
Re: Wat doe ik niet goed?
Ja waar zoeken
Kijk even of hij nog goed op tijd staat
Kan soms zo maar verlopen
Heb ik wel meegemaakt
Gr Harold
Kijk even of hij nog goed op tijd staat
Kan soms zo maar verlopen
Heb ik wel meegemaakt
Gr Harold
Re: Wat doe ik niet goed?
Als ik dat zo lees zou ik ook zeggen dat de ontsteking verlopen is
Re: Wat doe ik niet goed?
Hartelijk dank voor de adviezen. Ik ben maar eens met de voorontsteking aan het experimenteren gegaan. Ik heb hem op 2 mm gezet. De bromfiets startte nu, maar de bromfiets trok niet echt door. Een positieve ontwikkeling, dacht ik. Vervolgens heb ik hem op 2,2 mm gezet. Hij startte even, maar deed vervolgens niets meer. Ik controleerde opnieuw de voorontsteking. Nu bleek dat hij tot 0 mm was verlopen. De ontstekingsnok ziet er op zich prima uit en voordat ik het vliegwiel monteerde hem ik hem ook eerst nog met de rubberen hamer vastgetikt. Hoe kan ik het verlopen voorkomen?
-
- Berichten: 2697
- Lid geworden op: 07 feb 2010, 12:58
- Woonplaats: ergens op de wereld
- Locatie: friesland
Re: Wat doe ik niet goed?
Heb ik ook vaak meegemaakt
Goed ontvetten
Dan is het waarschijnlijk over
Gr Harold
Goed ontvetten
Dan is het waarschijnlijk over
Gr Harold
Re: Wat doe ik niet goed?
Ik heb een stukje dikwandige 1/2" verwarmingsbuis. Past mooi op de nok en het draadstuk past er mooi in. Een klap met de hamer er op en dan het vliegwiel monteren.
Re: Wat doe ik niet goed?
En wellicht de nok even met slijppasta inslijpen op de as. En vervolgens nok goed vastzetten met een tik en door de vliegwielmoer goed aan te draaien.
Re: Wat doe ik niet goed?
En niet met een rubberen hamer, maar met een nylon hamer, of een niet al te zware houten hamer tikken. De nok moet een scherper tikje krijgen. Metalen hamertje met hardhout blokje wil ook goed. Heb je wel eerst de opening van de puntjes goed afgesteld voordat je de voorontsteking afstelde? Dus niet andersom?
Re: Wat doe ik niet goed?
Ik doe het nu met een nylon hamer en een pijpsleutel. Ik heb het verschillende keren geprobeerd. Soms loopt hij langzaam goed, maar wil dan niet doortrekken. Ik ga er vanuit dat hij iets meer voorontsteking moet hebben, maar dan wil hij weer helemaal niet starten. Ik blijf proberen.
Vriendelijke groet,
Bert Veldhorst
Vriendelijke groet,
Bert Veldhorst
Re: Wat doe ik niet goed?
Woont er niet een forum lid in de buurt de wat kennes heeft van de moby die een keer mee kan kijken?
Een keer een sleuteldag/ middag zou ook handig zijn
Een keer een sleuteldag/ middag zou ook handig zijn
Re: Wat doe ik niet goed?
Ik kom er niet uit en kan inderdaad het beste op zoek gaan naar een forumlid, dat een beetje in de buurt woont. Ik woon in Harderwijk.
Bert Veldhorst
Bert Veldhorst
-
- Berichten: 2697
- Lid geworden op: 07 feb 2010, 12:58
- Woonplaats: ergens op de wereld
- Locatie: friesland
Re: Wat doe ik niet goed?
Bij nood kan je misschien naar het noorden dicht bij Leeuwarden af rijzen
Wil er zeker naar kijken
Maar iemand in de buurt is wel makkelijker
Gr Harold
Wil er zeker naar kijken
Maar iemand in de buurt is wel makkelijker
Gr Harold
Re: Wat doe ik niet goed?
Eindelijk heb ik het voor elkaar.
Het probleem zat hem voornamelijk in de ontsteking, maar ook in een door mij gemaakte fout in de carburateur. Ik heb een door Henk van Kessel gemaakte spoel geplaatst in plaats van de spoel (die volgens mobyletteselectparts origineel was). Daarnaast heb ik de contactpuntjes met korrel 800 licht geschuurd en een massakabel gemaakt van bobine naar cilindersteun. Toen had ik een goede vonk. Dit controleerde ik met een bougie waarvan ik de massaelektrode rechtop had gebogen. De bobine van mobyletteselectparts ( Bobine Vespa/piaggio/gilera/moby/enz origineel} is wel goed. Het enige probleem dat die heeft is zijn blauwe kleur. Ik zal hem nog een keer in de kleur van het frame of zwart spuiten.
De motor startte vervolgens, maar ik moest blijven choken, anders sloeg hij af. Blijkbaar zorgde de sproeier voor onvoldoende benzine. Daar zat mijn fout in. Eerder had ik ook de carburateur schoongemaakt. Ik dacht dat hij onderaan lekte en plaatste een ringetje op de sproeierbout. Dit ringetje had vervolgens de sproeier opening gedeeltelijk afgedekt, waardoor er onvoldoende benzine kon doorstromen. Toen ik het ringetje verwijderd had, liep hij prima, zowel stationair als hoog in de toeren. Hij trekt goed op, loopt tegen de 40 km. Harder wil ik ook niet met deze brommer, want voor zitten slechts velgremmen. Ik heb er een aantal ritjes meegemaakt en de rammels van nummerbord, voor- en achterspatbord eruit gehaald. Hij is klaar. Met dank aan Henk van Kessel en JanmobyEvert.
Het probleem zat hem voornamelijk in de ontsteking, maar ook in een door mij gemaakte fout in de carburateur. Ik heb een door Henk van Kessel gemaakte spoel geplaatst in plaats van de spoel (die volgens mobyletteselectparts origineel was). Daarnaast heb ik de contactpuntjes met korrel 800 licht geschuurd en een massakabel gemaakt van bobine naar cilindersteun. Toen had ik een goede vonk. Dit controleerde ik met een bougie waarvan ik de massaelektrode rechtop had gebogen. De bobine van mobyletteselectparts ( Bobine Vespa/piaggio/gilera/moby/enz origineel} is wel goed. Het enige probleem dat die heeft is zijn blauwe kleur. Ik zal hem nog een keer in de kleur van het frame of zwart spuiten.
De motor startte vervolgens, maar ik moest blijven choken, anders sloeg hij af. Blijkbaar zorgde de sproeier voor onvoldoende benzine. Daar zat mijn fout in. Eerder had ik ook de carburateur schoongemaakt. Ik dacht dat hij onderaan lekte en plaatste een ringetje op de sproeierbout. Dit ringetje had vervolgens de sproeier opening gedeeltelijk afgedekt, waardoor er onvoldoende benzine kon doorstromen. Toen ik het ringetje verwijderd had, liep hij prima, zowel stationair als hoog in de toeren. Hij trekt goed op, loopt tegen de 40 km. Harder wil ik ook niet met deze brommer, want voor zitten slechts velgremmen. Ik heb er een aantal ritjes meegemaakt en de rammels van nummerbord, voor- en achterspatbord eruit gehaald. Hij is klaar. Met dank aan Henk van Kessel en JanmobyEvert.
Re: Wat doe ik niet goed?
het is vaak zoeken en uitsluiten, uiteindelijk wint de doorzetter.
-
- Berichten: 2022
- Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
- Woonplaats: Wierden
- Locatie: Wierden
Re: Wat doe ik niet goed?
Geniet van het rijden!Veldhorst schreef: ↑14 jul 2022, 17:00Eindelijk heb ik het voor elkaar.
Het probleem zat hem voornamelijk in de ontsteking, maar ook in een door mij gemaakte fout in de carburateur. Ik heb een door Henk van Kessel gemaakte spoel geplaatst in plaats van de spoel (die volgens mobyletteselectparts origineel was). Daarnaast heb ik de contactpuntjes met korrel 800 licht geschuurd en een massakabel gemaakt van bobine naar cilindersteun. Toen had ik een goede vonk. Dit controleerde ik met een bougie waarvan ik de massaelektrode rechtop had gebogen. De bobine van mobyletteselectparts ( Bobine Vespa/piaggio/gilera/moby/enz origineel} is wel goed. Het enige probleem dat die heeft is zijn blauwe kleur. Ik zal hem nog een keer in de kleur van het frame of zwart spuiten.
De motor startte vervolgens, maar ik moest blijven choken, anders sloeg hij af. Blijkbaar zorgde de sproeier voor onvoldoende benzine. Daar zat mijn fout in. Eerder had ik ook de carburateur schoongemaakt. Ik dacht dat hij onderaan lekte en plaatste een ringetje op de sproeierbout. Dit ringetje had vervolgens de sproeier opening gedeeltelijk afgedekt, waardoor er onvoldoende benzine kon doorstromen. Toen ik het ringetje verwijderd had, liep hij prima, zowel stationair als hoog in de toeren. Hij trekt goed op, loopt tegen de 40 km. Harder wil ik ook niet met deze brommer, want voor zitten slechts velgremmen. Ik heb er een aantal ritjes meegemaakt en de rammels van nummerbord, voor- en achterspatbord eruit gehaald. Hij is klaar. Met dank aan Henk van Kessel en JanmobyEvert.
- australman
- Berichten: 1291
- Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
- Locatie: oostwold oldambt
Re: Wat doe ik niet goed?
Het voordeel met onduidelijke klachten,is dat je gedwongen wordt alles na te kijken.Als je uiteindelijk de fout hebt gevonden en je deze
hebt hersteld,is je brommer weer helemaal klaar voor jaren rijplezier.
Hans
hebt hersteld,is je brommer weer helemaal klaar voor jaren rijplezier.
Hans