carburateur alternatief

henksleuteld

carburateur alternatief

Ongelezen bericht door henksleuteld » 31 jul 2022, 22:00

Goedendag.
Het blokje van mn fiets o matic buisframe loopt op een Gurtner AR 8.7 525 L 5/64. Ik zou best eens een 10 mm carb willen proberen. Kijken hoe hij daar op loopt , en misschien is die flinke dip dan wat minder met wegrijden.
Ik heb hier een nieuwe 10 mm Gurtner maar die past er niet op, te brede luchtfilter geruiskap, die komt tegen het kettingschermpje aan.
Ik zoek dus een 10 mm carb met smallere luchtfilterkap waar een AV 7 blokje met oude ronde cilinder op loopt.
Weet iemand misschien een merk en type>
Groet, Henk J.

loe

Re: carburateur alternatief

Ongelezen bericht door loe » 31 jul 2022, 22:55

Een grotere carbu gaat de dip niet per se oplossen.
Het zit 'm in een aantal factoren, die je een voor een kan verbeteren en kijken of dat wat helpt.
En eerste kun je een kleinere sproeier proberen.
Ten tweede kun je de koppeling hamers lichter maken.
En de koppeling veertjes op de gaatjes zetten zodat hij maximale voorspanning heeft.
Alles moet soepel draaien en niks mag aanlopen.
Gewicht van de berijder is ook een factor.
Banden voldoende lucht in.
Uitlaatpoort en uitlaat brandschoon.
Ontsteking goed op tijd staat.
Een hoge drukkop plaatsen of de kop een mm afvlakken.
Alle kleine beetjes bij elkaar moet het goed komen.

ruudk

Ongelezen bericht door ruudk » 03 aug 2022, 10:19

Nog een klein puntje om desgewenst te testen: helpt een goede, voldoende dikke vlotterdeksel pakking tegen de dip bij het wegrijden? Je kunt mijn stukje over het opgeloste carburateur puzzeltje hierover even lezen, het lijkt wel wat op jouw probleem.
Sorry, ik heb geen alternatief voor de carburateur.
Groeten, Rudolf

brommerskieken

Ongelezen bericht door brommerskieken » 03 aug 2022, 15:20

Nu een hoge druk kop weet niet of deze voor dit model er zijn
Er zijn wel 10 mm carburateur met klein lucht filter
Heb ze wel eens gezien

Gr Harold

henksleuteld

Ongelezen bericht door henksleuteld » 10 aug 2022, 22:10

Nog een ritje gedaan naar een kameraad, 15 km en 15 terug. Toen ik daar wilde vertrekken wel een keer of 8 trappen voordat hij liep. Op de standaard naast de brommer uiteraard. Dat is niet ok. en ook die erge dip met wegrijden. Gewoon rijdend thuisgekomen maar iets is er aan de hand.
Thuis in de schuur eens gekeken en eigenlijk wist ik het niet meer. Vonk op tijd, bougie wordt nat. Na nog een startpoging hoorde ik toen de zuiger bijna stilstond een sisss. Hey, dat klopt niet. Er bleef maar een ding over en dat was de spruitstuk pakking. Die vervangen en hij start weer in 2 of 3 trapjes, loopt fijner en de dip is nagenoeg weg.
Maar het is nog niet helemaal ok. Tijdens de proefrit af en toe wat 4 takt momenten, van een seconde of zo maar loopt dan weer lekker door. Het gebeurt zowel bij half gas rijden als bij vol gas. En ook bij sproeier 19-18.5 en 18. Nu ben ik maar wat met de vlotterhoogte aan het proberen. Ik houd de kleur van de bougie ook in de gaten L 86 C . Loopt verder ook heel mooi stationair.
Ik heb nog een vraag over de voorontsteking. Waarom de voorontsteking van een FOM 2,8 is en veel andere blokjes 2,5. Het vliegwiel vond ik ook aardig warm.
Groet Henk J.

loe

Ongelezen bericht door loe » 10 aug 2022, 23:20

Je kunt ook de carbu een beetje naar rechts kantelen, dan staat die ook iets armer

brommerskieken

Ongelezen bericht door brommerskieken » 11 aug 2022, 08:37

Zet de onsteking maar op 2.5
Kan best
Heb ik ook
gewoon proberen waar die goed op loopt

Gr Harold

ruudk

Ongelezen bericht door ruudk » 11 aug 2022, 19:57

Volgens mij is de voorontsteking van AV7 blokjes tot een bepaald jaar 2,8 mm en daarna 2,5 mm. En FOM is van voor dat moment. Wat er precies veranderd is, weet ik niet.

Plaats reactie