Problemen met afstellen ontsteking na vervangen spoel
-
- Berichten: 81
- Lid geworden op: 05 sep 2020, 19:34
- Woonplaats: Amersfoort
Problemen met afstellen ontsteking na vervangen spoel
Hoi allemaal,
Even geleden heb ik de interne ontstekingsspoel van mijn AV42 met AV7 blok vervangen voor een nieuwe, omdat hij met de oude zodra hij warm liep afsloeg. Sindsdien heeft hij niet meer goed gelopen. Hij start slecht, heeft nauwelijks vermogen en slaat terug. Voor het vervangen van de spoel liep hij erg goed(afgezien van het afslaan bij warm lopen dus). Ik heb al meerdere keren de nok er af gehaald en opnieuw er op gezet (al heb ik niet helemaal het goede gereedschap voor het afstellen, dus ik vermoed dat hierbij iets fout gaat) en de puntafstand nagelopen. Verder heb ik de nok moeten vervangen omdat de oude zo moervast zat dat ik deze er af heb moeten slijpen. Ik zit hier nu al een maand mee te tobben en ik begin het een beetje zat te worden, dus ik vroeg mij af of iemand mij op afstand of desnoods fysiek kan helpen(regio Amersfoort). Trucjes en tips mogen ook!
Even geleden heb ik de interne ontstekingsspoel van mijn AV42 met AV7 blok vervangen voor een nieuwe, omdat hij met de oude zodra hij warm liep afsloeg. Sindsdien heeft hij niet meer goed gelopen. Hij start slecht, heeft nauwelijks vermogen en slaat terug. Voor het vervangen van de spoel liep hij erg goed(afgezien van het afslaan bij warm lopen dus). Ik heb al meerdere keren de nok er af gehaald en opnieuw er op gezet (al heb ik niet helemaal het goede gereedschap voor het afstellen, dus ik vermoed dat hierbij iets fout gaat) en de puntafstand nagelopen. Verder heb ik de nok moeten vervangen omdat de oude zo moervast zat dat ik deze er af heb moeten slijpen. Ik zit hier nu al een maand mee te tobben en ik begin het een beetje zat te worden, dus ik vroeg mij af of iemand mij op afstand of desnoods fysiek kan helpen(regio Amersfoort). Trucjes en tips mogen ook!
Re: Problemen met afstellen ontsteking na vervangen spoel
Je stelt eerst de punten af, op de hoogste stand van de nok.
Doe je met voelermaatjes,
Punten vast zetten en afblijven.
Daarna moet je de voorontsteking bepalen.
Dat gaat het best met een buzzeti
Die kun je instellen op een bepaalde hoogte waarop de punten moeten openen.
Het goedkoop en makkelijkst doe je een vloeitje tussen je punten.
En op het moment dat je het vloeitje tussen de punten uit kunt trekken is dat je vooronstekingmoment.
Door de nok te verdraaien zoek je het juiste moment op.
Als het dan goed is zet je de nok vast met een tikje, geen klap.
Van een kunstof hamer of houten hamer oid,
Als de nok mooi past om de as, is het niet eens nodig, dan druk je de vliegwiel er gewoon op en draait 'm vast,
Doe je met voelermaatjes,
Punten vast zetten en afblijven.
Daarna moet je de voorontsteking bepalen.
Dat gaat het best met een buzzeti
Die kun je instellen op een bepaalde hoogte waarop de punten moeten openen.
Het goedkoop en makkelijkst doe je een vloeitje tussen je punten.
En op het moment dat je het vloeitje tussen de punten uit kunt trekken is dat je vooronstekingmoment.
Door de nok te verdraaien zoek je het juiste moment op.
Als het dan goed is zet je de nok vast met een tikje, geen klap.
Van een kunstof hamer of houten hamer oid,
Als de nok mooi past om de as, is het niet eens nodig, dan druk je de vliegwiel er gewoon op en draait 'm vast,
Re: Problemen met afstellen ontsteking na vervangen spoel
Ipv eeb Buzetti kan je ook een schuifmaat gebruiken.
Als je toch denk dat je hem goed had afgesteld zou het wel eens kunnen dat je een nok voor een linksdraaiend blok erop gezet heb ipv rechtsdraaiend.
Paul
Als je toch denk dat je hem goed had afgesteld zou het wel eens kunnen dat je een nok voor een linksdraaiend blok erop gezet heb ipv rechtsdraaiend.
Paul
-
- Berichten: 81
- Lid geworden op: 05 sep 2020, 19:34
- Woonplaats: Amersfoort
Re: Problemen met afstellen ontsteking na vervangen spoel
Is er een makkelijke manier om snel te achterhalen of dit misschien het geval is?
Re: Problemen met afstellen ontsteking na vervangen spoel
Ja naast elkaar leggen, maar misschien kan iemand anders dit beter uitleggen.
Zit er ook wel eens mee te worstelen.
Paul
Zit er ook wel eens mee te worstelen.
Paul
Re: Problemen met afstellen ontsteking na vervangen spoel
Waar heb je die nok gekocht dan
-
- Berichten: 81
- Lid geworden op: 05 sep 2020, 19:34
- Woonplaats: Amersfoort
Re: Problemen met afstellen ontsteking na vervangen spoel
Dan is het vermoedelijk een rechtsdraaiennde want linksdraaiende zijn heel schaars.Guitarman0512 schreef: ↑29 mar 2023, 20:01Ik geloof via Born2Brom of Mobyletteselectparts. Het is al weer eventjes geleden dat ik hem heb gekocht.
Draai je bij het afstellen wel de goede kant op ?
Re: Problemen met afstellen ontsteking na vervangen spoel
Als je hem bij B2B heb gekocht, gooi hem dan maar weg.
Er is maar weinig wat past/deugt van die club.
Paul
Er is maar weinig wat past/deugt van die club.
Paul
-
- Berichten: 81
- Lid geworden op: 05 sep 2020, 19:34
- Woonplaats: Amersfoort
Re: Problemen met afstellen ontsteking na vervangen spoel
Ik geloof het wel? Gewoon met de draaiing van de motor mee toch? Welke kant zou ik op moeten draaien?GROENEKAN schreef: ↑29 mar 2023, 20:03Dan is het vermoedelijk een rechtsdraaiennde want linksdraaiende zijn heel schaars.Guitarman0512 schreef: ↑29 mar 2023, 20:01Ik geloof via Born2Brom of Mobyletteselectparts. Het is al weer eventjes geleden dat ik hem heb gekocht.
Draai je bij het afstellen wel de goede kant op ?
-
- Berichten: 81
- Lid geworden op: 05 sep 2020, 19:34
- Woonplaats: Amersfoort
Re: Problemen met afstellen ontsteking na vervangen spoel
B2b verkoopt niet alleen maar zooi.
Die nok zou best goed zijn.
En ja, rechtsdraaiend.
Inderdaad zoals de motor draait.
Rechts is niet voor iedereen dezelfde kant op.
Als mijn brommer maatje rechtsaf zegt gaat die links.
Die nok zou best goed zijn.
En ja, rechtsdraaiend.
Inderdaad zoals de motor draait.
Rechts is niet voor iedereen dezelfde kant op.
Als mijn brommer maatje rechtsaf zegt gaat die links.

-
- Berichten: 1852
- Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
- Woonplaats: Wierden
- Locatie: Wierden
Re: Problemen met afstellen ontsteking na vervangen spoel
Ja, kijken op de plek waar het nokje van de contactpunten contact met de nok maakt. Daar zit een verhoging waardoor de punten opengaan. Die verhoging heeft een steile/scherpe kant en een flauwe aflopende kant. Het is de bedoeling dat de steile kant de punten opent als je de goede kant op draait. De punten moeten snel open gaan en ze gaan langzaam dicht.Guitarman0512 schreef: ↑29 mar 2023, 16:05Is er een makkelijke manier om snel te achterhalen of dit misschien het geval is?
Rechtse nok voor een blok dat vooruit draait.
Linkse nok voor een FOM of een model met een boite relais blok draait achteruit
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Problemen met afstellen ontsteking na vervangen spoel
Wat staat er aan de binnenkant van je vliegwiel?
Als daar een 8 of C in staan, werkt dit niet goed met een nieuwe spoel. Die is veel dunner, en het magnetisme is dan 'te laag'.
Ik heb hetzelfde probleem gehad op mijn AV68.
De originele spoel is veel dikker dan de oude. Ik heb gewoon eentje 2de hands gekocht toen, vervangen, en reed meteen super goed.
Als daar een 8 of C in staan, werkt dit niet goed met een nieuwe spoel. Die is veel dunner, en het magnetisme is dan 'te laag'.
Ik heb hetzelfde probleem gehad op mijn AV68.
De originele spoel is veel dikker dan de oude. Ik heb gewoon eentje 2de hands gekocht toen, vervangen, en reed meteen super goed.