Pagina 3 van 3

Re: ontsteking opbouwen

Geplaatst: 28 feb 2021, 23:20
door henksleuteld
rsz_dscn1287.jpg

Re: ontsteking opbouwen

Geplaatst: 28 feb 2021, 23:59
door Lolle
Ja dat motortje ziet er strak uit, dan moet het ook werken. Als je van plan bent meer te sleutelen aan ontstekingen is een franky tool heel handig. het kan ook zonder maar werkt perfect. ik denk niet dat Frank er nog heeft liggen maar misschien is er 2e hands 1 te ritselen.

Re: ontsteking opbouwen

Geplaatst: 01 mar 2021, 11:12
door brommerskieken
Of een multimeter met door piep er op
Maar dat weet Henk wel
Weet niet hoe duur die zijn die van mij wel maar kan ook zo veel meer
Misschien kan je zo ook iets maken van een deur bel met travo

Gr Harold

Re: ontsteking opbouwen

Geplaatst: 01 mar 2021, 19:47
door Franky
Lolle schreef: ↑
28 feb 2021, 23:59
ik denk niet dat Frank er nog heeft liggen maar misschien is er 2e hands 1 te ritselen.
Ze zijn inderdaad uitverkocht op het moment. Ik moet weer een nieuwe batch maken maar kom er voorlopig niet aan toe :(

Re: ontsteking opbouwen

Geplaatst: 01 mar 2021, 20:17
door PantinNL
Hallo Henk

In mijn handleiding over ontsteking staat een schema met trafo en lampje.

De meeste mensen hebben thuis wel een oud voedingsapparaat/oplader liggen.
Dat werkt meestal ook prima.
testen_punten.jpg
Tijdens het testen van de ombouw hebben we gesteld dat er een minimale vonk van 6mm moet zijn. Met een testbougie waarvan de massa-elektrode geheel verticaal staat moet er dus gemakkelijk een vonk kunnen overspringen. Het systeem heeft dus een aardige overcapaciteit en dat is prettig, want dan blijft de motor constant arbeid leveren. Een bijkomend voordeel van de externe bobine-ontsteking is het feit dat je deze gemakkelijk kunt controleren als er een storing optreedt.

Je zet dan een 8 Volt wisselstroom van een beltransformator op een 8 Volts lampje en sluit parallel daarop aan:
1. De massa van de brommer;
2. De draad die van de onderbrekerpunten komt.

Door de voedingspoel gaat een stroom lopen en de spoel wordt magnetisch. Je merkt dat aan het trillen van het vliegwiel. De spoel is daarmee ook gecontroleerd op goede aan¬sluiting op de massa.
Als de onderbrekerpunten open staan, brandt de lamp zwak en als de punten sluiten dooft het lampje. Door de bougie te verwijderen, kun je de positie van de zuiger opmeten door het bougiegat met een schuifmaat of met een afstelkaliber. Nu kun je dus de voorontsteking controleren en ook of de punten wel genoeg sluitkracht hebben en dus contact maken.
Dit kan allemaal zonder het vliegwiel los te maken!
Mocht je de afstelling van de ontstekingsnok of punten toch willen veranderen, dan moet het vliegwiel los, maar bij de afstelling kunnen we weer gebruik maken van het lampje.
Groet,
Henk van Kessel

Re: ontsteking opbouwen

Geplaatst: 23 mar 2021, 14:33
door PantinNL
Onlangs hebben we nog aan het reserve motortje van Henk J. gesleuteld. Dat gaf toch nog problemen.
Bleek een kabel te dicht tegen de massa te liggen. Je moet netjes werken als het om kabels gaat,
Afgezien van versleten oud spul is kortsluiting t.g.v. de ligging van de draden of door mechanische slijtage een van de belangrijkste storingsoorzaken.
Ik ben daarom ook meer dan tevreden dat die bos draden tegenwoordig bij de onderbrekerpunten weg zijn.
Groet,
Henk