Koperen nippeltje met kogeltje.

Combinette
Berichten: 214
Lid geworden op: 03 jan 2012, 15:52
Locatie: Arendonk (B)

Koperen nippeltje met kogeltje.

Ongelezen bericht door Combinette » 28 feb 2012, 23:13

Hallo,

In de kruktap aan de koppelingskant zit een koperen nippeltje met een kogeltje erin gedraaid.
Waar is dat dingetje voor?
Inmiddels heb ik dat ding al naar de knoppen.... :oops: ..omdat ik de de koppeling eraf ging halen en met de poulietrekker dat ding geplet heb.
Hoe gebruiken jullie zo'n poulietrekker trouwens?
Om de draad op de kruktap niet te beschadigen heb ik dat nippeltje eruit gedraaid en toen een kogeltje (van een fiets) in de holling van de kruktap gelegd en vervolgens de trekker aangedraaid, werkte goed maar lijkt me niet de juiste manier.

Groeten,

Roelant.

MOTOBe
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 feb 2011, 02:51
Locatie: Antwerpen-België

Re: Koperen nippeltje met kogeltje.

Ongelezen bericht door MOTOBe » 29 feb 2012, 02:43

Beste Roelant,

Dit is, of beter dit was een smeernippel om de naaldlager van de koppeling te smeren.
Te verkijgen op beurzen/ bromfietszaken,wel opletten want Motobécane heeft hiervoor 2 versschillende afmetingen toegepast.

Kogel in tapgat is voor niets nodig, tenzij om de schroefdraad (nippelbevestiging) te beschadigen ! :mrgreen:
De trekker met een Bahco-sleutel ondersteunen tijdens gebruik (trekken).

Groet, jean

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Koperen nippeltje met kogeltje.

Ongelezen bericht door Franky » 29 feb 2012, 10:55

Niet helemaal waar. Mijn noktrekker heeft standaard zo'n kogeltje aan de bout zitten.
Mits de diameter van de kogel niet te klein is, beschadigd er niets.
Met mijn noktrekker is nog nooit wat stuk gegaan. En ik heb al heel wat losgedraaid.

Combinette
Berichten: 214
Lid geworden op: 03 jan 2012, 15:52
Locatie: Arendonk (B)

Re: Koperen nippeltje met kogeltje.

Ongelezen bericht door Combinette » 29 feb 2012, 23:42

@Jean, het leek bij nader inzien inderdaad op een smeernippel. :( maarja,ik heb er nog wel 1.

De kogel die ik erin gelegd had was uiteraard groot genoeg en beschadigd niets, mijn trekker van Zundapp heeft er een tapse punt aan zitten die in de "holling"van de kruktap valt.
De dit draadeind, bout (of hoe het ook heet) paste niet in de trekker van de Mobylette (grovere schroefdraad) dus zo'n kogel bood de uitkomst.
De trekker zonder kogel aandraaien was geen optie omdat de bout die op de kruktap komt even groot was als de kruktap zelf, dan zou ik de uitwendige draad beschadigd hebben, toch?

Groeten,

Roelant.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Koperen nippeltje met kogeltje.

Ongelezen bericht door MobyJoost » 01 mar 2012, 00:08

De draad van de kruktap is doorgaans zo afgeschuind, dat je wel iets heel raars moet doen, om die te beschadigen.

Combinette
Berichten: 214
Lid geworden op: 03 jan 2012, 15:52
Locatie: Arendonk (B)

Re: Koperen nippeltje met kogeltje.

Ongelezen bericht door Combinette » 03 mar 2012, 21:57

Hier een foto van mijn trekker en het kogeltje in de kruktap.

Groeten,

Roelant.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

MOTOBe
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 feb 2011, 02:51
Locatie: Antwerpen-België

Re: Koperen nippeltje met kogeltje.

Ongelezen bericht door MOTOBe » 07 mar 2012, 02:16

Beste Roelant,

Sorry, ik werd wel even misleid door je uitspraak: "kogeltje van een fiets in de......",maar de kogel was blijkbaar groot genoeg !
Maar zoals Joost , heb ik nooit een "tussenkogel" toegepast.
Een "Mobytrekker" met kogel (zoals Franky bezit) had ik nog niet gezien.
Meestal wordt dit wel toegepast op 2 of meerarmige trekkers, om het gereedschap te centeren tijdens het trekken, maar op onze "Mobytrekkers" gebeurt dit door het vastdraaien van de behuizing.

Groet,
jean

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Koperen nippeltje met kogeltje.

Ongelezen bericht door Franky » 07 mar 2012, 11:40

MOTOBe schreef:Een "Mobytrekker" met kogel (zoals Franky bezit) had ik nog niet gezien.
Dat ding heb ik voor 3 euro in Frankrijk gekocht bij een bromfietszaak. Ze hadden hem waarschijnlijk zelf niet meer nodig en daarom mocht hij weg.
Hij heeft helaas wel een nadeel. De spoed van de bout is nogal groot. Je moet dus veel kracht zetten. En dit lijdt weer tot een extra kracht waardoor de draad uit de ontstekingsnok getrokken kan worden.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Koperen nippeltje met kogeltje.

Ongelezen bericht door MobyJoost » 07 mar 2012, 12:00

Of je spoed nu groot of klein is, de kracht, nodig, om de nok los te krijgen, blijft even groot, dus ook de druk op de draad ook.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Koperen nippeltje met kogeltje.

Ongelezen bericht door Franky » 07 mar 2012, 13:05

Zou je denken hè. Is niet waar!
En waarom? Als ik met met volle gewicht op mijn noktrekker moet gaan hangen om hem rond te draaien, krijg je ook nog mijn gewicht op de draad erbij ;) Een manier om dit op te lossen is door de hefboom waarop je duwt (je steeksleutel) te verlengen. Daarmee neemt namelijk je eigen uit te oefenen kracht af. Het koppel blijft uiteraard wel hetzelfde.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Koperen nippeltje met kogeltje.

Ongelezen bericht door MobyJoost » 07 mar 2012, 17:36

Je moet nog maar eens diep nadenken over je krachtvectoren. Aan je trekker gaan hangen heeft geen zin en veroorzaakt allerlei krachten op plekken, war ze niet thuis horen. Ik heb nog nooit (zelfs niet bij de lastigste) de draad uit een nok getrokken, om dat ik de trekker draai en en er niet aan ga hangen. Dingen gaan over het algemeen kapot, omdat niet het juiste gereedschap wordt gebruikt, of het juiste gereedschap verkeerd wordt gebruikt.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Koperen nippeltje met kogeltje.

Ongelezen bericht door Franky » 07 mar 2012, 20:18

Ik ken alle krechtvectoren al lang van dat ding.
Wederom zeg ik, vanwege de grote spoed moet je enorm veel kracht uit oefenen. Dit kan je alleen doen door met je lichaamsgewicht op je twee steeksleutels te gaan duwen. Je bent als mens niet sterk genoeg om het anders te doen. Dit brengt helaas ook een ongewenste kracht op je noktrekker. En daarom is deze noktrekker niet ideaal.

Er zijn twee oplossingen
1. Noktrekker vervangen door een met een kleinere spoed
2. Een hefboom van 0.5 a 1 meter aan de steeksleutel vast te maken. Dan kan je de twee steeksleutels ook naar elkaar toe trekken (daar ben je anders bij lange na niet sterk genoeg voor) En dan ben je ook van je vervelende ongewenste kracht af.

Plaats reactie