Vlotter dekseltje krom
- Franky
- Berichten: 6198
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Vlotter dekseltje krom
Hoi
Ik ben bezig mijn carb eens netjes op te bouwen. Schoonmaken, kapotte pakkingen vervangen, etc.
Nou heb ik een nieuwe pakking geknipt voor mijn vlotter dekseltje. En dan valt het ineens erg op dat er een kier zit tussen de deksel en de carb. Na enig meet werk blijkt mijn vlotterdeksel een klein beetje krom te zijn.
Is dit normaal? Of heb ik weer eens een productiefout ontdekt.....
Ik ben bezig mijn carb eens netjes op te bouwen. Schoonmaken, kapotte pakkingen vervangen, etc.
Nou heb ik een nieuwe pakking geknipt voor mijn vlotter dekseltje. En dan valt het ineens erg op dat er een kier zit tussen de deksel en de carb. Na enig meet werk blijkt mijn vlotterdeksel een klein beetje krom te zijn.
Is dit normaal? Of heb ik weer eens een productiefout ontdekt.....
Re: Vlotter dekseltje krom
Ik heb nooit iets van dit systeem begrepen. De meeste deksels zijn krom. Oudere Gürtners hadden tenminste gewoon twee schroefjes, om het deksel vast te zetten. Je kan op je vingers natellen, dat dit gewoon niet goed kan sluiten.
Re: Vlotter dekseltje krom
Je hebt helemaal gelijk, Joost. Ik heb dit ook al minstens twee keer meegemaakt. Ik durf het dus wel een productiefoutje of -slordigheidje te noemen.
Groet,
Ruud
Groet,
Ruud
Re: Vlotter dekseltje krom
Het is gewoon een te ver doorgevoerde vereenvoudiging, waardoor er een systeem is ontstaan, dat niet meer doet, waar het voor bedacht is. Dus meer een ontwerpfout, dan een productiefout.
Re: Vlotter dekseltje krom
Inderdaad, Joost, dat is de beste omschrijving.
Gr. Ruud
Gr. Ruud
- Franky
- Berichten: 6198
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Vlotter dekseltje krom
AARRGHHH
Goedkope prutzooi dus.....
Het heeft dus weinig nut om op zoek te gaan naar een vlak dekseltje. Al kan je je inderdaad afvragen of hij dan wel zal sluiten met 1 schroefje.
Dus de oplossing gaat worden: papieren pakking eruit en vloeibare pakking erin?
Goedkope prutzooi dus.....
Het heeft dus weinig nut om op zoek te gaan naar een vlak dekseltje. Al kan je je inderdaad afvragen of hij dan wel zal sluiten met 1 schroefje.
Dus de oplossing gaat worden: papieren pakking eruit en vloeibare pakking erin?
Re: Vlotter dekseltje krom
Zou ik niet doen, tenzij je héél erg zeker weet, dat de gebruikte pakking benzine-bestendig is.
- Franky
- Berichten: 6198
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Vlotter dekseltje krom
Dat is een kwestie van een testje doen
Wat zou je anders nog willen doen dan?
Ik heb wel het idee dat dit een van de plekken is waar de carb lekte. Geen groot lek gelukkig.
Mijn carb was altijd erg smerig.
Wat zou je anders nog willen doen dan?
Ik heb wel het idee dat dit een van de plekken is waar de carb lekte. Geen groot lek gelukkig.
Mijn carb was altijd erg smerig.
Re: Vlotter dekseltje krom
Hoi, je hebt ook vlotter dekseltje met pakking en rubber ringetje.
Mischien ook een optie?
Groet Vince
Mischien ook een optie?
Groet Vince
Re: Vlotter dekseltje krom
Ja, later kwam er een o-ring bij, die weer wat gepiel vereist, om hem, netjes in z'n zeteltje, in de vlotterkamer te krijgen. Nadeel van dat scheefgetrokken deksel is natuurlijk ook, dat de vlotternaald niet meer loodrecht in z'n zeteltje terechtkomt en dus steevast niet meer goed afsluit. Voor het precisie-instrument, dat een carburateur behoort te zijn, is dit echt een slecht ontwerp geweest.
- Franky
- Berichten: 6198
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Vlotter dekseltje krom
Ik heb idd de versie met O-ring. Maar dat sluit dus ook niet 100%....
- Franky
- Berichten: 6198
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Vlotter dekseltje krom
Nou, Joost heeft gelijk. Het is lastig om een benzine bestendige vloeibare pakking te vinden.
Daar moet ik nog even voor verder zoeken/proberen.
Ik heb ondertussen wel de zaak alweer gemonteerd. Ik wou toch even wat testritten doen vanwege andere problemen die ik op aan het lossen ben.
Dit systeem lekt niet een klein beetje. Het lekt gigantisch! De benzine stroomt de carb uit. Totdat mijn vlotter de zaak afsloot. Daarvoor overstroomde mijn vlotterbakje dus even over. En dan lekt het echt gigantisch. Toen de vlotter eenmaal omhoog zat lekt het niet meer.
Die O-ring hè. Daar zegt joost van "die weer wat gepiel vereist, om hem, netjes in z'n zeteltje, in de vlotterkamer te krijgen". Mijn O-ring zit op het dekseltje. En het dekseltje gaat zonder weerstand de vlotterkamer in. Mogelijk is de O-ring niet dik genoeg meer?
Daar moet ik nog even voor verder zoeken/proberen.
Ik heb ondertussen wel de zaak alweer gemonteerd. Ik wou toch even wat testritten doen vanwege andere problemen die ik op aan het lossen ben.
Dit systeem lekt niet een klein beetje. Het lekt gigantisch! De benzine stroomt de carb uit. Totdat mijn vlotter de zaak afsloot. Daarvoor overstroomde mijn vlotterbakje dus even over. En dan lekt het echt gigantisch. Toen de vlotter eenmaal omhoog zat lekt het niet meer.
Die O-ring hè. Daar zegt joost van "die weer wat gepiel vereist, om hem, netjes in z'n zeteltje, in de vlotterkamer te krijgen". Mijn O-ring zit op het dekseltje. En het dekseltje gaat zonder weerstand de vlotterkamer in. Mogelijk is de O-ring niet dik genoeg meer?
Re: Vlotter dekseltje krom
Dat zou best kunnen. Het zou sowieso geen overbodige luxe zijn, die te vervangen. Moet wel ergens te vinden zijn. O-ringen zijn in alle maten te krijgen. Hier: http://www.oringen.eu/?gclid=CI6egM2qm68CFc0htAodlFMuaw bijvoorbeeld.
Het feit, dat vlotternaaldpunt en zetel beide van messing zijn, helpt ook niet. Het kleinste vuiltje ertussen of de kleinste beschadiging zorgt voor lekkage. De vlotternaald van een Dell'Orto SHA heeft een viton puntje dat valt in een messing zetel. En een o-ring pakking tussen vlotterbak en carburateurhuis. Met twee schroefjes zit het potdicht. Mijn MobyClub met Dell'Orto SHA15/15 stinkt ook niet in het trappenhuis, mijn EEG met Gürtner eigenlijk best wel. De Gürtner "zweet"altijd wel een beetje.
Het feit, dat vlotternaaldpunt en zetel beide van messing zijn, helpt ook niet. Het kleinste vuiltje ertussen of de kleinste beschadiging zorgt voor lekkage. De vlotternaald van een Dell'Orto SHA heeft een viton puntje dat valt in een messing zetel. En een o-ring pakking tussen vlotterbak en carburateurhuis. Met twee schroefjes zit het potdicht. Mijn MobyClub met Dell'Orto SHA15/15 stinkt ook niet in het trappenhuis, mijn EEG met Gürtner eigenlijk best wel. De Gürtner "zweet"altijd wel een beetje.
Re: Vlotter dekseltje krom
Heb je overigens geen kunststof pakking-bus tussen je carburateur en spruitstuk?
- Franky
- Berichten: 6198
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Vlotter dekseltje krom
O-ringen die tegen benzine kunnen zullen wel weer zeldzaam zijn Of niet?
Ik kan bij de plaatselijke smid wel eens kijken. Die heeft ook O-ringen
Ik heb inderdaad geen kunststof pakking-bus tussen de carb en spruitstuk.
Dit is vreemd genoeg origineel. En het lekt. Spuit je er wat water op, dan valt je blok meteen uit.
Helaas is er maar 1 manier om dit lek dicht te krijgen, en dat is de zaak definitief aan elkaar lijmen.
Dat lijkt me nou ook weer niet zo'n best idee.
Ik kan bij de plaatselijke smid wel eens kijken. Die heeft ook O-ringen
Ik heb inderdaad geen kunststof pakking-bus tussen de carb en spruitstuk.
Dit is vreemd genoeg origineel. En het lekt. Spuit je er wat water op, dan valt je blok meteen uit.
Helaas is er maar 1 manier om dit lek dicht te krijgen, en dat is de zaak definitief aan elkaar lijmen.
Dat lijkt me nou ook weer niet zo'n best idee.
Re: Vlotter dekseltje krom
Hoi Franky kijk eff bij rubber rol in A'hem industrie die heeft alles betreft rubber en rubbers.
gr vince
gr vince
- Franky
- Berichten: 6198
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Vlotter dekseltje krom
Bedankt voor de tip
Ik echter ondertussen besloten om de hele carb eraf te gaan halen en een ander type erop te zetten.
Er zitten maar liefst 5 ontwerpfouten in de carb/spruitstuk combinatie.
Dit zijn er mij teveel. Ik kan er slechts een paar van oplossen. De rest is niets aan te doen
Ik echter ondertussen besloten om de hele carb eraf te gaan halen en een ander type erop te zetten.
Er zitten maar liefst 5 ontwerpfouten in de carb/spruitstuk combinatie.
Dit zijn er mij teveel. Ik kan er slechts een paar van oplossen. De rest is niets aan te doen