brommer te rijk

Teus
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 jun 2011, 23:04

brommer te rijk

Ongelezen bericht door Teus » 11 jun 2012, 20:03

Brommer in kwestie: 1991 MBK 51 (v51s denk ik) met elektronische ontsteking.
Wanneer ik op snelheid kom, houdt de brommer in. In't begin had ik dat pas helemaal tegen de topsnelheid. Na een tijdje hield hij maar kort even in en herpakte hij zich zonder het gas te lossen, finaal was het weg.
Nu is het terug en veel erger.
De bougie is nog altijd dezelfde. antiparasiet is 1K in plaats van 5K. carburator is gereinigd, en in de lege brandstofleiding wat carbu reiniger gespoten om de naald te kuisen.

filmpje
Link


Ik vermoed dat het mengsel te rijk is. De huidige sproeier is een #54. Ik probeerde al een grotere sproeier van #65, wat het probleem enkel erger maakte. Jammer genoeg vind ik geen sproeiers kleiner dan #50. Iemand een idee wat ik kan doen?
Bougie ziet er zo uit:
Afbeelding
Afbeelding


Mod:
Filmpje en foto's aangepast, zodat ze hier meteen te zijn zien

FLSTC
Berichten: 24
Lid geworden op: 29 jul 2012, 21:09

Re: brommer te rijk

Ongelezen bericht door FLSTC » 02 aug 2012, 00:38

Je hoort gedurende de acceleratie een normaal egaal 2takt motorgeluid ,.....totdat ie op een toerental komt waarbij die abrubt niet meer hoger komt .
Hier gaat het motor-geluid over in een soort van "geratel" , ....dit geluids-fenomeen noemt men zgn "viertakten". ( het is maar een term , en heeft natuurlijk helemaal niks te maken met 4-takt )

Het treedt op als het mengsel bij een 2-takt-motor te RIJK staat.

Als dit nog gebeurd bij een kleinere sproeier dan de standaard-waarde , dan kan het zijn dat het luchtfilter te veel restrictie heeft , waardoor het mensel op hogere toeren te rijk staat.

Je kunt eerst even proberen zonder luchtfilter en zonder aanzuig-geluid-demper ,....en kijken of het dan weg is

Je stelt het mengsel van een 2 takt zo af , dat ie nog nèt niet gaat "viertakten" , en dat je dus maar nèt een egaal geluid krijgt te horen ( van rijker naar armer dus ) , op dat punt staat het mengsel goed afgesteld

FLSTC
Berichten: 24
Lid geworden op: 29 jul 2012, 21:09

Re: brommer te rijk

Ongelezen bericht door FLSTC » 02 aug 2012, 09:15

ik bekijk zojuist even dat foto'tje van je bougie'tje ....

Die kleur zegt namelijk iets anders .
Afgaande op die kleur zou je zelfs eerder zeggen dat ie te arm staat .
Heb je er soms een ( te ) grote carburateur op gezet ?

Plaats reactie