contact punten vet

Smidje
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 dec 2011, 11:38
Locatie: Veghel

contact punten vet

Ongelezen bericht door Smidje » 23 jun 2012, 18:15

mijn f-o-m starten na een rit met tussen pauze slecht, moet lang en hard trappen voor hij aanslaat,toen ik thuis was heb ik het vliegwiel eraf haalden en zag ik dat de contactpunten nat waren het zal waarschijnlijk wel olie zijn.kan het zijn dat ik nieuwe afdichting moet plaatsen ?

gr Smidje

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: contact punten vet

Ongelezen bericht door Harrie » 23 jun 2012, 23:50

Beste Smidje,
Mogelijk zijn jouw afdichtingsringen versleten. Je hebt dan ook veel minder motorvermogen.
Of wellicht is de slingerring, die tussen carter en en grondplaat zit, verdwenen of geknapt.
Als er olie langs de as kruipt wordt deze weggeslingerd en verdwijnt via een afvoerkanaal aan de achterkant van de grondplaat op de grond.
Een beetje olie is dus "normaal", maar een heleboel olie achter de grondplaat duidt op een versleten afdichtingsring.
Groet,
Harrie
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Smidje
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 dec 2011, 11:38
Locatie: Veghel

Re: contact punten vet

Ongelezen bericht door Smidje » 24 jun 2012, 11:07

hoi Harrie , die verdichting ringen kan ik bij jou kopen ?

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: contact punten vet

Ongelezen bericht door Franky » 24 jun 2012, 11:53

Even een algemene opmerking:
Je realiseert je dat als je de keerringen moet gaan vervangen, je motorblok volledig uit elkaar moet?
Sommige mensen zien dat niet zitten. Het is op zich goed te doen hoor ;) Maar het is wel een van de iets moeilijkere klussen :)

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: contact punten vet

Ongelezen bericht door Harrie » 24 jun 2012, 13:54

Smidje schreef:hoi Harrie , die verdichting ringen kan ik bij jou kopen ?
Wat bedoel je afdichtingsringen of slingerringen?
De slingerring heb ik nog wel en alleen de brede afdichtingsring.
De smalle afdichtingsring staat toevallig te koop op Marktplaats:

http://link.marktplaats.nl/570986033

Groet,
Harrie

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: contact punten vet

Ongelezen bericht door MobyJoost » 24 jun 2012, 17:01

Krukaskeerringen voor AV7 en AV10 motoren heb ik nog plenty. €2,00/st +verzendkosten.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: contact punten vet

Ongelezen bericht door Harrie » 24 jun 2012, 19:54

Beste Joost,
Hoe breed zijn die van jou voor de AV7?
Groet,
Harrie

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: contact punten vet

Ongelezen bericht door MobyJoost » 24 jun 2012, 20:11

Oeh, Harrie, moet ik even meten en ik heb er hier thuis geen. Ze zijn van Transval (zaten bij die partij met de cylinders) en passen tot nu toe in twee cartertjes, die ik opengemaakt heb. Ik zal ze meten en het laten weten ;) .

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: contact punten vet

Ongelezen bericht door Harrie » 24 jun 2012, 22:41

Beste Joost,
Kijk ook of ze enkele of dubbele lip afsluiting hebben.
Groet,
harrie

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: contact punten vet

Ongelezen bericht door MobyJoost » 25 jun 2012, 00:16

Ik had er toch nog één liggen, hier. Buiten diameter: 21mm. Binnen diameter: 14mm. Dikte: 4mm
IMG_3384-klein.jpg
IMG_3387-klein.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: contact punten vet

Ongelezen bericht door Harrie » 30 jul 2012, 23:24

Beste forumleden,
Vanavond liep ik ook tegen dit probleem aan. Op verzoek keek ik de ontsteking van een Kaptein uit de vijftiger jaren na, omdat deze na ombouw totaal niet vonkte.
Aangezien bij elektrisch doormeten er weinig verschil was tussen punten open en punten dicht, besloten we maar een de punten nader te inspecteren om timing en opening te controleren. Alles leek goed te staan, maar de punten leken geen contact te maken.Na het ontvetten van de contactpunten liep de brommer prima en haalde zijn volle vermogen.
Vette punten komt dus vaker voor.

Dat elektrisch doormeten is met een externe bobine ontsteking gemakkelijk te doen.
Je zet dan een 8 Volt wisselstroom van een beltransformator op een 8 Volts lampje en sluit parallel daarop aan:
1. de aarde van de brommer
2. de draad die van de contactpunten komt.

Door de voedingspoel gaat een stroom en deze wordt magnetisch. De spoel is daarmee ook gecontroleerd.
Als de punten (onderbreker in de tekening) openstaan brandt de lamp zwak en als de punten sluiten dooft het lampje.
Je kunt dus de voorontsteking controleren en of de punten opengaan zonder het vliegwiel los te maken.
Mocht je de afstelling van de ontstekingsnok of punten toch moeten veranderen dan kun je ook precies zien wanneer de punten openen: het lampje gaat namelijk branden. Deze tip heb ik lang geleden van forumlid PeterL gekregen en ik maak er nog steeds dankbaar gebruik van.
Groet,
Harrie
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: contact punten vet

Ongelezen bericht door ruudk » 31 jul 2012, 08:19

Hoi Harrie,

Erg handig!

Eén dingetje begrijp ik nog niet:
Door de voedingspoel gaat een stroom en deze wordt magnetisch. De spoel is daarmee ook gecontroleerd.
Waarop is de voedingsspoel dan gecontroleerd? Kun je bijvoorbeeld de vaak voorkomende slechte isolatie tussen windingen terugzien in deze meting? Of doel je op andere mankementen van de voedingsspoel?

Verder heel prettig dat je zelfs de timing 'extern' kunt controleren!

Groeten,
Ruud

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: contact punten vet

Ongelezen bericht door Franky » 31 jul 2012, 09:35

Handig trucje met dat lampje :) Zou ik ook eens moeten bouwen/gebruiken ;)
Let wel op dat je een trafo gebruikt die kortgesloten mag worden. Want als de contactpunten gesloten zijn, is de trafo kortgesloten.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: contact punten vet

Ongelezen bericht door Harrie » 31 jul 2012, 09:52

ruudk schreef:Hoi Harrie,

Eén dingetje begrijp ik nog niet:
Door de voedingspoel gaat een stroom en deze wordt magnetisch. De spoel is daarmee ook gecontroleerd.
Waarop is de voedingsspoel dan gecontroleerd?

Verder heel prettig dat je zelfs de timing 'extern' kunt controleren!

Groeten,
Ruud
De voedingsspoel met zijn dikke stevige windingen kan bijna niet stuk; toch heb ik een aantal maal meegemaakt tijdens een rit dat er bij een van de deelnemers het draadje op de massa los getrild was. De motor stopt dan onmiddellijk.
Ik besteed bij voedingspoelen altijd extra aandacht aan de bevestiging van de massadraad door ook nog te solderen.
Je controleert dus door spanning op de spoel te zetten of er geen onderbreking of slecht verbonden massadraad aan de spoel zit.
De trafo moet inderdaad kortgesloten kunnen worden; een beltrafo heeft daar niet zoveel problemen mee.

Groet,
Harrie

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: contact punten vet

Ongelezen bericht door ruudk » 31 jul 2012, 15:44

Nu begrijp ik het, bedankt Harrie!
Groet,
Ruud

Plaats reactie