Ontstekingsspoelen

lammert
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 feb 2011, 11:38

Ontstekingsspoelen

Ongelezen bericht door lammert » 09 jul 2012, 20:10

Hallo,

Zijn de ontstekingsspoelen zoals die op de foto te zien zijn, betrouwbaar?
Mijn AV42 EEG wil na een half uurtje rijden niet opnieuw starten. Dat lukt pas weer als je hem een half uurtje laat afkoelen.
De ontsteking staat goed afgesteld en je ziet ook een vonk. De condensator heb ik al eens vervangen door eentje van Vespa, maar geen resultaat.
De ontstekingsspoel heb ik ook al eens vervangen door nieuwe zoals die op de foto eruit ziet (er zat er eerst eentje in met een blauw kunststof omhulsel) maar dat hielp ook niet.

Met dank voor een reactie.

Met vriendelijke groet,

Lammert
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Ontstekingsspoelen

Ongelezen bericht door Franky » 09 jul 2012, 20:23

Beste Lammert,
Lees het artikel wat op http://www.pantin.nl staat eens door :)
http://www.pantin.nl/donar.htm
Dan kan je zelf de conclusie wel trekken :)

Edit:
Kijk daarna eens naar deze handleiding :)
viewtopic.php?f=9&t=166

GROENEKAN
Berichten: 3767
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Ontstekingsspoelen

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 09 jul 2012, 21:59

Die gele spoelen zijn ook niet goed. Ik spreek uit veel ervaring. Maar 1 oplossing: externe bobine !! Gr. Joop

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Ontstekingsspoelen

Ongelezen bericht door Harrie » 25 aug 2012, 11:11

Beste forumleden,
Afgelopen week heb ik met 3 personen contact gehad over hun problemen met ontsteking, nadat ze een "Nieuwe" spoel - inderdaad gekocht via Marktplaats - hadden gemonteerd.
Ik adviseer ze dan altijd met de leverancier van die oude spoelen contact op te nemen voor geld terug of een tegoedbon.
Het gaat mij als liefhebber er om dat zoveel mogelijk oude mobylettes weer gerestaureerd worden.
Het liefste heb ik dat men zelf de onderdelen bij elkaar zoekt op beurzen en van bijvoorbeeld een sloopblokje. Wat je nodig hebt en hoe het werkt kun je zien in de handleidingen die ik gratis beschikbaar heb gesteld op dit forum.
Er is overigens recent een update verschenen van de externe bobine handleiding.

http://www.pantin.nl/fora/handleidingbobine2012.pdf

Voor mensen die dat lastig vinden of over weinig reserve materialen beschikken kan ik (nog) wel een set leveren.
De meeste onderdelen zijn geen probleem en door gebruik van de oude weekijzeren kernen van de oude hoogspanningsspoelen en deze te herwikkelen kunnen we voorlopig nog wel vooruit.
Het kost me echter allemaal veel tijd en aangezien ik ramvol zit met een zware fulltimebaan, enkele studies en nog wat projecten, zit ik niet zo te wachten op allerlei aanvragen.
Uiteraard help ik mensen graag bij hun restauratie - vooral als ze er niet zelf meer uitkomen - maar liever heb ik dat ze alles zelf uitzoeken.
Groet,
Harrie

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Ontstekingsspoelen

Ongelezen bericht door Franky » 25 aug 2012, 13:23

Harrie schreef: Voor mensen die dat lastig vinden of over weinig reserve materialen beschikken kan ik (nog) wel een set leveren.
Ik schrik een klein beetje van het woord "nog" dat tussen haakjes staat.
Al vind ik het wel begrijpelijk. Ik heb ondertussen al 3 a 4 van die setjes van jou gemonteerd. Bij mezelf en bij andere mensen. Voor de rest rijdt het gros van dit forum volgens mij ook al rond met zo'n setje van jou. De teller moet ondertussen toch al over de 50 stuks heen zijn gegaan! :shock: Om dat mogelijk te maken heb je er al heel wat tijd in gestoken! Bewonderenswaardig!

Het is echter wel zaak dat het ontsteking setje van Henk leverbaar blijft. De vraag naar het setje is zover ik kan zien, best groot. En dat hoeft niet allemaal op schouders van Henk te komen. Mijn vraag is dan ook wat wij als forum leden hier aan bij kunnen dragen. Persoonlijk lig ik niet wakker van het wikkelen van een spoeltje. Met enige uitleg zou ik hieraan bij kunnen dragen. Ik noem maar even iets.
grt,
Frank

Mobydick
Berichten: 77
Lid geworden op: 02 jan 2011, 11:50
Locatie: Ermelo- Gelderland

Re: Ontstekingsspoelen

Ongelezen bericht door Mobydick » 25 aug 2012, 13:43

Beste Forumleden,

Ik denk dat het zo wie zo verstandig is om van de (moeilijk verkrijgbare) slijtagedelen zoals ontstekingsspoelen, tandwielen ed. altijd een setje op voorraad te nemen. Er komt zeker een tijd dat alle slijtagedelen schaars en daardoor ook duur gaan worden.
Komende beurs in Heerhugowaard, die zoals het zich nu laat aanzien een aantal stands zal hebben met een ruim aanbod van Motobecane, Motoconfort en Kaptein onderdelen, is daarvoor een uitgelezen kans.

Groet,
Dick

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Ontstekingsspoelen

Ongelezen bericht door Harrie » 25 aug 2012, 17:47

Beste forumleden,
Wijze woorden van Dick. Zorg dat je bepaalde slijtdelen op voorraad hebt.
Het wordt steeds lastiger om aan bepaalde onderdelen te komen en dan bedoel ik niet de vleugel van een stalen snaarschijf.
Als voorbeeldje onderstaand kettingwiel van een SP98 / MobySport dat ik in een kist op een Parijse beurs vond voor 10 Euro.
Een liefhebber mag het voor dat bedrag overnemen als hij een deel van mijn reis- en verblijfskosten voor zijn rekening neemt.
Op die beurs was verder - behalve wat banden - maar weinig te vinden. Het was wel gezellig en je komt nog oude bekenden tegen.
M.a.w. bepaalde onderdelen moet je gewoon kopen als je ze ziet, want de volgende komt misschien over 10 jaar voorbij.
Als je geen zin, tijd of geld hebt om te zoeken naar een degelijk kettingwiel kun het oude kettingwiel natuurlijk wel (laten) verkransen.
Groet,
Harrie
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Plaats reactie