bougie minimoby

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

bougie minimoby

Ongelezen bericht door Polle » 12 sep 2012, 21:21

Beste forumleden
Weet iemand van jullie welke bougie er in een minymoby moet?
Graag het merk NGK dit is bij ons het makkelijkst te verkrijgen.
Is de snelheid van een minimoby 25km ?
Hij start zeer goed maar gaat snel viertakten welk kan een oplossing zijn.
Graag tips

Gr Polle

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: bougie minimoby

Ongelezen bericht door ruudk » 12 sep 2012, 22:21

Hoi Polle,

Je eerste vraag kan ik helaas niet beantwoorden, de tweede wel. Ik heb ook een (niet-opgevoerde) minimoby gehad, die haalde de veertig kilometer per uur. Er zit standaard een vrij grote carburateur op de minimoby, met minstens 10 milimeter diameter doorlaat, volgens mij zelfs 11 of 12 mm. Daarom denk ik dat die van jou de veertig ook wel moet kunnen halen.
Wat het viertakten betreft kan ik slechts speculeren: luchtfilter vies/carburateur hangt scheef om het spruitstuk (vlotterkant hangt dan te hoog in vergelijking met de mengbuiskant zodat het brandstofniveau in de mengbuis steeds iets te hoog staat hetgeen resulteert in viertakten)/sproeier te groot/startsproeier zakt niet helemaal naar beneden (kabel startsproeier te strak o.i.d.)/kunststof vlotter te hoog op de vlotternaald/...
Trekt de Minimoby wel snel op tot aan de maximumsnelheid? Indien nee: is de uitlaat nog een beetje schoon van binnen?
Dat waren zo wat ideeën, hopelijk zit er wat bruikbaars tussen.

Groet,
Ruud

Gebruikersavatar
haagsehans
Berichten: 207
Lid geworden op: 04 okt 2011, 21:15
Woonplaats: Duitsland
Locatie: Oberpfalz-Bayern/Beieren

Re: bougie minimoby

Ongelezen bericht door haagsehans » 13 sep 2012, 07:11

Hallo Polle,

Wat het eerste betreft kan ik je aanraden een NGK B 6 HS te nemen, echter is een Bosch W 7 AC toch nog een poep beter te noemen.
De snelheid van een standaard Duitse MiniMoby ligt meestal tussen de 30 -35 km/h. naar gelang hoe goed je alles hebt ingesteld en ik ben het volkomen met Ruud eens over zijn antwoord qua deel 2 van jouw vraag.
Overigens ben ik niet op de hoogte hoe snel de Nederlandse/Franse versie van de MiniMoby liep, wellicht zijn daar ook nog verschillen geweest en ergens heb ik daarover wel eens wat gelezen op het forum.

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: bougie minimoby

Ongelezen bericht door Polle » 13 sep 2012, 07:34

Alvast bedankt voor de info

Gr Polle

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: bougie minimoby

Ongelezen bericht door Polle » 13 sep 2012, 07:42

Nog een vraagje wat is de afstelling van een minimoby?
Contactpunten en bougie bovenste dode punt.

Is dit hetzelfde als bij de andere moby's?
Het is voor mij de eerste maal dat ik aan een minimoby werk de andere zijn mij wel bekent.

Gr Polle

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: bougie minimoby

Ongelezen bericht door ruudk » 13 sep 2012, 21:28

Polle,

Op internet, op forum.bromfiets, in het Grote Franky Vragen-topic, vond ik de volgende beweringen van een mijns inziens uiterst deskundig persoon:
-voor Minimoby is het moment waarop de onderbrekerpunten opengaan 1,5 milimeter voor b.d.p.,
-de maximale opening (lichthoogte) der onderbrekerpunten kun je het beste instellen op 0,4mm omdat het glijstukje slijt waardoor deze maximale lichthoogte in de loop der tijd iets zal afnemen.

Het openingstijdstip van de minimoby is dus wat later dan de meeste andere modellen. Ik neem zelf aan dat de afstand tussen de electroden van de bougie gewoon 0,5mm hoort te zijn maar dat laatste weet ik niet zeker.

Ruud

Gebruikersavatar
haagsehans
Berichten: 207
Lid geworden op: 04 okt 2011, 21:15
Woonplaats: Duitsland
Locatie: Oberpfalz-Bayern/Beieren

Re: bougie minimoby

Ongelezen bericht door haagsehans » 14 sep 2012, 07:33


Link


Misschien heb je hier ook nog wat aan ?

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: bougie minimoby

Ongelezen bericht door Polle » 14 sep 2012, 09:56

Heel erg bedankt.

Polle

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: bougie minimoby

Ongelezen bericht door Harrie » 14 sep 2012, 11:43

ruudk schreef:Polle,

Op internet, op forum.bromfiets, in het Grote Franky Vragen-topic, vond ik de volgende beweringen van een mijns inziens uiterst deskundig persoon:
-voor Minimoby is het moment waarop de onderbrekerpunten opengaan 1,5 milimeter voor b.d.p.,
-de maximale opening (lichthoogte) der onderbrekerpunten kun je het beste instellen op 0,4mm omdat het glijstukje slijt waardoor deze maximale lichthoogte in de loop der tijd iets zal afnemen.

Het openingstijdstip van de minimoby is dus wat later dan de meeste andere modellen. Ik neem zelf aan dat de afstand tussen de electroden van de bougie gewoon 0,5mm hoort te zijn maar dat laatste weet ik niet zeker.

Ruud
Beste Ruud,
Opening elektroden = 0,4 mm
Harrie

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: bougie minimoby

Ongelezen bericht door ruudk » 14 sep 2012, 18:52

Okee bedankt Harrie, 0.4mm, nu is de informatie voor Polle compleet.

Verder ben ik nog benieuwd wat er in het filmpje dat HaagseHans bijvoegde, precies gebeurt. Ik zie af en toe de waarde 1.5 op de (digitale) meter, maar als ik het goed zie, staat deze meter in eenheden Ohm van weerstand. De titel van de film is echter Mobylette Timing M1, M3, dus betekent die 1.5mm toch echt de timing? De ronde (analoge) meter zal waarschijnlijk de luchtdruk in de cilinderkop aangeven, omdat deze in het bougiegat gedraaid zit... Wel een mooi, melancholisch sfeertje krijgt zo'n aardse meting met die ietwat droeve muziek op de achtergrond.

Ruud

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: bougie minimoby

Ongelezen bericht door Franky » 14 sep 2012, 20:06

De ronde analoge meter geeft niet de cilinderdruk weer. Want een mobylette cilinder verliest zijn druk veel en veels te snel :P De ronde meter meet gewoon de positie van de zuiger op.
Wat die multimeter weer moet geven weet ik niet......

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: bougie minimoby

Ongelezen bericht door MobyJoost » 14 sep 2012, 21:17

Als je motor heel snel z'n compressie verliest, het dat, ook bij een mobylette, een lek.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: bougie minimoby

Ongelezen bericht door ruudk » 15 sep 2012, 08:31

Inderdaad, de ronde meter zal rechtstreeks de positie van de zuiger meten, de wijzer draait af en toe helemaal rond. Naast alleen de hoogte van de zuiger, lijkt de meter de draairichting van de krukas dus ook te kunnen meten? En die 1,5 op dat schermpje... Misschien moet ik gewoon eens rechtstreeks een 'comment' bij het Youtube-filmpje zetten, dan kan degene die het filmpje zelf heeft geplaatst, uitleg geven.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: bougie minimoby

Ongelezen bericht door Franky » 15 sep 2012, 09:15

MobyJoost schreef:Als je motor heel snel z'n compressie verliest, het dat, ook bij een mobylette, een lek.
Dan ben ik benieuwd hoe lang jou motor zijn compressie houdt. Een droog blok (geen olie) houdt het nog geen 2sec vol. Zuigerveren zijn zo lek als een mandje. Niet dat dat zo erg is. Door een beetje olie en een hoog motortoerental maakt het allemaal niet zo veel uit.

Dat klokje kan waarschijnlijk meerdere keren rond. Daarom zit er een kleine wijzer op die aangeeft hoe vaak de klok rond is gegaan. Uiteraard kan de klok niet aangeven welke kant de krukas op draait.

peterl
Berichten: 265
Lid geworden op: 22 aug 2011, 00:53

Re: bougie minimoby

Ongelezen bericht door peterl » 16 sep 2012, 01:34

Het meetklokje geeft de positie weer van de zuiger op de laatste 10 mm van de zuiger naar het BDP. De universeelmeter meet de weerstand over de onderbrekerpunten. Hiermee bepaal je het openen van de punten wat je ook met een lampje kan doen. Het is dus gewoon het kontroleren van de voorontsteking.

Plaats reactie