uitkoken carburator

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

uitkoken carburator

Ongelezen bericht door Polle » 17 sep 2012, 09:10

Ik ben momenteel bezig met het herstellen van een monimoby.
Het lukt niet al te best met de carbuarator vermoed ik.
Daar ik geen ultrasoontoestel heb om te reinigen zoek ik een andere oplossing.
Mag je een carburator uitkoken met keukensoda.
Of enkel uitkoken met water.
Of kan de carbu niet tegen te hoge temperaturen?

Graag antwoord.

Gr Polle

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: uitkoken carburator

Ongelezen bericht door Franky » 17 sep 2012, 10:46

Perslucht heeft niet gewerkt begrijp ik?

Over uitkoken weet ik niets.
Wel heb ik ooit eens voor de gein een stuk aluminium een paar weken in een bak water laten liggen. Dat gaat niet zo best :mrgreen: Kreeg toch wel erg veel corrosie. Wat me wel verbaasde met de luchtdichte corrosie laag die aluminium heeft.

Over dat ultrasoon reinigen. Dan mag je een industrieel ultrasoon reiniger hebben. Dat consumenten spul is veels te zwak. Dat komt niet in de kanalen terecht. En let op, ALTIJD gehoorbescherming dragen met ultrasoon reinigen!

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: uitkoken carburator

Ongelezen bericht door Harrie » 17 sep 2012, 16:17

Als je aluminium in een sterke alkalische oplossing onderdompelt, dan wordt het aluminium opgevreten.
Een andere mogelijkheid is carburateurreiniger. Dit lost de aanslag op en kun je in elke grote autoshop kopen.
Harrie

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: uitkoken carburator

Ongelezen bericht door ruudk » 17 sep 2012, 19:06

Wat toch een handige, interessante tips!

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: uitkoken carburator

Ongelezen bericht door MobyJoost » 17 sep 2012, 19:44

Ik heb een heel oud ultrasoon-badje. Gekregen van een vriend, die opticiën is. Gaat een liter vloeistof in. Is 30 watt. Dat is niet veel, maar je moet de carburateur natuurlijk helemaal uit elkaar halen en zeker niet alles tegelijk in het bad gooien, want dan wordt alle energie geabsorbeerd, door het metaal in het bad en blijft er niet genoeg energie over, om in het water de vacuüm-bellen te creeëren, die,als ze imploderen het vuil los "schudden". Dus gaan eerst de kleine delen erin een, uur of drie en het carburateurhuis gaat er alleen in. Dit is al erg veel massa, voor het kleine vermogen, maar de carburateurs, die uit dit bad komen, werken prima. Ik kijk alles nog na met een loep en soms moet ik de echt kleine gaatjes nog wel "schoonragen" met een uitgeplozen electriciteitskabeltje. Dat is sowieso een goede methode, om die gaatjes schoon te krijgen, als je geen ultrasoonbad hebt. Gebruik wel alleen koperdraad. En haar uit een staalborstel is bijvoorbeeld wel een aanlokkelijk gereedschap, maar veel harder dan het messing of aluminium van de carburateur onderdelen en veroorzaakt onherroepelijk schade. En het feit, dat je met het blote oog geen schade ziet, betekend op dit micro niveau niet, dat die er niet is.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: uitkoken carburator

Ongelezen bericht door Franky » 17 sep 2012, 20:32

Inderdaad. Ultrasoon geluid onderwater creëert cavitatie. Of ook wel imploderende luchtbelletjes. Als luchtbellen imploderen ontstaat er een minuscule water jet en die "spuit" je onderdeel schoon.
Het grote probleem met ultrasoon is dat het geluidsgolven zijn. Het kan dus niet zomaar een bocht maken. En als het via een wand weerkaatst neemt de kracht van geluidsgolf al snel af en wordt de cavitatie vlot minder. Daarom is deze methode ook niet geschikt voor kanalen in je carburateur huis. Deze kan je beter handmatig schoonmaken.

Voor zover een stukje theorie over ultrasoon :mrgreen: Bij mij op mijn werk zijn we er lang mee aan het prutsen geweest ivm met een soort van schoonmaak machine. We zijn van ultrasoon afgestapt vanwege het "reflectie" problemen. Je onderdeel wordt niet overal even goed schoongemaakt. En op sommige plekken gewoon helemaal niet, en andere plekken weer veel te veel wat leidt tot beschadiging.

GROENEKAN
Berichten: 3767
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: uitkoken carburator

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 17 sep 2012, 20:43

Een beproefd middel is : TRICHLOORETHYLEEN ( google even )

Niet altijd gemakkelijk voor particulieren verkrijgbaar tegenwoordig. Geheel gedemonteerde carburateur 24 uur in afgesloten potje in dit spul laten zitten en je carburateur, inclusief alle kanaaltjes, is brandschoon. Ook sproeier en venturi enz. uiteraard erbij stoppen.

Dit doe ik bij een probleem-carburateur. Bij een verder prima carburateur spuit ik er een bus remreiniger van de Action op leeg ( bij wijze van spreken ) en dan is hij ook schoon.

Gr. Joop

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: uitkoken carburator

Ongelezen bericht door MobyJoost » 17 sep 2012, 21:01

Dat ga ik ook proberen, Joop! Volgens mij, konden we daar vroeger plaatjes, uit bijvoorbeeld stripboeken, mee kopiëren. Dat ging maar twee of drie keer, want het lostte gewoon de inkt van het origineel op, dat na elke afdruk vager werd. Tri, noemde we het.
Als ik het ultrasoonbad gebruik, doe ik er gewoon water in. Ik laat hem dan eerst een uur werken met alleen het water erin. Dit verdrijft zuurstof, die zich tussen de watermoleculen bevindt. Belletjes vormen zich tegen de wand en af en toezet ik de amcine uit en tik er tegen, zodat de belletjes naar het oppervlak stijgen. Doe je dit niet, dan doet die intermoleculaire zuurstof de werking van de cavitatie grotendeels teniet. Want die werking komt niet van exploderende luchtbelletjes, Franky, maar van imploderende vacuüm-belletjes. En dat is een groot verschil. Dan doe ik er gewoon een ruime hoeveelheid Dreft in. Ik zorg ervoor, dat het oppervlak niet vervuild wordt door schuim, zodat ik goed kan zien, wat er gebeurd, als ik het theezeefje met de onderdelelen in het bad laat zakken. Je ziet dan, dat er knooppunten zijn, waar de werking het sterkst is. In mijn bad zijn dat er twee. Als ik onderdelen in het bad laat zakken, zie je het vuil er in stralen vanaf spuiten. Beweeg ik het zeefje dan door het bad, zie ik duidelijk verschil. Er zijn dan ook tegenwoordig ultrasoon baden met meerdere generatoren, waarvan ook nog eens het vermogen te regelen is en het schoon te maken voorwerp door het bad bewogen wordt. Kost alleen helaas veel geld.
,

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: uitkoken carburator

Ongelezen bericht door Polle » 17 sep 2012, 21:50

Ik ga proberen met de uitgerafelde draad.
Ik hou je op de hoogte.
Alvast bedankt.

Gr Polle

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: uitkoken carburator

Ongelezen bericht door Polle » 17 sep 2012, 22:00

Vandaag bezig geweest met de cady carburateur.
De bromfiets start goed draait mooi stationair maar loopt net 20km per uur.
De wielen lopen mooi los dus geen weerstand
Op de choke reageert hij niet .
Hij gaat ook snel viertakten
Uitlaat zit niet dicht.
Wat kan ik best doen.
De carbu zat vol rotzooi en echt vastgekoekt.
Heeft in de wd 40 gelegen en nadien met remreiniger gereinigd.
Ik weet het niet goed meer.
Hulp gevraagd

Gr Polle

GROENEKAN
Berichten: 3767
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: uitkoken carburator

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 17 sep 2012, 22:06

Polle, het mooiste is om te checken of hij met andere carburarteur wel goed rijdt. Heb je die niet dan geheel gedemonteerde carburateur in professioneel Ultrasoon apparaat van garagebedrijf o.i.d.

Of koop voor een paar euro een halve liter TRICHLOORETHYLEEN en doe als in mijn vorig bericht.

Groet en succes, Joop

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: uitkoken carburator

Ongelezen bericht door MobyJoost » 17 sep 2012, 22:14

Als hij niet reageert op de choke en snel viertakt, is het mengsel al te rijk, denk ik. Sluit de choke goed af? Ik weet eigenlijk niets van Cady's, maar het lijkt me de eerste plaats om te zoeken.

Plaats reactie