Voedingsspoel Bobine

GROENEKAN
Berichten: 3767
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Voedingsspoel Bobine

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 27 sep 2012, 09:33

Beste mensen,

Ik heb op een FOM motorblokje een externe bobine met een een oude dunne, kleur donkerbruin/zwart, voedingsspoel.
Ontsteking en carburatie is goed, maar hij start alleen goed als ik de elektroden van de bougie op 0.3 mm zet in plaats van 0.4 mm.

Kan dat komen omdat de voedingsspoel voor de bobine te weinig capaciteit / watt heeft ?

Hoor graag en vriendelijke groet,

Joop

GROENEKAN
Berichten: 3767
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Voedingsspoel Bobine

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 27 sep 2012, 10:45

Bij nader inzien ben ik nog eens dieper ingedoken en heb de voedingsspoel vervangen door en Henk-van-Kessel-voedingspoel van een ander motortje.
De eerste indruk is dat hij veel beter start.
De vervangen spoel is overigens wel een NOVI 126120. Deze spoel wordt op de Pantin documentatie aangegeven als geschikt, maar gezien de dikte van de wikkelingen heeft hij vermoedelijk minder capaciteit/watt.

Groet,

Joop

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Voedingsspoel Bobine

Ongelezen bericht door ruudk » 27 sep 2012, 17:21

Hallo Joop,

Ik denk dat je gelijk hebt: als de bougie wél vonkt bij een kleinere bougie-elektrodenafstand, maar de vonk de grotere (normale) afstand niet kan overbruggen, heeft de ontsteking te weinig pit: of de magneten zijn te zwak, of er werken te weinig windingen mee om de spanning op te bouwen (slechte isolatie tussen windingen).

Een slechte condensator kan natuurlijk ook een nadelig effect hebben: in het ergste geval, als de condensator helemaal lek zou zijn (kortsluitende condensator), blijft het primaire stroomcircuit, ook bij geopende onderbrekerpunten, niet-onderbroken (immers de kapotte condensator is dan gewoon massa-aansluiting, de situatie met geopende onderbrekerpunten is dan dezelfde als die met dichte onderbrekerpunten). Een gedeeltelijk lekke condensator zal ook een nadelige invloed hebben op de sterkte van de vonk bij de bougie; de stroom in het primaire circuit stopt minder abrupt, maar lekt een beetje door. Bij een condensator die niet vergaan is tot een kortsluiter maar juist tot een isolator zonder ladingopvangcapaciteit, gaat het niet lekken in de condensator maar gaat het juist vonken tussen de onderbrekerpunten vanwege het missende buffereffect van de condensator op de spanningspiek van de zelfinductie in het primaire circuit. Ook slechte onderbrekerpunten (niet goed geleidende of verkeerd afgestelde) hebben effect op de bougievonk. Bij zeer vieze (ingebrande/roestige/niet vlak aanliggende/...) onderbrekerpunten is de primaire stroom zwakker dus is het effect van de onderbreking minder. Het resultaat is ook een slappe vonk. Maar ook: weinig compressie (versleten zuigerveren o.i.d.) kan leiden tot een slechtere verbranding (alhoewel de bougievonk dan zelf natuurlijk wel goed kan zijn, lijkt het dan toch net alsof er iets aan de ontsteking mankeert). Zo is er ongetwijfeld nog meer te noemen...

Toch gok ik dat het bij jou inderdaad om de zwakke primaire spoel ging, vanwege de genoemde verbetering met de HvK-spoel.
Vr. groet,
Ruud

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Voedingsspoel Bobine

Ongelezen bericht door Harrie » 27 sep 2012, 18:37

Beste Joop,
Ik ken die smalle lichtspoelen wel en natuurlijk leveren die veel minder vermogen dan de brede spoelen met veel wikkelingen.
Met een sterker vliegwiel van 15 Watt of 25 Watt zou zo'n lichte spoel beter kunnen werken, maar de meeste mensen beschikken over slechts een 8 Watts vliegwiel.
Groet,
Harrie

GROENEKAN
Berichten: 3767
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Voedingsspoel Bobine

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 27 sep 2012, 19:16

Beste Ruud en Harrie,

Dank voor jullie reactie/analyse. Interessant om te lezen.
De condensator is nieuw.
Wist niet dat een hoger Watt vliegwiel een beter vonk geeft.
Het verschil in starten met de HVK spoel i.p.v. de Novi spoel is echt groot. Heb er net weer mee gereden en het is een genot. Zoals mijn andere motortjes met HVK bobine enz.
Was knap zoeken om te achterhalen wat de oorzaak van het slechte starten was. Eerst ontsteking een paar keer afgesteld, andere carburateur erop, nieuwe bougie, nieuwe bougiekabel enz. Uiteindelijk de voedingsspoel van een ander motortje gemonteerd en ja hoor, een half pedaaltrapje en lopen.

Vr. groet,

Joop

NB: wellicht te overwegen om de NOVI 126120 niet aan te raden als voedingsspoel ?

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Voedingsspoel Bobine

Ongelezen bericht door Harrie » 27 sep 2012, 22:23

Beste Joop,

Jouw vraag:
NB: wellicht te overwegen om de NOVI 126120 niet aan te raden als voedingsspoel ?


De Novi 126120 is gewikkeld als een lichtspoel en kan in tijd van nood dienst doen.
Stel je hebt een ouderwetse dikke hoogspanningsspoel en die laat het "in the middle of nowhere" afweten.
Als je toevallig een externe bobine bij je hebt, dan kan je die lichtspoel als voedingsspoel gebruiken.
Punten en condensator kun je lekker laten zitten en verder moet je een draad van de punten naar de externe bobine aanleggen.
De bobine wil wel goed geaard worden en de bougiepunten nemen genoegen met 0,3 mm.

Een voedingsspoel heeft meer windingen en zit bij mij altijd op een brede kern gewikkeld. De Novi 126120 heeft toevallig ook brede poolschoenen.
Je kunt deze lichtspoel door windingen toe te voegen wel krachtiger maken.
Standaard doe ik dat niet en pas bij voorkeur de NOVI 125470 (maroon) toe. De laatste tijd worden steeds meer de gestripte dikke hoogspanningspoelen gebruikt met wikkelingen van
0,7 tot 0,9 mm. Hierdoor zal er dus nooit een gebrek komen aan voedingsspoelen, want we bouwen de spoelen gewoon om.
Groet,
Harrie

GROENEKAN
Berichten: 3767
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Voedingsspoel Bobine

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 28 sep 2012, 09:10

Zeer bedankt Harrie voor het antwoord. Vr. groet, Joop

Vindapp
Berichten: 80
Lid geworden op: 04 feb 2010, 21:19

Re: Voedingsspoel Bobine

Ongelezen bericht door Vindapp » 04 okt 2012, 17:19

Hoi, met interesse lees ik deze reacties over de voedingsspoel en lichtspoel.
hoe doe je dat een spoel opnieuw wikkelen, is er ergens instuctie hier over te vinden.
groet vincent

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Voedingsspoel Bobine

Ongelezen bericht door Harrie » 05 okt 2012, 14:34

Vindapp schreef:Hoi, met interesse lees ik deze reacties over de voedingsspoel en lichtspoel.
hoe doe je dat een spoel opnieuw wikkelen, is er ergens instuctie hier over te vinden.
groet vincent
Beste Vincent,
Voor zover mij bekend is er geen informatie of instructie hierover te vinden. Ik denk dat die informatie te specifiek is en alleen bij de oorspronkelijke producent ligt.
Meestal beschikt de doorsnee hobbyist ook niet over de noodzakelijke (hulp-) gereedschappen en materialen.

Groet,
Harrie

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Voedingsspoel Bobine

Ongelezen bericht door Franky » 05 okt 2012, 16:39

Heb je zo'n speciaal gereedschap nodig dan?
Ik heb wel vaker spoeltjes gewikkeld. Is niet zo spannend. Maar die spoeltjes kwamen niet zo kritisch.
Zou je wat info willen delen over die ontstekingsspoeltjes die jij wikkelt?

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Voedingsspoel Bobine

Ongelezen bericht door Harrie » 05 okt 2012, 19:45

Franky schreef:Heb je zo'n speciaal gereedschap nodig dan?
Ik heb wel vaker spoeltjes gewikkeld. Is niet zo spannend. Maar die spoeltjes kwamen niet zo kritisch.
Zou je wat info willen delen over die ontstekingsspoeltjes die jij wikkelt?
Een simpel voedingsspoeltje of verlichtingsspoeltje wikkelen is niet zo moeilijk: dat kan zelfs handmatig. Om de wikkelingen komt daarna een krimpkous. De ene draad wordt geaard en de andere - sinds vorige week - voorzien van een extra dunne connector. Nadeel met de hand wikkelen is dat het vervelend en tijdrovend werk is.
Beter is wikkelen met een draaibank. Je hebt dan wel een speciale houder nodig voor de spoel, zodat de spoel mooi om zijn as roteert. Deze houder is nergens te koop en moet je dus zelf maken.
Ik ben ooit begonnen, omdat ik grote klossen emailledraad van de juiste dikte had. Met 220 wikkelingen kom je meestal een heel eind voor een standaard voedingsspoel.
De dikte van de gebruikte draad varieert tussen de 0,7 en 0,9mm. Voor het maken van een spoel met een speciale dikte: sloop ik zelfs de weekijzeren kern en stel uit de lamellen de gewenste dikte samen. Voor het juist klinken gebruik ik weer positioneergereedschap, omdat anders de spoel scheef trekt. De klinknagels moeten overigens ook nauwkeurig passen. Dit is uiteraard uitzonderlijk, maar wel leuk om te doen en het verlegt je grenzen. Mocht je op de beurs in Heerhugowaard komen dan kan ik wel e.e.a. toelichten. Op korte termijn kom ik niet toe aan een digitale instructie;het schrijven van een goede werkinstructie is niet gemakkelijk zoals je weet ;) maar wat let je om zelf aan de slag te gaan en ervaring op te doen.
Harrie

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Voedingsspoel Bobine

Ongelezen bericht door Franky » 05 okt 2012, 20:34

Ik kom voorlopig nog niet toe aan mijn electra aanpassingen ;) Ik weet ook nog niet echt wat ik ga doen. Voor maximaal verlichtingsvermogen wou ik 1 doorlopende kern gebruiken met 3 spoelen erom (een beetje zoals een knipperlicht spoel). Totaal niet onderhoudsvriendelijk en ook enigszins dubieus. Het is de vraag wat al dat verlichtingsvermogen gaat doen met je ontsteking. En wat je ontsteking gaat doen met je verlichting aangezien die magnetisch wel erg aan elkaar gekoppeld zijn...... Het zou sowieso een leuk leerprojectje zijn.
Ik heb inderdaad nog wat vragen die ik je in Heerhugowaard wel kan stellen ;)

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Voedingsspoel Bobine

Ongelezen bericht door Harrie » 05 okt 2012, 23:25

Als je te weinig vermogen hebt kun je een zwaardere rotor gebruiken 15Watt of 28 Watt.
Led verlichting toepassen.
Accu toevoegen.
Groet,
Harrie

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Voedingsspoel Bobine

Ongelezen bericht door Franky » 06 okt 2012, 09:18

In mijn ogen heb je pas echt wat aan je koplamp als je er 40W in hebt. Mijn scooter had 50W kleinlicht en 100W grootlicht (niet origineel uiteraard :P). Met name dat grootlicht was geweldig! Ik realiseer me echter ook dat mijn koplamp zal gaan smelten als ik daar 40W in zet. Dus ik moet nog kijken wat voor een type lamp ik wil hebben. Die wattages slaan op gloeilampen.
Maar dat is allemaal voor de toekomst. Verlichting heeft in mijn ogen een van de laagste prioriteiten die er is. Gewoon niet rijden als het donker is.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Voedingsspoel Bobine

Ongelezen bericht door Harrie » 06 okt 2012, 11:49

Als je die ouderwetse gloeipeer nou eens vervangt door ledverlichting, dan heb je vermogen genoeg!
Er zijn 12V ledlampen te koop. Je moet dan wel meer windingen hebben in je lichtspoel.
Ik ga dat probleem waarschijnlijk binnenkort aanpakken bij een totale revisie van mijn SP98.
Groet,
Harrie

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Voedingsspoel Bobine

Ongelezen bericht door Franky » 06 okt 2012, 11:54

Dat is inderdaad een oplossing die je kan kiezen. Voor mijn achterlicht ga ik dat sowieso doen. Voor mijn voorlicht weet ik het nog niet zo. Ik zal op zoek moeten gaan naar iets dat de warme kleur van een gloeilamp nabootst. Ik wil niet zo'n smerig wit led licht op mijn mobylette.

Verder heb ik uiteraard ook een spanningsafvlakker in de planning zitten. Als we toch bezig zijn doen we het maar goed :) Die dingen zijn erg simpel toe te passen. Ik ga dan de stroom gelijkrichten bij de spoel. Dan kan je nog steeds 1 draadje per lamp gebruiken (frame blijft de aarde) :)

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Voedingsspoel Bobine

Ongelezen bericht door Harrie » 09 nov 2012, 18:50

Beste forumleden,
Deze week kreeg ik de vraag om hulp van iemand met een oude mobylette, die ontstekingsproblemen had.
Welnu dat is met die oude NOVI-spoelen wel vaker een probleem. Wegens gebrek aan speciale spoelkernen, laat ik de oude spoel opsturen en deze
wordt dan door mij gesloopt en voorzien van een nieuwe wikkeling. Nu had de toegezonden spoel een mooi Novi logo dat ik jullie niet wil onthouden.
Ik had het nog nooit op een spoel gezien.

Groet,
Harrie
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Voedingsspoel Bobine

Ongelezen bericht door Polle » 09 nov 2012, 20:59

Hallo Henk

Ik zou dit niet uit mekaar halen maar op de kast zetten als aandenken.
Mooi voor de verzameling.
Nog nooit gezien.

Gr Polle

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Voedingsspoel Bobine

Ongelezen bericht door ruudk » 09 nov 2012, 21:25

Prachtig, Harrie.
Dit zijn nou van die onverwachte verrassingen die je telkens weer blijven verbazen! Dit heb ik ook nog nooit gezien!
Op welk model Mobylette zat deze? En van welk bouwjaar? Nederlands of Franse Moby?
Even een gokje, ik denk dat het niet een spoel voor de alleroudste modellen betreft, maar eentje voor een eind jaren '50 model.
Ruud

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Voedingsspoel Bobine

Ongelezen bericht door Harrie » 17 nov 2012, 13:11

Beste forumleden,
Die spoel met dat leuke etiket bestaat niet meer. Op verzoek van de eigenaar is deze gestript en opnieuw gewikkeld.
Ik heb aan een foto hiervan voldoende en heb nooit de ambities gehad om een uitdragerij te beginnen.
Het was trouwens een oud type met paspennen op de grondplaat. Ondertussen bereikte mij het bericht dat de brommer weer loopt als een trein.
Toch mooi voor een brommer (AV33) die richting 60 jaar gaat.
Groet,
Harrie

Plaats reactie