afstellen 2.8 mm voor hoogste punt

GROENEKAN
Berichten: 3767
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

afstellen 2.8 mm voor hoogste punt

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 03 okt 2012, 22:25

Beste Forummers,

Als je je ontsteking wilt controleren of hij goed op tijd staat en je hebt je afstelapparaatje ( in mijn geval een daarvoor omgebouwde bougie ) op 2.8 mm voor BDP in je bougiegat zitten: moet je dan het koppelingsdeel ( als je met je gezicht daar naartoe staat ) naar links draaien of naar rechts om te kijken of je contactpunten net iets opengaan ?

Het gaat om een FietsOmatic-motortje, dus het is de andere kant op als de andere Mobylette motortjes.

In mijn geval is het zo dat als ik het koppelingshuis naar rechts draai - (dus naar het achterwiel toe ) staat hij prima op tijd en draai ik naar links dan gaan de puntjes te vroeg open.

Dank en groet,

Joop

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: afstellen 2.8 mm voor hoogste punt

Ongelezen bericht door Harrie » 03 okt 2012, 22:59

Beste Joop,
Bij FOM en de modellen met tussentransmissie draait het motortje teruguit. Dit betekent dat - gezien vanuit de koppelingskant - je rechtsom draait en op 2,8mm voordat de zuiger zijn hoogste punt heeft bereikt de punten opengaan.
Groet,
Harrie

GROENEKAN
Berichten: 3767
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: afstellen 2.8 mm voor hoogste punt

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 03 okt 2012, 23:17

Beste Henk,

Helder en bedankt voor snelle, adequate antwoord.

Vriendelijke groet,

Joop

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: afstellen 2.8 mm voor hoogste punt

Ongelezen bericht door ruudk » 04 okt 2012, 21:25

Het feit dat de onderbrekerpunten te vroeg opengaan bij het linksomdraaien van de koppelingstrommel, dus met de zuiger nog onder de hoogte van 2,8mm onder het b.d.p., komt vanwege de asymmetrische nok. Als je de koppelingstrommel linksomdraait (dus verkeerde draairichting voor de FOM) zie je op welke zuigerhoogte de onderbrekerpunten opengaan bij een verkeerd draaiende FOM-motor, ofwel op welke zuigerhoogte de punten elkaar weer juist raken bij een in correcte richting draaiende FOM-motor, dus je ziet dan de 'sluiting ná b.d.p.', gegeven de afstelling van 2,8mm vóór BDP. De sluiting na b.d.p. is dus bij een zuigerhoogte dieper dan 2,8mm onder b.d.p.
Vr. groet,
Ruud

Plaats reactie