achterlichtproblemen
achterlichtproblemen
Hallo
Even mijn verhaal doen.
Na het plaatsen van mijn nieuw motorblok onder mijn spr bleek mijn verlichting niet meer te werken.
Wat bleek lichtspoel stuk.Een ande geplaatst het voorlicht werkt en de bel ook maar achterlicht niet.
Kabel er uitgenomen die naar achter loopt en wat bleek deze vertoond een schade en gaf kortsluiting.
Nieuwe er in nog geen achterlicht,achterlicht gedemonteerd goed afgeschuurd terug er op nog niets.Nieuw lampje er in niets.
Aarding bijgelegd van motor naar achterlicht niets.
Ik heb ook een bagagerek gemonteerd op mijn bromfiets zou dit er iets mee te maken hebben dit maakt een verbinding met het spatbord en de veerpoten en zo naar de achterbrug.
Dus ik krijg dat verdomde achterlicht niet meer aan de praat terwijl er voordien nooit problemen mee waren.
Wie weet raad.
Alle tips welkom
Gr Polle
Even mijn verhaal doen.
Na het plaatsen van mijn nieuw motorblok onder mijn spr bleek mijn verlichting niet meer te werken.
Wat bleek lichtspoel stuk.Een ande geplaatst het voorlicht werkt en de bel ook maar achterlicht niet.
Kabel er uitgenomen die naar achter loopt en wat bleek deze vertoond een schade en gaf kortsluiting.
Nieuwe er in nog geen achterlicht,achterlicht gedemonteerd goed afgeschuurd terug er op nog niets.Nieuw lampje er in niets.
Aarding bijgelegd van motor naar achterlicht niets.
Ik heb ook een bagagerek gemonteerd op mijn bromfiets zou dit er iets mee te maken hebben dit maakt een verbinding met het spatbord en de veerpoten en zo naar de achterbrug.
Dus ik krijg dat verdomde achterlicht niet meer aan de praat terwijl er voordien nooit problemen mee waren.
Wie weet raad.
Alle tips welkom
Gr Polle
- Franky
- Berichten: 6198
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: achterlichtproblemen
Even los van een mogelijke aarde probleem in je frame, vind ik het bovenstaande erg opvallend. Je hebt dus een draad van je motor naar de lamp en van de lamp naar je motor(aarde) gelegd. Werkt de lamp dan nog niet, dan is er iets met de draden mis of een connectie in de lamp niet goed. Daar zal je het in eerste instantie zoeken. De mogelijke dubieuse aarde via het frame heb je namelijk gebypassed via die aarde draad.Polle schreef: Aarding bijgelegd van motor naar achterlicht niets.
Staat er überhaupt spanning op de draad die naar je achterlicht gaat? Je moet gewoon systematisch je elektrische circuit doormeten met je multimeter Het kan nooit moeilijk zijn Waarschijnlijk gewoon ergens een slechte connectie.
Re: achterlichtproblemen
Hallo Franky
Het is een nieuwe draad die ik gebruik.
Uit het motorblok komt spanning ik gebruik zo een testlampje om te zien of er spanning komt.
Mijn voorlicht werkt perfect.
Ik sluit de nieuwe draad rechtstreeks aan aan de motor en ik krijg spanning op de draad is nagemeten ik koppel die draad aan mijn achterlicht aan en toch werkt dit niet.
Ik leg een aarding rechtstreeks van de motor naar het achterlicht.
Ik heb het geprobeert met drie nieuwe lampjes uit de winkel en niets
De fitting van de lampjes is zuivergeschuurd en de contacten zijn goed.
Wat is er aan de hand.
Voordien werkte het perfect.
Ik kan nog eens proberen het bagagerek terug te verwijderen misschien zit daar het probleem.
Gr Polle
Het is een nieuwe draad die ik gebruik.
Uit het motorblok komt spanning ik gebruik zo een testlampje om te zien of er spanning komt.
Mijn voorlicht werkt perfect.
Ik sluit de nieuwe draad rechtstreeks aan aan de motor en ik krijg spanning op de draad is nagemeten ik koppel die draad aan mijn achterlicht aan en toch werkt dit niet.
Ik leg een aarding rechtstreeks van de motor naar het achterlicht.
Ik heb het geprobeert met drie nieuwe lampjes uit de winkel en niets
De fitting van de lampjes is zuivergeschuurd en de contacten zijn goed.
Wat is er aan de hand.
Voordien werkte het perfect.
Ik kan nog eens proberen het bagagerek terug te verwijderen misschien zit daar het probleem.
Gr Polle
Re: achterlichtproblemen
Franky,
Jij slaat de spijker op zijn kop! Je moet systematisch werken en dat vooral bij elektrische en elektronische schakelingen.
Ik heb ooi tijdens een toertovht bij een defecte brommer 4 personen van alles zien losgooien, terwijl de oorzaak iets anders was.
Begin dus bij het begin:
■ Lever de spoel spanning? (universeelmeter)
■ Als ik 6 Volt spanning zet op de massa en de draad naar het achterlicht brandt het licht dan?
■ Brandt de lamp als ik direct spanning zet op de fitting?
Afhankelijk van de uitkomst kun je nagaan of spoel, kabel, fitting of lamp defect is.
Je moet een externe stroombron hebben: 4,5 V batterij, acculader of beltransformator om de zaken door te meten.
Een universele meter is soms ook handig.
Succes met de storing,
Het is alleen lastig als je het aansluiten op goed geluk doet.
Groet,
Harrie
Jij slaat de spijker op zijn kop! Je moet systematisch werken en dat vooral bij elektrische en elektronische schakelingen.
Ik heb ooi tijdens een toertovht bij een defecte brommer 4 personen van alles zien losgooien, terwijl de oorzaak iets anders was.
Begin dus bij het begin:
■ Lever de spoel spanning? (universeelmeter)
■ Als ik 6 Volt spanning zet op de massa en de draad naar het achterlicht brandt het licht dan?
■ Brandt de lamp als ik direct spanning zet op de fitting?
Afhankelijk van de uitkomst kun je nagaan of spoel, kabel, fitting of lamp defect is.
Je moet een externe stroombron hebben: 4,5 V batterij, acculader of beltransformator om de zaken door te meten.
Een universele meter is soms ook handig.
Succes met de storing,
Het is alleen lastig als je het aansluiten op goed geluk doet.
Groet,
Harrie
- Franky
- Berichten: 6198
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: achterlichtproblemen
Ook nieuwe draden kunnen kapot zijn. Maar zo te lezen heb je dat wel getest.Polle schreef:Hallo Franky
Het is een nieuwe draad die ik gebruik.
Uit het motorblok komt spanning ik gebruik zo een testlampje om te zien of er spanning komt.
Mijn voorlicht werkt perfect.
Ik sluit de nieuwe draad rechtstreeks aan aan de motor en ik krijg spanning op de draad is nagemeten ik koppel die draad aan mijn achterlicht aan en toch werkt dit niet.
Ik leg een aarding rechtstreeks van de motor naar het achterlicht.
Ik heb het geprobeert met drie nieuwe lampjes uit de winkel en niets
De fitting van de lampjes is zuivergeschuurd en de contacten zijn goed.
Wat is er aan de hand.
Voordien werkte het perfect.
Ik kan nog eens proberen het bagagerek terug te verwijderen misschien zit daar het probleem.
Gr Polle
Het bagagerek kan het probleem niet zijn. Want die kan enkel invloed hebben op de aarding van je frame. En die heb je gebypassed (en dat zou ik voorlopig zo houden totdat je hem werkend hebt. Dat elimineert een mogelijke oorzaak). Gewoon netjes alles 1 voor 1 doormeten met je multimeter. Je zet de multimeter aan 1 kant op je motorblok (aarde) en je gaat dan de draad volgen. Je motorblok moet dus draaien en je meet dan de spanning op de draad. Ergens circuit zal je zien dat de spanning 0V is. Daar zit je probleem dan. Tenzij alles 0V is. Dan is er gewoon kortsluiting. En uiteraard is alles na je lampje ook 0V. Dat is normaal want dat is je aarde
Het grote voordeel van elektriciteit is dat het kinderlijk simpel is en heel makkelijk na te meten Mechanische problemen zijn veel lastiger. Ondanks dat zijn er toch heel wat techneuten die elektriciteit heel eng en lastig vinden. En dat terwijl het geen klap voorstelt (in bromfietsen dan)
Re: achterlichtproblemen
Hallo Franky
Ik gooi liever een motorblok open dan aan draadjes frutselen.
Elektrisiteit is chinees voor mij.
Ik ben tenslotte gediplomeerd timmerman
Gr Polle
Ik gooi liever een motorblok open dan aan draadjes frutselen.
Elektrisiteit is chinees voor mij.
Ik ben tenslotte gediplomeerd timmerman
Gr Polle
- Franky
- Berichten: 6198
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: achterlichtproblemen
Kijk dat bedoel ik dus Een motorblok open halen of timmerman zijn is veel moeilijker en vraagt veel meer ervaring en kennis dan dit simpele stukje elektronica Dus laat je er vooral niet door afschrikken Want wat jij liever doet is veel hoogstaander Dus die elektronica kan jij makkelijk begrijpen als je dat wil
Re: achterlichtproblemen
Polle, ik zou en ander achterlicht even proberen.Gr. Joop ( want als je stroom hebt en goede aarde en goed lampje moet het wel het achterlicht/fitting zijn )
- Franky
- Berichten: 6198
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: achterlichtproblemen
Polle
Ben je bekend met het model om elektriciteit in draden te zien als water dat door leidingen stroomt? Elektriciteit is iets dat moeilijk te vatten is. Maar als je het ziet als water die door leidingen gaat is het ineens veel tastbaarder en is het makkelijker te begrijpen. Deze manier van naar elektriciteit kijken heb ik als middelbarescholier bedacht (omdat mijn docent niet goed kon uitleggen). Ik kan dat hier wel kort uitleggen als je dat wilt. Dan vermoed ik dat jij het ook zo begrijpt
Ben je bekend met het model om elektriciteit in draden te zien als water dat door leidingen stroomt? Elektriciteit is iets dat moeilijk te vatten is. Maar als je het ziet als water die door leidingen gaat is het ineens veel tastbaarder en is het makkelijker te begrijpen. Deze manier van naar elektriciteit kijken heb ik als middelbarescholier bedacht (omdat mijn docent niet goed kon uitleggen). Ik kan dat hier wel kort uitleggen als je dat wilt. Dan vermoed ik dat jij het ook zo begrijpt
Re: achterlichtproblemen
Franky, het heet dan ook STROOM !!
Re: achterlichtproblemen
Beste Polle,
Ik heb begrepen dat je deze bromfiets een grondige opknapbeurt hebt gegeven. Daarbij hoort zeker ook een totaal nieuwe bedrading (kabelboom). Bedrading van ruim 40 jaar is uitgedroogd en de stekkers zitten veelal los en zijn ook nog gecorrodeerd.
Daarnaast was de bedrading af fabriek indertijd ook van povere kwaliteit .
Mijn advies: oude troep eruit en vernieuwen!
Succes,
Dick
Ik heb begrepen dat je deze bromfiets een grondige opknapbeurt hebt gegeven. Daarbij hoort zeker ook een totaal nieuwe bedrading (kabelboom). Bedrading van ruim 40 jaar is uitgedroogd en de stekkers zitten veelal los en zijn ook nog gecorrodeerd.
Daarnaast was de bedrading af fabriek indertijd ook van povere kwaliteit .
Mijn advies: oude troep eruit en vernieuwen!
Succes,
Dick
Re: achterlichtproblemen
Mobyvrienden,
Ongelooflijk hoe lang ze bij fietsen met slippende dynamo's, slechte bekabeling en corroderende contacten hebben aangemodderd.
Het mocht allemaal niks kosten en het was dan vaak ook helemaal niks. Gelukkig kunnen wij in onze oldtimers het beter doen en alles beter beschermen en isoleren.
De moderne fietsen zijn wat dat betreft op allerlei punten beter. Zelfs een breed led achterlicht van de Action (3,95 Euro inclusief batterijen) verslaat die oude troep met glans. Je zou kunnen spreken van de Middeleeuwen van de fietsontwikkeling (1920 - 2000). Een slechte imitatie van een Lucia achterlicht kost tegenwoordig 18 -24 Euro met al zijn nadelen, want dat was indertijd een van de goedkoopste achterlichten.
Groet,
Harrie
Ongelooflijk hoe lang ze bij fietsen met slippende dynamo's, slechte bekabeling en corroderende contacten hebben aangemodderd.
Het mocht allemaal niks kosten en het was dan vaak ook helemaal niks. Gelukkig kunnen wij in onze oldtimers het beter doen en alles beter beschermen en isoleren.
De moderne fietsen zijn wat dat betreft op allerlei punten beter. Zelfs een breed led achterlicht van de Action (3,95 Euro inclusief batterijen) verslaat die oude troep met glans. Je zou kunnen spreken van de Middeleeuwen van de fietsontwikkeling (1920 - 2000). Een slechte imitatie van een Lucia achterlicht kost tegenwoordig 18 -24 Euro met al zijn nadelen, want dat was indertijd een van de goedkoopste achterlichten.
Groet,
Harrie
Re: achterlichtproblemen
Beste Polle,
neem een stuk draad en maak beide uiteinden blank. Start de motor en doe je licht aan. Tegen de voedingsdraad van je achterlicht (niet loshalen) druk je het blanke uiteinde van de draad, het andere uiteinde gaat tegen de cilinder van je motorblok. De koplamp gaat uit door de kortsluiting die je maakt. Brandt de lamp dan is de achterlichtdraad of de schakelaar kapot.
m.vr.groet
Peterl
neem een stuk draad en maak beide uiteinden blank. Start de motor en doe je licht aan. Tegen de voedingsdraad van je achterlicht (niet loshalen) druk je het blanke uiteinde van de draad, het andere uiteinde gaat tegen de cilinder van je motorblok. De koplamp gaat uit door de kortsluiting die je maakt. Brandt de lamp dan is de achterlichtdraad of de schakelaar kapot.
m.vr.groet
Peterl
Re: achterlichtproblemen
Hallo Peter
Ga ik uitproberen
Bedankt en ik hou je op de hoogte.
Gr Polle
Ga ik uitproberen
Bedankt en ik hou je op de hoogte.
Gr Polle