Ontstekingspunten en condensator
Ontstekingspunten en condensator
Goede middag,
Ik ben bezig met de restauratie van een Mobylette AV33 (1954). Ik ben op zoek naar een paar onderdelen, wie weet waar ik aan een setje ontstekingspunten (platines zeggen ze in Vlaanderen en een condensator zou kunnen geraken?
Verder vraag ik me af of er nog ergens een nieuw vliegwiel kan gevonden worden, binnenkant is Ok, maar buitenkant is wat verroest en beschadigd.
Dank en groeten!!
Ik ben bezig met de restauratie van een Mobylette AV33 (1954). Ik ben op zoek naar een paar onderdelen, wie weet waar ik aan een setje ontstekingspunten (platines zeggen ze in Vlaanderen en een condensator zou kunnen geraken?
Verder vraag ik me af of er nog ergens een nieuw vliegwiel kan gevonden worden, binnenkant is Ok, maar buitenkant is wat verroest en beschadigd.
Dank en groeten!!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Ontstekingspunten en condensator
Beste Gwuist,
Dat blokje ziet er niet uit als een motortje uit begin jaren 50.
De platinekes (vis platinées) kunnen daardoor anders zijn. Haal het vliegwiel eerst los en kijk wat je hebt.
Harrie
Dat blokje ziet er niet uit als een motortje uit begin jaren 50.
De platinekes (vis platinées) kunnen daardoor anders zijn. Haal het vliegwiel eerst los en kijk wat je hebt.
Harrie
Re: Ontstekingspunten en condensator
Denk wel dat de motor origineel is (volgens de handboeken ed.), in bijlage foto zonder vliegwiel..
Groeten,
G
Groeten,
G
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Ontstekingspunten en condensator
De grondplaat en de platines zijn moeilijk te zien. Heb je een duidelijkere foto?
Waarschijnlijk is de spoel ooit vervangen, want de spoelen uit begin jaren vijftig waren meestal zwart.
Groet,
Harrie
Waarschijnlijk is de spoel ooit vervangen, want de spoelen uit begin jaren vijftig waren meestal zwart.
Groet,
Harrie
Re: Ontstekingspunten en condensator
Dag Harrie, deze foto heb ik nog, al iets duidelijker? Anders haal ik het er vanavond wel even af.
Groeten en dank.
G
Groeten en dank.
G
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Ontstekingspunten en condensator
Beste Gwuist,
Het is nog steeds niet duidelijk en je hebt er niets aan als iemand jou de verkeerde opstuurt.
Vliegwielen liggen hier en daar nog wel. Meestal niet perfect, maar wel een stuk beter dan die van jou.
Groet,
Harrie
Het is nog steeds niet duidelijk en je hebt er niets aan als iemand jou de verkeerde opstuurt.
Vliegwielen liggen hier en daar nog wel. Meestal niet perfect, maar wel een stuk beter dan die van jou.
Groet,
Harrie
Re: Ontstekingspunten en condensator
Zo te zien, is het een vroege AV7 motor. Passen de standaard AV7 puntjes niet?
Re: Ontstekingspunten en condensator
Ik weet niet wat er nu in zit, wou ze gewoon vervangen nu toch alles open ligt.....ik haal ze er uit en maak er een betere foto van.
Groeten,
Groeten,
Re: Ontstekingspunten en condensator
Goed idee. Maak een foto van zowel voor-, als achterkant. Achter zit een pennetje en ik weet niet, of de maten daarvan, door de jaren heen, veranderd zijn. (meten)
Re: Ontstekingspunten en condensator
Is er een groot verschil tussen een vroege AV7 motor en en AV33 motor? Zo ja, wat dan?
Groeten,
G
Groeten,
G
Re: Ontstekingspunten en condensator
Oei, dat is een vraag met een lang antwoord. Eigenlijk zijn het twee totaal verschillende motoren. De AV3 was een vooroorlogs motortje en de AV7 was een compleet vanaf niets ontworpen volgens de nieuwste ontwikkelingen van de tijd. Vooral de ontwikkelingen op het gebied van metallurgie en metaalbewerking, zorgden ervoor, dat motoren met kleiner toleranties gemaakt konden worden en slijtvaster waren. De AV3 cylinder is een zachtaluminium huis, met daarin een stalen buis geperst, waarin de zuiger bewoog.
De spoeling in de cylinder werd verbeterd. Al met al is er niets, dat tussen de twee motortjes uitgewisseld worden.
De spoeling in de cylinder werd verbeterd. Al met al is er niets, dat tussen de twee motortjes uitgewisseld worden.
Re: Ontstekingspunten en condensator
Ok, zou het wel graag weten, ik maak nog wat foto's...
Re: Ontstekingspunten en condensator
Aan de hand van de eerste foto, kan ik je met zekerheid zeggen, dat het een AV7 is.
Re: Ontstekingspunten en condensator
Beste Joost,
De ontsteking lijkt me inderdaad AV7; misschien is het blok gewijzigd of aangepast.
Graag ook plaatjes van de rest van het blokje.
Groet,
Harrie
De ontsteking lijkt me inderdaad AV7; misschien is het blok gewijzigd of aangepast.
Graag ook plaatjes van de rest van het blokje.
Groet,
Harrie
Re: Ontstekingspunten en condensator
Dat cylindertje is een AV7.
Re: Ontstekingspunten en condensator
Hierbij nog wat foto's....
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Ontstekingspunten en condensator
Ja hoor, BINGO! Het is een AV7 en nieuwe puntjes zijn makkelijk te krijgen. Ik kan je er één ( of 20) verkopen voor €2,50 p/st + €1,40 verzendkosten.