Koude start problemen met Dell'orto carb

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Koude start problemen met Dell'orto carb

Ongelezen bericht door Franky » 17 mar 2013, 16:28

Beste mensen,

Sinds ik overgestapt ben op de Dell'orto SHA carb heb ik koude startproblemen met mijn brommer. Eigenlijk moet ik gewoonweg concluderen dat kickstarten bijna ondoenlijk is. Verder loopt de brommer als een zonnetje.
Dus hoe beroerd gaat dat starten dan? Hierbij een filmpje van de brommer bij -6 graden. Met de 9 graden die het nu is gaat dit net zo beroerd.

Link


Nou heb ik een aantal vragen aan jullie

1. Hoe starten jullie een brommer met Dell'orto carb?
Ik start hem door choke vol in te trekken, en daarna te kickstarten zonder gas te geven. Dat zonder gasgeven is belangrijk want anders krijg ik hem echt niet gestart. Na veel gekick hoor je dan af en toe een verbrandingsslag. En na nog wat pogingen blijft hij stationair draaien en dan kan je gaan overwegen gas te geven (met de choke vol ingetrokken).

2. Hoe sterk moet het effect van de choke zijn
Mijn theorie is dat de Dell'orto choke niet sterk genoeg is waardoor de brommer niet te starten is. Dus hoe sterk moet je choke eigenlijk zijn? Ik heb wat testen gedaan met een warme motor. Als je dan rustig rijdt 15km/h en je trekt choke vol in merk ik niks. Op topsnelheid merk ik het wel. Stationair is het effect van choke nog net te detecteren. Maar dat heb ik bepaald naar 4 pogingen. Het verschil in toerental is belachelijk klein. Nu heb ik nooit dit soort testen gedaan met mijn Gurtner carb. Maar ik vermoed dat als je daar de choke vol intrekt met een warme motor die stationair draait, dat je blok in 1 klap uitvalt.

Vanwaar nou al deze vragen? Ik zit een ontwerpaanpassing te overwegen om dit probleem op te lossen. Ik wil alleen van te voren weten of de aanpassing een kans van slagen heeft.
De ontwerpaanpassing is aan de chokeschuif die voor je inlaat schuift. Deze schuif bevat een gaatje. Als ik echter mijn brommer start geef ik geen gas waardoor de restrictie door de gasschuif velen malen groter is dan die van de chokeschuif. In andere woorden, ik start mijn brommer zonder choke want dat ding werkt helemaal niet! Ik wil dan ook het gaatje in de chokeschuif dicht gaan maken zodat de restrictie van chokeschuif groter is dan die van gasschuif. En indien nodig maak ik er wel weer een gaatje in als dat toch nodig blijkt te zijn. Een kleiner gaatje dan wel.

Wat denken jullie er van?

GROENEKAN
Berichten: 3767
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Koude start problemen met Dell'orto carb

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 17 mar 2013, 17:31

Frank, probeer eens de sproeier 1 maat groter. Gr. Joop

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Koude start problemen met Dell'orto carb

Ongelezen bericht door MobyJoost » 17 mar 2013, 18:42

Het lastige starten met de Dell'Orto zit hem in het choke systeem. De Dell'Orto knijpt de luchtstroom af, waardoor de overgebleven lucht meer brandstof bevat. De absolute hoeveelheid mengsel, dat in de cylinder komt, is dus beduidend kleiner, dan bij normale (zonder choke). de Gürtner laat de normale hoeveelheid lucht door, maar de choke plunjer (eigenlijk dus verrijkings-plunjer) laat extra brandstof toe, waardoor er een normale hoeveelheid van een rijker mengsel in de cylinder terechtkomt. Mijn MobyClub rijdt prima met de Dell"Orto, maar start ook slecht. Ik moet hem aanfietsen op de standaard. Hoort niet en is niet goed voor de standaard. De PHBG serie van Dell'Orto heeft ook een verrijkingsplunjer, maar is moeilijk te krijgen in 15 mm.

GROENEKAN
Berichten: 3767
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Koude start problemen met Dell'orto carb

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 17 mar 2013, 19:23

Interessante analyse Joost !

Ik heb de Dellorto twee jaar geleden vanwege startproblemen weer vervangen door de originele Gurtner. Heerlijk om met een half trapje of een kort aanloopje de Moby te starten. Vooral bij vertrek van een vol terras. :lol:

Groet, Joop

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Koude start problemen met Dell'orto carb

Ongelezen bericht door MobyJoost » 17 mar 2013, 20:05

Ik speel ook met het idee, de DellÓrto te vervangen door een 13 mm Gürtner.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Koude start problemen met Dell'orto carb

Ongelezen bericht door Franky » 17 mar 2013, 21:23

Beste Joop.
De sproeier 1 maat groter nemen is geen mooie oplossing. Je kiest de sproeier grote zo dat hij als het warm is zo goed mogelijk loopt. Een koude start die moeilijk gaat is geen rede om een andere sproeier te kiezen.

Ik ben op de hoogte van het verschil in werking van de choke tussen de Dell"Orto carb en de Gurtner carb. Het Gurtner systeem is sowieso beter. Geen twijfel mogelijk. Maar mijn analyse is dat het Dell"Orto systeem zoals hij nu uitgevoerd is helemaal niets doet terwijl dat wel mogelijk moet zijn. Dat betekend dat er ruimte is voor verbetering. Ik wil dat proberen te verbeteren. Het zou mij verbazen als het het Gurtner systeem kan evenaren. Maar mogelijk kan je er nog in de buurt komen.......

Joost, waarom start je je brommer al fietsend op je standaard? Ik fiets dan gewoon een stukje over straat. Alles beter dan op je standaard aanfietsen.

De 13mm Gurtner. Is dat niet de gene die ik had? Als die uitgevoerd is met het spruitstuk met die 90 graden bocht erin moet je die er niet op zetten. Dan kan je beter een startprobleem accepteren met een Dell"Orto.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Koude start problemen met Dell'orto carb

Ongelezen bericht door MobyJoost » 17 mar 2013, 22:43

Nee Franky, het is een 13 mm, zoals op m'n 51 Super zit, met AV10 motor.
En aan fietsen moet ik ook m´n EEG al, want daar is de standaard onderuit gebroken. :oops:

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Koude start problemen met Dell'orto carb

Ongelezen bericht door MobyJoost » 22 mar 2013, 01:24

Nu is het me opgevallen, tijdens mijn queste voor een 15mm PHBG met kabelchoke en "montage rigide", dat er verschillende choke plaatjes zijn, voor de SHA carburateurs. Misschien is het een idee, het gaatje wat op te boren, zodat er meer lucht in het mengsel komt. Ga ik in ieder geval wel proberen.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Koude start problemen met Dell'orto carb

Ongelezen bericht door Franky » 22 mar 2013, 17:32

Beste Joost,
Dat zou ik juist niet doen. Mijn conclusie is juist het omgekeerde. Het gat moet kleiner.
Is dat bij jou ook nodig? Dat is simpel te testen door een warm motorblok stationair te laten draaien en de choke vol in te trekken. Dan zal je toerental moeten dalen of je motorblok valt zelfs uit. Als jij hetzelfde hebt als mij dan gebeurt er niets.

Waar heb jij die verschillende choke plaatjes gezien? Ik zou er graag eentje kopen om mee te experimenteren :)

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Koude start problemen met Dell'orto carb

Ongelezen bericht door MobyJoost » 22 mar 2013, 20:52

Franky, hoe groot is het gaatje in jou plaatje ( :lol: )? Bij mij zo'n 3 mm. Heb er ook gezien, met wel 8 mm. Ik kan me voorstellen, dat het toch wel verschil kan maken. Een gaatje van 3 mm laat wel erg weinig lucht door, dus een erg minimale vulling van de cylinder. Dan kan je het mengsel nog zo verrijken, als er te weinig is, brandt het ook niet.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Koude start problemen met Dell'orto carb

Ongelezen bericht door Franky » 22 mar 2013, 21:15

Heb je ooit eens gekeken hoe klein de kier van je gasschuif is als je motor stationair draait? Je moet je ook bedenken dat die choke plaatjes nou niet echt goed afdekken. Daar zitten ook al kieren tussen. Doe die test van mij maar en zie of het zin kan hebben ;) Als je motortoerental niet veranderd heeft de choke nu al geen effect. Maak je het gat nog groter doet hij nog steeds niks.

Hoe groot dat gaatje bij mij is weet ik zo niet. Ik moet hem nog los halen om dat te onderzoeken.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Koude start problemen met Dell'orto carb

Ongelezen bericht door MobyJoost » 22 mar 2013, 21:48

En met die kleine kier onder je gasschuif loopt je motor dan ook alleen maar stationair. Ik ga het gaatjes verhaal toch eens uittesten.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Koude start problemen met Dell'orto carb

Ongelezen bericht door Franky » 23 mar 2013, 11:13

Leef je uit zou ik zeggen ;) Ik hoor wel wat de resultaten zijn :) Ik vrees alleen dat de resultaten niet positief zullen zijn bij een grotere gat grote. Probeer ook de kleinere/geen gat optie (stuk benzine bestendige tape ervoor die zo dik is dat hij sowieso niet het blok in kan gezogen worden).

Weet jij of die choke plaatjes ergens los te krijgen zijn? (Ik heb eerlijk gezegd zelf nog niet gezocht)

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Koude start problemen met Dell'orto carb

Ongelezen bericht door MobyJoost » 23 mar 2013, 12:26

Ik weet zo ook niet, waar ik ze gezien heb. Moet je toch even zoeken.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Koude start problemen met Dell'orto carb

Ongelezen bericht door Franky » 23 mar 2013, 13:10

Zal ik doen :)

Ik ben je trouwens even voorgeweest :P Ik heb mijn eerste test al gedaan. Het is immers koud genoeg en ik was snel klaar met mijn koppelingstestje :mrgreen:
Er zijn een aantal dingen aan de hand met de choke.

Als eerste. Ik heb mijn choke zo ingesteld dat met de choke hendel in neutrale stand de gasstroom niet belemmerd wordt. Helaas blijkt de slag van de chokehendel te klein te zijn om de choke te bedienen! Hierbij een foto van de choke in volle stand.
Afbeelding
Niet zo verbazingwekkend dat de choke bij mij helemaal niets doet! Hij komt niet ver genoeg omhoog.

Ten tweede. Mijn doorgang is 5.0mm zoals op het plaatje staat. Omdat het op het plaatje staat doet het inderdaad sterk vermoeden dat er meerdere plaatjes zijn.

Ik heb nu een choke test gedaan door mijn choke zo af te stellen dat hij op volste stand netjes gesloten is. Dan nog is die 5mm doorgang veeeeeeels te groot dus die heb ik bij voorbaat volledig afgesloten dmv tape. En toen mocht ik de brommer gaan starten. Ik heb 2 kicks gegeven voordat ik dat maar op gaf (kickstarten is alleen voor mensen die precies weten hoe ze hun brommer moeten bedienen en met deze nieuwe choke moet ik dat nog leren). Toen ben ik de brommer aan gaan fietsen. Na 1m fietsen liep mijn brommer al! En hij bleef ook lopen. Ik kon de choke perfect doseren. Het werkt!
Het volledig afsluiten van het gat in de choke heeft het voordeel dat de hoeveelheid choke netjes geregeld kan worden met de chokehendel. Het is nu ook mogelijk teveel choke te geven. Altijd handig voor het starten met zeeeeer lage temperaturen.

De theorie van mij was correct. De oplossing daarentegen is nog niet zo eenvoudig. Een van de problemen is immers dat de slag van de chokehendel niet voldoende is om de choke te bedienen. Ik moet daar nog iets op vinden. Verder is een choke plaatje zonder gat mogelijk niet te vinden. Misschien moet het gat maar dichtgelast worden?

Ik ga zo de tape eraf halen (ik vertrouw dat voor geen cent) en de choke weer terugzetten in de stand waar die stond (heb ik op volgas geen belemmering). Het probleem is nu duidelijk. Nu nog een mooie oplossing bedenken.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Koude start problemen met Dell'orto carb

Ongelezen bericht door Franky » 24 mar 2013, 13:47

Ik heb al weer wat uren erop zitten met de zoektocht naar de verschillende chokeschuiven.
Het is allemaal een beetje een raar verhaal. Ik kom zowel chokeschuiven met gaatje als zonder gaatje tegen. Echter niemand vermeld of er een gaatje in zit en welke diameter die dan heeft. Dus of je ook krijgt wat er op het plaatje staat is altijd weer de vraag.
Afbeelding
Afbeelding

Voorbeelden van Franse aanbieders:
http://www.ebay.com/itm/volet-starter-d ... 0610827243
http://www.rcv-team.com/volet-starter-c ... 4.z.fr.htm
http://www.pro-mecascoot.com/volet-star ... 4.z.fr.htm

Voorbeelden van Nederlandse aanbieders:
http://www.easyparts.nl/showdrawing.php ... -2006-4292
http://www.leertouwer.com/default.asp?i ... s=100||pg=

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Koude start problemen met Dell'orto carb

Ongelezen bericht door Harrie » 24 mar 2013, 13:58

Beste Franky,
Waarom zet je er niet een andere chokehendel op zoals hieronder afgebeeld?
Afbeelding
Groet,
Harrie

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Koude start problemen met Dell'orto carb

Ongelezen bericht door Franky » 24 mar 2013, 14:53

Dat is wel een beetje lelijk :shock: Maar inderdaad wel een oplossing

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Koude start problemen met Dell'orto carb

Ongelezen bericht door Franky » 06 jul 2013, 17:04

Zo, even een update in dit oude topic. Hoewel het zomer is en de choke nou niet echt zo hard meer nodig is, heb ik dit probleem maar eens aangepakt.

Mijn conclusie was dat het gaatje in de chokeschuif dicht moet. Het kopen van de een chokeschuif zonder gaatje heb ik een lange tijd geleden opgegeven. Ik kon hem enkel in Frankrijk en Italië kopen met 20,- euro verzendkosten. En dan is het nog de vraag of het niet perrongelijk toch een chokeschuif met gaatje is. Een andere optie is het dichtlassen van het huidige gaatje. Dit durfde ik uiteindelijk niet aan omdat het huidige plaatje toch een soort van coating achtig iets lijkt te bevatten. Deze zou na het lassen mogelijk gaan afbladderen. Dus toen bleef er maar 1 optie over, zelf een nieuwe chokeschuif maken. Uiteindelijk was het een dagje werk maar hij is af.

Hier de foto's met het originele klepje er naast
Afbeelding
Afbeelding

Op deze foto's was het klepje nog niet helemaal af. Ik heb uiteindelijk nog wat materiaal weg moeten schuren om het passend te maken en ik heb het bevestigingspunt van de kabel dichter bij het draaipunt gelegd zodat de slag van mijn chokehendel nu wel voldoende is om de chokeschuif te bedienen! Dus dat probleem had ik ook meteen opgelost.

Werkt dit nu?
Het is helaas veels te warm voor een echt goede test. Mijn brommer starte met 1 kick. Dus dat is niet verkeerd. Als mijn brommer warm is kan ik de motor uitzetten dmv de choke. Dit is ook een goed teken want dan werkt de choke goed. Van de winter zal ik nog een keer posten of dit nu inderdaad helemaal werkt en of het kan concurreren met de zeer goed werkende Gurtner choke.

peterl
Berichten: 265
Lid geworden op: 22 aug 2011, 00:53

Re: Koude start problemen met Dell'orto carb

Ongelezen bericht door peterl » 08 jul 2013, 00:01

Ja Franky is van de moeilijke oplossing , als je er een kunststof dopje in drukt en het overtollige materiaal aan de motorkant afsnijdt is het probleem opgelosd. Maar er nog iets anders je moet namenlijk de onderkant van de gasschuif bewerken en wel in het midden en de motorkant moet open staan. Hier zit namenlijk de uitstroomopening waarop de motor stationair moet draaien.

m.vr.groet Peterl

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Koude start problemen met Dell'orto carb

Ongelezen bericht door Franky » 08 jul 2013, 16:24

Tja, ik was bang dat het kunststofdopje er dan weer uit zou vallen ;) Deze oplossing is iets zekerder :) En het was maar een halve dag werk dus dat is nou ook weer niet zo veel ;)

De rest van je verhaal snap ik helaas niet :(

Plaats reactie